۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۲۰۴۵۳۷
آیت الله علم الهدی:

امر به معروف زیربنای تشکیل جامعه دینی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد مقدس تأکید کرد: تمام کیان جامعه دینی ما به امر به معروف ونهی از منکر وابسته است لذا اگر نتوانیم آن را در جامعه به صورت یک فرهنگ جامع درآوریم، نتوانسته ایم اسلام را نهادینه کنیم.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد شب گذشته در مراسم بزرگداشت چهلمین روز شهادت شهید علی خلیلی در محل مسجد حضرت ابوالفضل با اشاره به آیه شریفه «...المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض»، گفت: ولایتی که مطابق این آیه در جامعه اسلامی حاکم است، مبتنی بر محور امر به معروف و نهی از منکر است.

 

وی با بیان این که ولی بودن برخی مؤمنان نسبت به برخی دیگر، جز از طریق امر به معروف و نهی از منکر قابل تحقق نیست، افزود: برخی می گویند مؤمنان بر حسب ولایتی که بر یکدیگر دارند می توانند یکدیگر را امر به معروف ونهی از منکر کنند و این حق تصرف و فرمان دادن به کار نیک و ممانعت از منکر، از ولایت افراد بر یکدیگر در جامعه دینی نشأت می گیرد.

 

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: البته این بر مبنای یک نگرش دموکراتیک نسبت به ارتباطات اجتماعی است زیرا ولایت خلاف آنچه معمولا معنا می شود، در معنای مورد اجماع مذاهب اسلامی، به معنی اتصال دو موجود به یکدیگر به صورتی است که میان آن ها چیزی حائل نشود لذا وقتی می خواهیم آن را به عنوان یک اصل اجتماعی معنا کنیم ولایت نوعی چینش اجتماعی خواهد بود.

 

امام جمعه مشهد ادامه داد: این چینش در جامعه دینی بر مبنای ولایت و در جهت عبودیت خدا شکل می گیرد و تنها معیاری که این چینش را تنظیم می کند امر به معروف است.

 

وی تأکید کرد:  اصولا جامعه دینی جدا از امر به معروف و نهی از منکر قابل تصور و تحقق نیست؛ تمام کیان جامعه دینی ما به امر به معروف ونهی از منکر وابسته است لذا اگر نتوانیم آن را در جامعه به صورت یک فرهنگ جامع درآوریم، نتوانسته ایم اسلام را نهادینه کنیم.

 

آیت الله علم الهدی با بیان این که مسلمان با مسلمان رابطه دینی دارد ، افزود: رابطه دینی وقتی شکل می گیرد که افراد نسبت به حرکات و رفتارهای هم توجه داشته و مانع از انحراف یکدیگر شوند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: گستاخی و حرکات ناجوانمردانه در برخورد با ناهیان از منکر ناشی از عدم فرهنگسازی امر به معروف ونهی از منکر در جامعه است.

 

وی یادآور شد: در طی سال های پیروزی انقلاب اسلامی، طرح ها وبرنامه های زیادی برای فرهنگسازی امر به معروف ونهی از منکر انجام شده اما موفق نبوده چرا که فرهنگ سازی نشده است.

 

آیت الله علم الهدی با بیان این که مشکل ما دراین زمینه نه آموزش است و نه در روش اجرایی، اضافه کرد: اگر مرتکب منکر بداند که با اعتراض دیگران مواجه می شود هرگز کارش را تکرار نخواهد کرد.

 

وی در پایان، ایجاد وزارتخانه امربه معروف و نهی از منکر و مطالبه برخورد جدی با منکرات از سوی نیروی انتظامی را از راهکارهای فرهنگ سازی هرچه سریعتر امر به معروف ونهی از منکر برشمرد./930/پ202/ب

ارسال نظرات