۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۲۰۸۲۳۷
حجت‌الاسلام پارسانیا:

شناخت نیازهای روز و پاسخ‌گویی به آنها از وظایف مهم حوزه است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از وظایف حوزه‌های علمیه را شناخت نیازهای روز جامعه و پاسخ گویی به آنها دانست و ابراز کرد:‌ حوزه علمیه باید در این زمینه حرکت بیشتری داشته باشد و در صدد پاسخگویی به نیازهای روز برآید.
حجت الاسلام پارسانيا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در اجلاسیه اساتید رشته‌های تخصصی حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد،‌ گفت: سطح آموزش حوزه‌های علمیه در سراسر کشور باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت کار مراکز تخصصی در حوزه علمیه، افزود: برخی از رشته‌های تخصصی در راستای آموزش‌های حوزوی و سنتی ما هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:‌ حوزه‌های علمیه نهاد پر برکتی برای انقلاب اسلامی هستند و تا کنون توانسته‌اند خدمات ارزنده‌ای را از خود ارائه کنند.

حجت‌الاسلام پارسانیا اهمیت تبلیغ و رشته تخصصی تبلیغ را مورد توجه قرار داد و گفت:‌ رشته‌های تخصصی تبلیغ باید تقویت شوند تا مبلغان مناسبی را بتوانند برای جامعه تربیت کنند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: باید به رشته‌های تخصصی اهتمام بیشتری داشت و رشته‌هایی همچون؛‌ کلام، ‌فلسفه، فقه و تفسیر قرآن باید در مسیر آموزش‌های حوزوی ما بیشتر قرار گیرند.

وی یکی از وظایف حوزه‌های علمیه را شناخت نیازهای روز جامعه و پاسخ گویی به آنها دانست و ابراز کرد:‌ حوزه علمیه باید در این زمینه حرکت بیشتری داشته باشد و در صدد پاسخگویی به نیازهای روز برآید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که مشکلاتی در رابطه با رشته‌های تخصصی حوزه وجود دارد، اظهار کرد:‌ باید در این زمینه چاره اندیشی و با تمهیدات لازم مشکلات را برطرف کرد.

حجت‌الاسلام پارسانیا با اشاره به این‌که بعد از شکل گیری نظام آموزشی مدرن و دانشگاه‌ها و ورود علوم مدرن به جوامع اسلامی ما چالش‌هایی را بین این رشته‌ها با هویت حوزوی احساس می‌کنیم،‌ گفت: این چالش‌ها از دهه سی به صوری در جامعه ما در حوزه علوم اجتماعی و انسانی خود را نشان داد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: آنچه علامه طباطبایی در تقسیر المیزان و آیت‌الله مشکینی در ارتباط با مسأله خلقت انسان داشت در راه مبارزه با این تفکرات بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: با تفکیک بین مسأله علم و مکتب حوزه ورود اسلام به این مباحث را حوزه مکتب بیان می‌کرد.

وی با بیان این‌که در دهه‌های اخیر و در محیط رشدی علوم مدرن با بحران‌های جدی مواجه هستیم که علوم پایه را در معرض چالش با ما قرا می‌دهد، ابراز کرد: بخش‌های تجویزی علوم انسانی با اسلام و ادیان سر و کار دارند.

حجت‌الاسلام پارسا نیا ادامه داد:‌ ظرفیت عقلانیت شیعی از اول متوجه این بود که علوم جزئی در بخش تبیینی خود به شدت به وابسته به لایه‌های عمیق متافیزیکی و الاهیاتی خود است و این گونه نیست که در بخش‌های تجویزی و بایدها و نبایدها تنها با دین سر و ار داشته باشد.

وی با بیان این‌که بحث‌های نظری و عملی باید در حوزه‌های علمیه افزایش پیدا کند، گفت: ظرفیت حوزه‌های علیمه در این زمینه بسیار بالاست و باید از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود./927/پ202/ع

ارسال نظرات