نمازگزاران به حق معلوم سائل و محروم توجه کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی صبوحی، پژوهشگر قرآن موسسه تدبر در کلام وحی، در سلسله بحثهای قرآنی که در این موسسه قرآنی برگزار شد، با اشاره به ویژگیهای مصلین در قرآن اظهار داشت: مصلین یعنی کسانی که به شریعت پایبند هستند چون نماز، روح، عصاره و ستون شریعت است که در قرآن برای نمازگزاران شرایطی را ذکر فرموده است.
نخستین ویژگی مصلین مداومت بر نماز است
حجت الاسلام صبوحی نخستین ویژگی مصلین را مداومت بر نماز عنوان کرد و گفت: خداوند میفرماید: «الذین هم علی صلوتهم دائمون» ایشان بر اقامه نماز مداومت دارند و این مداومت یا در ظاهر است که در انجام هیچ نمازی کوتاهی نکرده و اگر به طور سهو فوت شود آن را تدارک میکنند.
معنای باطنی مداومت بر نماز این است که نمازگزار با هر نماز یاد و ذکر خدا را تا نماز دیگر ادامه دهد
پژوهشگر قرآن موسسه تدبر در کلام وحی در ادامه به معنای باطنی مداومت بر نماز اشاره و خاطرنشانکرد: نمازگزاران واقعی کسانی هستند که با توجه پیداکردن به خالق هستی در هر نماز یاد و ذکر خدا را تا نماز دیگر ادامه میدهند و با این مداومت باطنی عالم را محضر خدا میدانند و مصداق بارز این شعر هستند «خوشا آنان که دائم در نمازند».
نماز اظهار بندگی به پروردگار است
حجت الاسلام صبوحی نماز را اظهار بندگی به پروردگار دانست و ابرازداشت: نمازگزار واقعی کسی است که احکام و آداب حضور به محضر خداوند را رعایت کند و با درنظر گرفتن عظمت خداوند و توجه به معانی نماز به تفهم، حضور قلب، خشوع دل، خوف، رجا و در نهایت به قرب الیالله برسد.
حساس بودن در انجام صحیح مقدمات نماز با وسواس بودن متفاوت است
وی با تأکید بر رعایت صحیح احکام و مقدمات نماز بیان داشت: در وضو معارف بسیاری نهفته است که انسان میتواند با توجه و تأنی به آنها برسد و حساس بودن در انجام صحیح مقدمات نماز با وسواس بودن متفاوت است.
نمازگزاران در اموالشان حق معلومی برای سائل و محروم وجود دارد
این استاد حوزه علمیه قم با بیان این که نمازگزاران در اموالشان حق معلومی برای سائل و محروم وجود دارد گفت: قرادادن حق معلوم برای سائل و محروم ویژگی دومی است که قرآن به آن اشاره کرده است که علما و مفسران آن را غیر از خمس و زکات دانستهاند.
سائل درخواست کمک می کند اما محروم، نیازمند آبرومندی است که درخواست نمی کند
وی در تعریف لغت سائل و محروم توضیحداد: سائل کسی است که درخواست کمک می کند اما محروم، انسان نیازمند آبرومندی است که در عین احتیاج از درخواست کردن امتناع میورزد که نمازگزاران باید به این دو قشر محروم جامعه توجه داشته باشند.
نماز بدون انفاق ناقص است
حجت الاسلام صبوحی نماز بدون انفاق را ناقص خواند و تصریحکرد: اگر نمازگزاری اهل انفاق نباشد و حق معلومی در اموالش برای سائل و محروم وجود نداشته باشد مصداق آیه «فویل للمصلین» است که خداوند به آنها وعده عذاب میدهد.
حقیقت و روح نماز دل بریدن از دنیا است
وی با اشاره به آیه «الذین هم یراعون و یمنعون الماعون» اضافهکرد: خداوند کسی را که از حقیقت و روح نماز غافل است و در آن دل بریدن از دنیا و کمک به محروم و دستگیری از یتیم وجود نداشته باشد را ریاکار خطاب میکند که نماز ظاهری او برایش سودی نخواهد داشت.
کسی که به روز قیامت اعتقاد داشته باشد از یتیمان و محرومان جامعه غفلت نمی کند
حجت الاسلام صبوحی به آیات «ارایت الذی یکذب بالدین، فذالک الذی یدع الیتیم» اشاره کرد و افزود: خداوند متعال به کسانی که به یتیمان و محرومان جامعه توجه ندارند وعده عذاب داده است که اگر کسی اعتقاد و ایمان به روز قیامت داشته باشد یتیم را طرد نمیکند.
برخی تا جایی با دین همراهی میکنند که منافع دنیایی آنها تأمین شود
وی با اشاره به سوره معارج گفت: برخی از مردم با انکار بهشت و جهنم، دین را مزاحم دنیای خود میدانند و به احکام الهی عمل نمیکنند اما برخی از مسلمانان «نؤمن ببعض و نکفر بعض» هستند یعنی تا جایی با دین همراهی میکنند که منافع دنیایی آنها تأمین شود و در اموری مانند خمس، زکات، جهاد و رسیدگی به محرومان جامعه کوتاهی میکنند که در این سوره از آیه یک تا هجده به آنها وعده عذاب داده است.
حجت الاسلام صبوحی در ادامه با اشاره به آیه «ان الانسان خلق هلوعا» تأکیدکرد: انسان حریص خلق شده است و برای زندگی در دنیا و رسیدن به سعادت اخروی باید از همه غرایزش درست استفاده کند.
باید غریزه حرص را کنترل و مدیریت کنیم
وی کنترل و مدیریت حرص را لازم دانست و یادآورشد: اگر این قوه کنترل، مدیریت و جهت دهی نشود و در کنار غرائز دیگر مانند شهوت، غضب و... قرار بگیرد انسان را به سمت دنیا سوق داده و کارکردش را مادی و دنیایی خواهد کرد.
شریعت باعث کنترل غریزهها است
پژوهشگر قرآن موسسه تدبر در کلام وحی، شریعت را باعث کنترل غریزهها عنوان کرد و گفت: با پایبندی به احکام و در چارچوب حدود الهی انسان سعادتمند میشود و با استفاده صحیح از غرائز میتواند در عین بهرهبرداری از دنیا عبور کرده و به رشد معنوی برسد.
حرص به دنیا باعث میشود انسان، شریعت را رها کند
وی دست برداشتن از شریعت را فریب عرفانهای کاذب خواند و یادآور شد: حرص به دنیا باعث میشود انسان، شریعت را رها کند که اگر به جای عمل به دستورات دینی به القائات شیطانی و بیتفاوتی نسبت به احکام الهی روآورد به یقین حقیقت دین را متوجه نشده است.
دنیای محدود جوابگوی حرص نامحدود انسان نیست
حجت الاسلام صبوحی در پایان با بیان این که دنیای محدود جوابگوی حرص نامحدود انسان نیست گفت: متاع قلیل دنیا ظرفیت ندارد جوابگوی حرص انسان در جذابیتهای مختلف دنیا مانند راحت طلبی، شهوت طلبی، قدرت طلبی باشد بنابراین باید حرص و طمع نامحدود را در رسیدن به امور جاویدان و نامحدود استفاده کنیم./908/پ202/س