۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۲۰۶۴۵۹
استاد حوزه علمیه اصفهان:

آشنایی با علم بلاغت از ضرورت های کاری مبلغان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: یک مُبلغ باید با علوم بلاغی آشنایی کامل داشته باشد و متناسب با زمان، مکان و شرایط با مخاطبان ارتباط برقرار کند.
اعزام مبلغ، تبليغ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام ولی الله جعفری، استاد حوزه علمیه اصفهان و پژوهشگر معارف قرآنی، امروز در نشست علمی که برای آشنایی طلاب با مباحث مربوط به علم بلاغت، در مدرسه علمیه الزهرا المرضیه اصفهان، برگزار شد، گفت: قرآن معجزه است که هیچ کس مانند آن را نمی تواند بیاورد، چرا که کلام بشری نیست.

وی در ادامه ابراز داشت: خداوند در قرآن برخی آیات را طولانی تر و برخی دیگر را مختصر آورده که متناسب با مکان و شرایط زمان است.

این استاد علوم قرآنی افزود: بلاغت نیز علمی است که در وجود انسان ها است که برخی از افراد آن را رعایت می کنند و برخی رعایت نمی کنند و اگر کسی بلاغت یاد گرفت می تواند بلیغ حرف بزند و آموزش دهد و این قاعده علم بلاغت است.

وی در ادامه به گفت و گوی خدا با حضرت موسی(ع) اشاره و تصریح کرد: اعجاز بلاغی قرآن اگر در حد ادعا باشد فایده ای ندارد، بلکه باید در حد اثبات باشد و در این میان عبادت های امام سجاد(ع) با خداوند نیز قابل ذکر است.

حجت الاسلام جعفری در ادامه به کتاب اعجاز بیانی قرآن نوشته «عایشه بنت الشاطی» اشاره کرد و گفت: یک مُبلغ باید با علوم بلاغی آشنایی کامل داشته باشد و متناسب با زمان، مکان و شرایط با مخاطبان ارتباط برقرار کند.

این استاد حوزه علمیه اصفهان در پایان به چگونگی استفاده از علوم بلاغی، جایگاه گفتن هر سخن در موقع خود، لطایف و ظرایف قرآن و قصص قرآنی اشاره کرد و گفت: اعجاز بلاغی قرآن اگر در حد ادعا باشد فایده ای ندارد بلکه باید در حد اثبات باشد.

لازم به ذکر است که این نشست در مدرسه علمیه خواهران الزهرا المرضیه(س) اصفهان و با هدف آشنایی طلاب با مباحث مربوط به علم بلاغت که شامل علم معانی، علم بیان و علم بدیع است با حضور  100 نفر از طلاب مقطع سطح دو برگزار شد./939/پ203/غ

ارسال نظرات