۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۲۱۴۴۹۷
استاد حوزه علمیه قم تشریح کرد:

علت عدم حضور قلب در نماز

خبرگزاری رسا ـ کارشناس امور دینی گفت: علت این که انسان ها در نماز حضور قلب ندارند این است که در زندگی خود خداوند را هدف قرار نداده اند.
حجت‌الاسلام سيد ابراهيم حسيني اراکي، استاد حوزه علميه قم حجت الاسلام سيد ابراهيم حسيني اراکي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی استاد حوزه علمیه قم ظهر امروز در مسجد امام حسین(ع) کرمان گفت: هدف از زندگی توجه به خداوند و رسیدن به خداوند است و انسان برای عبادت حضرت حق آفریده شده است.
 
وی ادامه داد: بر اساس گفته روانشناسان اگر کسی بخواهد قدرت مدیریت و کنترل ذهن و خیال خود را پیدا کند می بایست تمرینی را مداوم انجام دهد؛ تمرینی که دانشمندان روانشناسی ارائه می دهند روزی سه بار تمرکز ذهن به مدت 10 دقیقه است ولی آن قدر باید تلاش کرد تا توانایی کنترل ذهن را ایجاد می کند و اما خداوند چیزی کامل تر برای تمرکز در درون نماز قرار داده است.
 
این کارشناس امور دینی عنوان کرد: خداوند در حقیقتِ نماز موارد بسیاری قرار داده است که می تواند انسان را سعادت مند کند و برای این کار انسان ها می بایست به حقیقت نماز برسند؛ یکی از مواردی که ما را به حقیقت نماز می رساند حضور قلب در نماز بوده و اگر نماز ما با حضور قلب باشد مورد قبول خداوند قرار می گیرد و انسان را رشد می دهد.
 
این استاد حوزه علمیه افزود: حضور قلب یعنی ذهن انسان در نماز پرت نشود و متوجه خداوند باشد و انسان هایی به مراتب پایانی حضور قلب در نماز می رسند به طوری که خود را فراموش می کنند؛ نه تنها ائمه بلکه برخی اصحاب به بالاترین مراتب حضور قلب در نماز رسیده اند.
 
وی با اشاره به حضور قلب برخی اصحاب در نماز اظهار داشت: عباد بن بُشر از اصحاب رسول خدا شبی مشغول نگهبانی از لشکر رسول خدا بود و در هنگام نگهبانی به نماز پرداخت و در همان هنگام سه تیر به او اصابت می کند اما به خاطر توجه عمیقی که به خداوند داشت نمازش را ترک نکرد و نماز را سریع خواند عمار یاسر را بیدار کرد تا او به جست و جو بپردازد.
 
این کارشناس امور دینی عنوان کرد: بسیاری از مردم مشغول کارهای فراوانی هستند و در هنگام آن کار تمرکز زیادی دارند اما زمان نماز نمی توانند حواس خود را جمع کنند؛ طبق دستاورد روانشناسان انسان ها بر چیزی توانایی تمرکز دارند که در زندگی آن ها هدف شده باشد و برای وی اهمیت داشته باشد.
 
وی ادامه داد: مرحوم وزیری از فرهیختگان استان یزد عاشق کتاب و کتاب خوانی بود و هر جا کتاب و کتابخانه ای می دید سراغ او می رفت؛ روزی در تهران تابلویی دید و سراغ آن رفت دید به جای کتابخانه نوشته است کبابخانه چون تمرکز کامل نداشت به متن تابلو دقت نکرد زیرا کتاب برای او مهم بود.
 
حجت الاسلام حسینی اراکی گفت: علت این که در نماز توجه ما به سمت خدا نیست هدف نبودن نماز و بندگی خدا است؛ هدف خلقت ما بندگی خدا بوده و اگر داشته های دنیایی هدف زندگی ما بود زمان مرگ، شیطان وابستگی های دنیایی به خاطر انسان می آورد و از مرگ دست می کشد؛ فردی در هنگام مرگ ذکر «لا اله الا الله» را نمی گفت بعد معلوم شد ساعت طلایی را دوست داشت شیطان این ساعت را در دست گرفته بود و اگر ذکر را می گفتم ساعت را می شکست.
 
وی اظهار داشت: دنیا می بایست وسیله ای برای رسیدن به خداوند و بهشت باشد و انسان هایی که دنیا را هدف خود قرار دادند نه تنها موقع نماز بلکه هنگام جان دادن هم خدا را فراموش می کنند و حواس او متوجه دنیا می شود و کسی می تواند با توجه خدا را صدا بزند که دنیا هدف او نباشد و خدا را آخرین مقصود خویش بداند.
 
این استاد حوزه علمیه با اشاره به علت زندگی در دنیا و نعمت های خداوندی، اظهار داشت: خداوند دنیا را وسیله ای برای پرستش خودش در اختیار انسان قرار داده و خود انسان ها می بایست به هم کمک کنند تا به رضایت خداوند برسند و شریک زندگی و بندگی خود قرار بگیرند.
 
وی در پایان اظهار داشت: با رسم و رویکردی که بر زندگی ما حاکم است اگر در نماز به یاد خداوند باشیم تعجب دارد؛ روزی پسر مرحوم مهندسی ماشین پدرش را برداشت و از قم به تهران رفت و در تهران ماشین را دزدیدند؛ پسر خانواده با حالی ناراحت به مرحوم مهندسی اطلاع داد وی خندید و گفت من فکر کردم امروز یک دروغ گفتی که چنین ناراحت هستی این ماشین امانتی از جانب خدا نزد ما بود و اگر کسی که آن را برده به او نیاز داشته این ماشین مبارک او باشد./9704/پ202/ب4
ارسال نظرات