۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۲۱۳۱۵۰
معاون وزیر بهداشت تبیین کرد؛

سیاست‌های وزارت بهداشت درباره جوانان و جمعیت در کشور

خبرگزاری رسا ـ معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش روز جهانی جمعیت که در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، به تبیین سیاست‌ها، اقدامات انجام شده و برنامه‌های وزارت بهداشت درمورد جوانان و جمعیت در کشور پرداخت.
سياري معاون وزير بهداشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیاری، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز دوشنبه بیست و سوم تیرماه در همایش روز جهانی جمعیت که در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، به تبیین سیاست‌ها، اقدامات انجام شده و برنامه‌های وزارت بهداشت درمورد جوانان و جمعیت در کشور پرداخت.

وی با اشاره به این‌که جوانان در معرض اشتغال، ازدواج و متقاضی مسکن سهم عمده‌ حدود 32 درصد در جمعیت کشور دارند که حدود یک سوم جمعیت را شامل می‌شود، افزود: 71 درصد یعنی بیش از دو سوم از جمعیت کشور را افراد مولد یا بالقوه فعال از نظر اقتصادی(15 تا 64 سال) تشکیل می‌دهند که بالاترین سهم در گذار جمعیتی کشور و فرصت طلایی و پنجره جمعیتی است.

سیاری با تبیین اهمیت جوان، به حدیث شریفی از حضرت امیر مؤمنان(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان در وصیت به امام حسن(ع) فرمودند دل جوان مانند زمین کشت ناشده است، آنچه در آن افکنده شود، می‌پذیرد، از این رو پیش از آن‌که دلت سخت گردد و خِرَدت سرگرم شود، به تربیت تو همت گماشتم.

معاون وزیر بهداشت به حدیث شریف دیگری اشاره کرد و ابراز داشت: امام صادق(ع) فرمودند به آموختن حدیث(معارف دینی) به جوانان‌تان، پیش از آن‌که منحرفین آنان را گمراه سازند، اقدام نمایید، رهبر معظم انقلاب درباره جمعیت جوان فرمودند جمعیت جوان و بانشاط و تحصیل‌کرده و باسواد کشور، امروز یکی از عامل‌های مهم پیشرفت کشور است.

وی گفت: براساس اطلاعات منابع متفاوت، بیش از یازده میلیون نفر دختران و پسران در آستانه ازدواج بالای سن 20 سال در کشور وجود دارند که بخش قابل توجهی از آنان درحال پشت سر گزاردن سنین مناسب ازدواج و باروری‌اند و این گروه نیازمند به سرمایه گذاری برای ازدواج‌ هستند.

سیاری اظهار داشت: توانمند سازی جوانان برای تشخیص هنجارهای مفید از مضر، تبیین مهارت‌های زندگی و تأکید بر آموزش این مهارت‌ها، تبیین اهمیت تشکیل خانواده، آموزش معیارهای انتخاب همسر و فرهنگ سازی برای ارزش دانستن فرزندآوری از اقدامات و برنامه‌های آینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به این‌که بیش از 50 درصد طلاق‌ها در پنج سال نخست زندگی رخ می‌دهد، در تبیین برخی از عومل طلاق، گفت: فقر و اختلافات شدید مالی، اعتیاد همسران، سنت‌های غلط، عدم تفاهم، توقعات زیاد زوجین، مصرف الکل، قمار، میزان مهریه، خیانت و معاشرت‌های پنهان، ازدواج موقت، خشونت و همسرآزاری، سوء ظن، تفاوت سن ازدواج برخی از عوامل طلاق هستند.

وی تقویت و ارتقای آموزش هنگام ازدواج با رویکرد مذهبی، عاطفی اجتماعی، جنسی، فرزند آوری و باروری سالم، تدوین برنامه آموزش زوجین و مشاوره پس از ازدواج با رویکرد حل مشکلات زوجین در ابتدای زندگی زناشویی و پس از آن، ترویج مفاهیم آموزشی اهمیت فرزند آوری سالم و اجتناب از تک فرزندی در جامعه را ازجمله اقدامات و برنامه‌های آینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح کرد.

سیاری اظهار داشت: براساس یک بررسی بالغ بر 220 هزار سقط در کشور در سال 1391 رخ داده که بالغ بر 120 هزار موارد سقط جنین غیر قانونی و حدود 100 هزار مورد به دلایل پزشکی بوده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: تکمیل پوشش بیمه‌ای و حذف فرانشیز مراقبت پیش از بارداری، خدمات بارداری و زایمان و مراقبت‌های نوزادی، تأمین تسهیلات لازم برای مادران باردار شاغل در سه ماهه سوم، ارتقای برنامه‌های آموزشی دوران بارداری و آمادگی برای زایمان و مراقبت از نوزاد، گسترش بیمارستان‌های دوستدار مادر، تقویت برنامه نوزاد سالم ازجمله اقدامات و برنامه‌های آینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است./956/پ202/ج

ارسال نظرات