۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۷
کد خبر: ۲۱۴۵۹۱
استاد حوزه علمیه قم:

ترک گناه یکی از مصادیق اصلی احسان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: اهل احسان تنها انفاق کنندگان نیستند، بلکه کسانی که از گناه اجتناب می کنند از احسان کنندگان اصلی هستند.
حجت الاسلام سيد ابراهيم حسيني اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی، استاد حوزه علمیه قم، در بیست و نهمین مراسم سحرگاهی قرائت دعای ابوحمزه ثمالی، در مسجد قائم کرمان، گفت: اهل احسان تنها انفاق کنندگان نیستند، بلکه کسانی که از گناه اجتناب می کنند از احسان کنندگان اصلی هستند.

 

وی در ادامه افزود: برای متخلق شدن و رسیدن به درجات بالای عرفانی باید از گناهان، به ویژه گناهان کبیره اجتناب کنیم و ثواب بردن هم هر قدر که نشاط داشتیم، ثواب کنیم.

 

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: اگر می خواهید با خداوند اربعین بگیرید با توجه به توصیه های علما، در این اربعین شب ها هنگام خواب تسبیحی برداریم و به اندازه هر گناه در طول روز که انجام داده ایم تسبیح بشماریم و پس از شمردن تسبیح، سجده ای را برای آمرزش آن گناهان بجا بیاوریم.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی افزود: در این اربعین به گونه ای عمل کنیم که پس از پیمودن 39 روز یعنی در شب چهلم این اربعین هیچ گناه کبیره ای را به ذهن نیاوریم که در طول روز مرتکب آن شده باشیم.

 

وی با بیان این که کار شیطان مأیوس کردن انسان ها است، ابراز داشت: ترک گناه امری مقدور است؛ چراکه اگر ما  قادر به انجام آن نبودیم خداوند هیچگاه آن را بر ما واجب نمی کرد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به داستانی از پیامبر اکرم(ص) بیان داشت: جوانی پیش پیامبر اکرم(ص) آمد و گفت: جمله ای به من بگویید که تمام پندها در آن جمع شده باشند، حضرت در جواب آن شخص فرمود: با تقوا زندگی کن.

 

وی اشاره کرد: در مسیر ترک گناه عزم و اراده انسان مهم ترین مسأله است و اگر کسی برای ارتکاب گناه خود، محیط اطراف و هر مسأله دیگری را بهانه کند قابل قبول نیست.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی با تأکید بر این که رسیدن به هر مرحله عرفانی وابسته به ترک گناه است اضافه کرد: مواظب فضای مجازی باشید؛ چراکه بسیاری از جوانان دیندار از همین فضاها ضربه خورده اند.

 

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: بزرگ ترین غفلت انسان ها این است که خود را مالک می دانند، در صورتی که خودشان تنها مالک اعتباری هستند و صاحب دیگری به نام خداوند دارند.

 

وی با بیان این که تقوا در همه عرصه ها پایه‌ای اساسی است، خاطرنشان کرد: برای پرواز به سمت خداوند متعال به دوبال به نام تقوا و علم نیاز است.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی یادآور شد: غیبت یکی از گناهان کبیره ای است که ما را  تا حد امکان از خداوند دور می کند و شخص غیبت کننده در روز قیامت دهانش بوی مردار انسان می دهد.

 

وی در پایان گفت: کسی که غیبت را ترک می کند، خداوند به جای هر غیبتی که از وی ترک شده ثواب ده هزار رکعت نماز می دهد./9706/پ202/ب4

ارسال نظرات