۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۲۰۶۸۵۳
در مدرسه علمیه قائم چیذر مطرح شد؛

اثبات حقانیت شیعه از قرآن و کتب اهل سنت

خبرگزاری رسا ـ یک متخصص ادیان و فرق در سالن اجتماعات مدرسه علمیه قائم چیذر به اثبات شیعه از طریق قرآن و روایات شیعه و سنی پرداخت.
حجت الاسلام محمد مرداني، متخصص فرق و اديان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد مردانی، متخصص ادیان و فرق روز چهارشنبه 31 اردیبهشت ماه در سالن اجتماعات مدرسه علمیه قائم چیذر به اثبات شیعه از طریق قرآن و روایات شیعه و سنی پرداخت و گفت: ما شیعیان اثنی عشری مطالبی را می گوییم و معتقد هستیم که دیگران آن مطالب را ندارند و اگر دارند ناقص است و ما تنها مرد میدان هستیم که غیر از شیعه اثنی عشری را منحرف می‌دانیم و از این جهت ما اعلان جنگ از نظر عقایدی با ملل و ادیان دیگر را داریم.

حجت الاسلام مردانی خاطرنشان کرد: همان‌طور که دنیای کفر و نفاق دنبال اسلام ستیزی مخصوصا شیعه ستیزی است ما هم باید آمادگی کامل برای پاسخگویی به سوالات و شبهات آن ها را داشته باشیم.

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به این‌که ما شیعیان خدا را یکتای بی همتا می دانیم و به همه پیامبران آمده از ناحیه خدا و کتب نازل شده بر آنها اعتراف داریم و آیه آخر سوره بقره.«آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَکَ رَبَّنَا وَإِلَیْکَ الْمَصِیرُ» را همیشه مد نظر داریم گفت: خود را مسلمان شیعی دانسته و اجازه ارشاد غیر شیعی را مختص به خود می دانیم و با معاندان بعد از ارشاد آنها به طریق «و جادلهم بالتی هی احسن» معامله می‌کنیم، در این زمینه ما اسلام را حق دانسته و شیعه اثنی عشری را اسلام حق می‌دانیم و دلایلی از قرآن و اخبار و احادیث در این باره داریم.

وی با بیان این‌که ما وحی الهی را به دو جور معنا می کنیم همان طور که قرآن معنا کرده است اظهار داشت: یک وحی، وحی قرآنی است همین قرآنی که در اختیار داریم که از نظر شیعیه و سنی هیچ شک و شبهه ای در ان نیست اما یک وحی دیگر داریم به عنوان وحی غیرقرآنی که آن هم در حقیقت قرآن است اما نه به صورت وحی الهی.

حجت الاسلام مردانی با اشاره به آیات 43 و 46 سوره مبارکه نحل گفت: خداوند به پیغمبر فرموده ما قرآن را به تو نازل کردیم تا برای مردم تبیین کنی زیرا قرآن مجملاتی دارد که این مجملات را هرکس نمی‌فهمد مجملات را باید افرادی برای مردم روشن کنند که که موید من عند الله باشند و بتوانند برای مردم مطلب را پیاده کنند.

وی افزود: مردم زمانی که اجمال را می‌بینند چیزی به نظرشان نمی‌آید باید به سراغ کسی بروند که این مجملات را روشن کند و خداوند علی اعلی پیغمبر را مورد تایید خود قرار می دهد.

این متخصص فرق و ادیان با اشاره به آیه 59 سوره نسا «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فی‏ شَیْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ ذلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْویلاً» گفت: مفسران شیعه و سنی آورده‌اند جابر بن عبد الله انصاری که خود عرب و عرب زاده بود و قطعا به زبان عربی تسلط داشت درباره معنی کلمه اولی الامر از پیامبر(ص) می پرسد یا رسول الله ما خدا را شناختیم و اطاعت کردیم، رسول خدا را هم شناختیم و اطاعت کردیم اما این اولی الامر چه کسانی هستند؟ و حضرت رسول می فرمایند مطلب عجیبی پرسیدی! اولی الامر بعد از من این دوازده نفرند بعد یک یک نام ائمه از امام علی(ع) تا امام محمدباقر(ع) را برده و می فرمایند هر گاه او را دیدی سلام من را به او برسان بعد هم تا حضرت مهدی(عج) را نام می‌برند.

حجت الاسلام مردانی افزود: این روایت حقانیت شیعه اثنی عشری را ثابت می‌کند و دست رد به سینه شیعیان چند امامی می زند و جواب‌گوی بعضی از مطالبی است که در دوران ما سوال می‌شود.

این محقق حوزوی با تاکید بر این‌که نام شیعه در قرآن وجود دارد منتهی نه به عنوان وحی قرآنی بلکه در معانی و در وحی غیرقرآنی؛ گفت: در سوره مبارکه بینه آیه 7می فرماید:«إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّة» وقتی سراغ تفاسیر اهل سنت می‌رویم تفسیر درالمنصور سیوطی که عربستان آن را تحریف کرده است می گوید: هنگام نزول این آیه امیرمومنان نزد پیامبر(ص) آمد و پیامبر به ایشان فرمود یا علی تو و شیعیانت خیر البریه هستید.

وی افزود: مرحوم آیت الله مرعشی نجفی در کتاب ملحقات احقاق الحق مستنداتی دارد که ثابت می کند پیامبر(ص) در زمان حیاتشان کلمه شیعه را به کار می‌برده‌اند، همچنین در کتاب فضائل الخمسه من الصحاح السته نوشته مرحوم فیروز آبادی که شامل سه جلد است و مرحوم فیروزآبادی زحمات فراوانی برای این کتاب درباره شیعه کشیده است و در جلد دهم کتاب آثار الصادقین مرحوم حجت الاسلام احسان بخش، امام جمعه رشت نیز این مطلب آمده است.

این پژوهشگر حوزوی با بیان این‌که خود اهل سنت در کتب متعدد درباره شیعه مطالب مهم و جالبی نوشته اند گفت: مثلا نوشته اند در زمان پیامبر(ص) بعد از ماجرای غدیر جناب سلمان، ابوذر، مقداد و عمار به عنوان شیعه امام علی(ع) معروف بودند وحتی در اذانشان «اشهد ان علیا ولی الله» می گفتند که به همین خاطر عده ای آمدند محضر پیغمبر که یا رسول الله چیز عجیبی را می شنویم، این چند نفر به خصوص اباذر و سلمان در نمازشان چنین می گویند، پیغمبر(ص) به آن‌ها فرمود درست می گویند.

حجت الاسلام مردانی افزود: از آن زمانی که پیامبر عالی مقام اسلام(ص) علی(ع) را بالای دست گرفته و به مردم نمایانده و روشن کرده است که «من کنت مولاه فهذا علی مولا» و از آن زمانی که آیه ولایت نازل شده همان زمان ولایت علی نازل شده است، حتی در کتب مختلف در حدود شصت جلد از کتب اهل سنت آمده است که این آیه درباره علی(ع) نازل شده است، عده ای می خواهند راجع به آیه ولایت سنگ اندازی کنند و می گویند در این آیه اکثر ضمایر به صورت جمع به کار رفته است و شامل علی(ع) نمی‌شود.

وی با بیان این‌که بیست کتاب از کتب اهل سنت همه گفته و نوشته اند که در اینجا جمع نوشته ولی مفرد درنظر است اظهار داشت: بعضی دیگر با شیطنت گفته اند علی بن ابی طالب(ع) هنگامی که ایمان آورده بچه بوده است و ایمان بچه درست نیست، این را هم خودشان جواب داده اند، این ها فقهی دارند به نام الفقه علی مذاهب الاربعه در آنجا در جلد پنجم اقرار به صحت ایمان علی(ع) دارند همچنان که پیغمبر(ص)، ابن صیادی که هنوز به سن بلوغ نرسیده بود را به اسلام دعوت کرد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ضمن طرح این سوال که آیا شیعه ادیان دیگر را هم قبول دارد یا خیر؟ عنوان کرد: هم چنان که در قبل عرض کردم در سوره بقره آخرین آیه ای که موجود است به عنوان آمن الرسول  در آن جا دارد که شیعه همه پیغمبران الهی و کتبی که بر آن‌ها نازل شده را قبول دارد، جبرییل و ملائکه را هم قبول دارد اما تورات و انجیل و زبوری که قرآنی باشند، ما آن توراتی را که سر تا پا تاریخ باشد را قبول نداریم یا انجیلی که سرتاسر تحریف و دارای نسخ گوناگون باشد را قبول نداریم.

وی در پایان از طلاب خواست که خود را در برابر هجمه های دشمنان مقاوم کنند تا اگر یک نفر آمد و خواست شبهه ایجاد کند سریع جوابش را بدهند و گفت: باید طوری کار کنیم تا دیگر رهبر گله نکنند و نفرمایند بعضی ها کلیسای خانگی دارند بعضی ها محافل خانواگی دارند که اشاره به یهودیت و مسیحیت دارد و ما باید بتوانیم جوانان را در این راه راهنما باشیم./9664/پ202/ص

ارسال نظرات