۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۲۱۳۹۰۴
استاد حوزه علمیه قم:

منشأ همه مشکلات دوری از یاد خدا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: هر گرفتاری که شامل حال بشر شده است به دلیل دوری از یاد خداوند بوده زیرا یاد خدا آرامش آفرین است.
حجت الاسلام سيد ابراهيم حسيني اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی استاد حوزه علمیه قم ظهر امروز در مسجد امام حسین(ع) کرمان با تأکید بر اهمیت ارتباط با خدا، گفت: با توجه به رهنمود های امیر مؤمنان(ع) انسان می بایست هر چه می تواند به یاد خدا باشد اما عیوب مردم را نگاه نکرده و برای عیب یابی از مردم تلاش نکند.


وی ادامه داد: وقتی امیر مؤمنان(ع) در اوج دعا کمیل می رسد «یا من اسمه دوا و ذکره شفاء » می گوید؛ تمام مشکلات معنوی بشر با ارتباط با خداوند و تقرب به او حل خواهد شد زیرا نام و یاد خداوند شفا و گشایش است؛ مؤمنان باید باور کنند که با ارتباط با حق تعالی می توانند مشکلات خود را حل کنند و هر کاری با یاد خدا شدنی است.


حجت الاسلام حسینی اراکی اظهار داشت: شیطان دشمنی برای مؤمنان بوده و مانعی برای ارتباط انسان با حق تعالی است؛ شیطان دشمن آشکار و برای گمراهی بشر تلاش کرده است اما بعضی انسان ها با او رفیق و همراه می شوند و در مسیر خواسته های او گام بر می دارند.


این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: شیطان قول داده که در مسیر ایمان انسان ها کمین گذاشته و با گام های پنهان از همه سو حمله می کند؛ طبق روایتی از امام صادق(ع) حمله شیطان از سمت مقابل یعنی انسان را از یاد آخرت غافل می کند؛ عمر سعد قصد حمله به امام حسین(ع) را نداشت اما پسر بزرگش به او گفت ملک ری نقد تر از بهشت است.

 

وی اظهار داشت: حمله شیطان از پشت سر کنایه از افزایش دل مشغولی انسان به دنیا بوده و از سمت راست شبهه افکنی و تردید در دین ایجاد می کند و سر انجام از سمت چپ شهوت را شعله ور می کند؛ شیطان کاری می کند که انسان ها از هم دل ببرند زیرا زمانی دو دل در مسیر حلال با محبت زندگی می کنند سوم شخص خداوند است و دو دل که فاصله دارند شخص سوم شیطان است.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی تأکید کرد: ابلیس تلاش فراوانی برای غافل کردن انسان از یاد خدا انجام می دهد و مهم ترین فعالیت او در این زمینه است زیرا اصلی ترین عامل سعادت، پیوند قلبی مؤمنان با خداوند و دیگر مؤمنان است و زمانی شیطان بتواند این پیوند را نابود کند جشن می گیرد و رو به روی شخصی که از یاد خدا دور شده می گوید بنازم کسی را که دیگر روی رستگاری را نمی بیند.

 


این کارشناس امور دینی اظهار داشت: شیطان همچنان به تلاش های خود ادامه می دهد تا انسان را جزء حزب خود کند؛ روزی شیطان به خداوند عرضه داشت برای هر مخلوقی رزقی قرار دادی و من هم مخلوق تو هستم رزق من چیست؟ خداوند هر بنده ای که یاد خدا را فراموش کند رزق شیطان معرفی کرد.

 

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، ادامه داد: شیطان از بالا به انسان هجوم نمی آورد زیرا تنها راه نجات انسان، به سمت خداوند است بنابر گفته حضرت علی(ع) سرمایه هر مؤمن ذکر خداوند است و این سرمایه انسان مؤمن را از حیله های شیطان حفظ می کند و او را بهشتی می کند.

 


این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: تمرکز شیطان دائما بر انسان ها است تا زمانی که انسان به یاد خدا افتاده که در این صورت شیطان دور می شود و وقتی انسان دوباره از یاد خداوند غافل شد ابلیس بر می گردد؛ اگر انسان به یاد خداوند باشد کید و نیرنگ شیطان ضعیف است.


وی ادامه داد: دردهای نا علاج و نا آرامی هایی که در این زمانه ایجاد شده به خاطر فاصله گرفتن از خدا است؛ نویسنده ای فرانسوی در مقدمه کتاب خود که پر تیراژ ترین کتاب اروپاست مشکل مردم آمریکا و اروپا را استرس معرفی کرده و می گوید که آسایش آرامش نمی آورد؛ جی پی واسوانی در کتاب خود می گوید قرص های اعصاب خود را کنار بزنید و 30 نکته را هفته ای یک بار انجام دهید که تمام این نکات از قرآن الهام گرفته شده است.


این استاد حوزه ادامه داد: جی پی واسوانی نکته اولی که در کتاب خود یادآور می شود این است که انسان به خود تلقین کند خداوند پناهگاه من است؛ خداوند در قرآن می فرماید آیا خداوند بندگانش را کفایت نمی کند؟ و نکته اول کتاب این نویسنده فرانسوی از این آیه الهام گرفته شده است./9704/پ202/ب4

ارسال نظرات