۱۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۱
کد خبر: ۲۰۸۴۷۷
وزیر امور خارجه:

مذاکرات بدون مصالحه در اصول و مبانی نظام صورت می گیرد

خبرگزاری رسا - وزیر امور خارجه گفت: اگر سیاست خارجی دولت یازدهم را در یک جمله خلاصه کنیم، «خودباوری ناشی از گفتمان اصیل انقلاب و امام راحل(ره)» در آن متبلور است.
ظريف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در کنفرانس بین المللی «امام خمینی(ره) منادی اعتدال و وحدت» که با حضور مهمانان خارجی و از سوی ستاد خارجی مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره) در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد اذعان داشت: امروز دنیای ما، دنیای در حال تحولی است که امام راحل(ره) بسیار زودتر از همه ما آن را شناخت؛ آن هم در شرایطی که وقتی امام نهضت را شروع و در برابر قدرت‌ها ایستادگی کرد، این تحول جهانی هنوز شکل کنونی را به خود نگرفته بود و دنیا در چارچوب جهان دوقطبی بود؛ جهانی که دو قدرت دارای سلاح‌های هسته‌ای و مرگبار راه را برای بقیه کشورها بسیار تنگ کرده بودند.

ظریف اشاره داشت که در جهان دو قطبی سیاست‌ها همواره به یکی از دو سمت شرق و غرب کشیده می‌شد و افزود: در آن زمان بود که امام(ره) مردم را توان بخشید تا در مقابل بزرگترین قدرت‌ها ایستادگی کنند.

وزیر امور خارجه با بیان این‌که امروز همگان از توان قدرت‌های کوچکتر برای عرض اندام سخن می‌گویند، گفت: امروز خیلی دشوار نیست که همه ما بپذیریم یک فرد و یک کشور بتواند در جامعه جهانی موثر باشد، اما در زمانی که امام این ندا را سر داد، پذیرش آن بسیار دشوار بود و در مقابل آن مقاومت می‍شد.

رییس دستگاه دیپلماسی اشاره کرد امام گفتمان جدیدی را بنا نهاد که مبنای قدرت امروز جمهوری اسلامی و جهان اسلام است و ادامه داد: امروز کسی از قدرت نظامی به عنوان تنها مبنای قدرت یاد نمی‌کند بلکه از همه انواع قدرت از جمله قدرت سیاسی، اقتصادی و انگیزشی یا معنایی سخن می گویند.

ظریف با تاکید بر این‌که این قدرت معنایی و معنوی است که توان مقاومت به کشورهایی مانند جمهوری اسلامی داده و اساس آن، خودباوری است تصریح کرد: امروز دشوار نیست که در دنیا، همه بپذیرند یک فرد می‌تواند موثر باشد و یک کشور بدون توجه به اندازه و میزان سلاح و توانش در جامعه بین المللی تاثیرگذاری داشته باشد، اما در جهانی که امام خمینی(ره) بود، پذیرش این امر دشوار بود.

وزیر امور خارجه بیان کرد گفتمانی که امام خمینی(ره) به جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام هدیه کرد، گفتمان خودباوری بود، خودباوری در عصری که همه دربند قدرت‌ها بودند و قدرت خود را در تعامل بین دو قدرت بزرگ جهانی می‌دیدند و اذعان داشت: اعتدال زاییده خودباوری و تندروی نتیجه ترس است، افراد ترسو به تندروی روی می‌آورند و افراطیون نگران بروز توانمندی‌ها هستند، حال آن‌که افراد و کشورهایی که حرف منطقی جدیدی دارند، نیازی به توسل به خشونت و برخورد نامعقول نمی‌بینند.

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به این‌که این تفکر ناب اسلامی در دیدگاه امام راحل تبلور یافت، از یک خودباوری عمیق نشات می‌گرفت ابراز کرد: همین خودباوری است که امروز به ایران این توان و قدرت را بخشیده تا در جامعه بین‌المللی حضور پیدا کند و سیاست خارجی دولت یازدهم نیز برگرفته از همین خودباوری ناشی از گفتمان اصیل انقلاب و امام(ره) است.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش گفت: وقتی حضرت امام خمینی به «میخائیل گورباچف» آخرین رهبر شوروی سابق نامه نوشت بسیاری این اقدام را نمی‌پذیرفتند اما خودباوری ناشی از استقلال و تکیه به منشا لایزال اصلی قدرت و بی‌توجهی امام به سایر زمینه‌های قدرت باعث شد این حرکت تاریخی صورت گیرد.

وزیر امور خارجه اشاره داشت با همین نگاه و خودباوری بود که مردم ایران در انتخابات سال گذشته بار دیگر حضوری عظیم در صحنه داشته باشند و تاکید کنند که همگان باید با این مردم با زبان تکریم و احترام سخن بگویند و اظهارداشت: مردم ایران در این انتخابات نشان دادند اگر چه فشار و تحریم از نظر اقتصادی نگرانی‌هایی ایجاد می‌کند و زندگی را دشوار می‌سازد اما روحیه خودباوری و پیوند آنها با نظام جمهوری اسلامی خدشه ناپذیر است.

رییس دستگاه دیپلماسی با یادآوری برآن‌که درواقع مردم ایران با وجود همه تبلیغات رسانه‌های غربی در پای صندق‌های رای شرکت کردند و قدرت و اراده ملی خود را به نمایش گذاشتند تشریح کرد: اگر شما امروز می‌بینید کشورهایی که سال‌ها انواع فشارها را به ایران تحمیل کردند اکنون پای میز مذاکره آمده و با خدمتگزاران ملت ما گفت‌وگو می‌کنند به دلیل همین خودباوری است.

وزیر امور خارجه گفت: تاثیر و اهمیت این «قدرت معنایی» ملت ایران تا آنجا است که آمریکا با تمام توان نظامی خود امروز احساس می کند در تسخیر قلب ها و مغزها شکست خورده و حملات به اسلام نه تنها باعث قدرتش نشده است بلکه به کاهش نفوذ آن نیز انجامیده است بنابراین، تلاش می‌کند از همان دریچه‌ای که برای ایران ایجاد قدرت می‌شود، در جهت کاهش نفوذ ما استفاده کند.

ظریف، پروژه اسلام هراسی و ایران هراسی را دو راهبرد اساسی امریکا در همین راستا دانست و ادامه داد: دشمنان ایران تصور می‌کنند می‌توانند با این‌گونه اقدامات، قدرت ملی و اسلامی ما را زیر سوال ببرند و مخدوش کنند.

وزیر امور خارجه با بیان این‌که در راس سیاست‌های صهیونیست‌ها پروژه‌ای است که از ایران و اسلام تصویری خشن و مغایر با روح واقعی اسلام رحمانی ایجاد کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه این پروژه از سوی برخی گروه‌های اسلامی که با اسلام و نگرش آن بیگانه‌اند، در حال تقویت است و آنها در حرکتی خطرناک به دشمنان اسلام کمک کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال «چرا رژیم صهیونیستی از مذاکرات هسته ای خشمگین است؟» عنوان کرد: آیا تعجب نمی‌کنید نخست وزیر رژیم صهیونیستی که سال ها ادعا می‌کرد ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است امروز که ایران با کشورهای غربی در حال مذاکره است، چرا به جای استقبال از آن، خشمگین است؟ دلیل این رفتار صهیونیست‌ها آن است که تصویری که سال‌ها تلاش کردند از ایران و اسلام در جهان ایجاد کنند به یکباره در حال فروریختن است و آن سدی که برای از بین بردن اسلام ایجاد کرده بودند امروز به صورت جدی شکاف برداشته و آنها دیگر نمی‌توانند از طریق امنیتی کردن ایران سیاست‌های ضدانسانی خود را توجیه کنند.

ظریف با بیان این‌که صهیونیست‌ها همچنان تلاش می‌کنند مذاکرات به نتیجه نرسد، تصریح کرد: اگر چه ملت ایران هیچ نتیجه‌ای جز آنچه را که عزت ایران را به همراه داشته باشد نخواهند پذیرفت، اما با این حال صهیونیست‌ها از هر نتیجه‌ای می‌ترسند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: دلیل این نگرانی‌ها آن است که همه برنامه‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که دشمنان ایران در این مدت انجام داده و برای آن هزینه داده‌اند، به یکباره در حال فرو ریختن است.

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اهمیت شناخت شرایط بین‌المللی برای تنظیم سیاست خارجی و بکارگیری ابزارهای صحیح برای بیان دیدگاه‌های ایران و اسلام اذعان داشت: به نظر من، مهمترین دستاورد دولت یازدهم شکستن فضای ایران هراسی، اسلام هراسی و پروژه امنیتی ساختن ایران است.

ظریف به همسایگان و کشورهای منطقه توصیه کرد و گفت: ما به دوستان و همسایگان خود بارها گفته و هنوز هم می‌گوییم که حرف جمهوری اسلامی جز پیام انقلاب و امام(ره) نیست و هیچگاه به دنبال کشورگشایی نبوده است.

وزیر خارجه کشورمان یادآور شد: در سه قرن گذشته ایران علیه هیچ کشوری تجاوز نداشته و در آینده هم نخواهد داشت ما توان و قدرت خودمان را در همسایگان‌مان می‌بینیم و معتقدیم نگرانی‌های بیجا که دستاویزی برای دشمنان ما در منطقه است، نباید مانع پیشرفت مردم منطقه باشد.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که دو پیام اصلی این اجلاس که دو یادگار همیشگی از امام راحل مبنای سیاست خارجی ما است اضافه کرد: ما با همسایگان و کشورها و امت اسلام به دنبال همدلی، همراهی و ایجاد توسعه و پیشرفت مشترک برای همه مردم منطقه هستیم و به جنگ، درگیری و فرقه گرایی که منافع کسی را تامین کند اعتقاد نداریم.

ظریف اشاره داشت به دوستان تاکید می‌کنیم که افراط، پرورش فرقه‌گرایی و تروریسم در نهایت دامن‌گیر خودشان خواهد شد همانطور که نمونه‌هایش را قبلا در منطقه دیده‌ایم و مشاهده کردیم که چگونه در مناطق شرقی ما افراطیون را گرفتار کرد و ادامه داد: به دوستان همواره تذکر داده و می‌دهیم که تشویق افراط گرایی هیچ دستاوری برای هیچ‌کس جز مشوش کردن چهره اسلام و مسلمین ندارد و این کار بیشترین منافع را برای صهیونیست‌ها خواهد داشت.

وزیر امور خارجه بیان کرد این در حالی است که صهیونیست‌ها در جهت کاهش توان کشورهای اسلامی تلاش می‌کنند و ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت بزرگ در منطقه علاوه بر توانمندی‌های مادی و بهره‌گیری از گفتمان اصیل امام (ره) که استقلال و خودباوری است، امکان تاثیرگذاری در سطح منطقه و بین المللی را به خوبی دارا است و نیاز ندارد که با دیگران رقابت کند.

رییس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد ما با پیام استقلال، وحدت و همدلی می‌توانیم در کنار هم در مقابل چالش‌های مشترکی که کل منطقه و جهان را تهدید می‌کند، ایستادگی کنیم هشدار داد: کسانی که امروز به افراط گرایی در منطقه کمک می‌کنند علیرغم همه شعارهایشان که مبارزه علیه تروریسم است زمینه را برای یک خطر جدی منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم می‌سازند.

ظریف با تاکید بر این‌که ما از منبع عظیم مردم برخورداریم و از مذاکره و گفت وشنود نگرانی نداریم، یادآور شد: ما احساس می‌کنیم بدون از دست دادن مبانی انقلاب می‌توانیم مذاکره کنیم و مانع از فضاسازی علیه جهان اسلام و ایران شویم و همه اینها بدون مصالحه در اصول انقلاب و مبانی کشور و اسلام صورت می‌گیرد./9667/پ202/ج

ارسال نظرات