۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۲۱۵۱۴۵
آیت الله خاتمی تشریح کرد؛

نقش فرهنگ عمومی در سبک زندگی اسلامی

خبرگزاری رسا ـ آیت الله خاتمی گفت: فرهنگ عمومی به عنوان یک بستر در تعیین مصادیق زندگی روزمره و سبک زندگی افراد جامعه نقش مهمی را بازی می‌کند و همان طور که در جریان شکل‌گیری انقلاب اسلامی شاهد بودیم، فرهنگ عمومی توانست بر سبک زندگی مردم تأثیر بگذارد و یک نوع سبک زندگی انقلابی را صورت‌بندی کند.
آيت الله خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، آیت الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، عصر امروز، در نشست تخصصی روز دوم طرح تقویت مبانی اعتقادی در شهرکرد، این طرح را قابل پاسداشت و نمونه دانست و گفت: این طرح میکوشد فرهیختگان و عالمان دینی را که حرفهای بسیاری برای گفتن دارند به میان مردم دعوت و مباحث و شبهات دینی را در جامعه برطرف کند.

 

وی با تأکید بر این که مباحث مطرح شده در این جلسات باید کاربردی و عملیاتی شوند، افزود: مباحث مطرح شده در این طرح که به حق کاربردی و ریشه‌ای هستند نباید صرف محفوضات و معلوم بماند بلکه باید در زندگی فردی و اجتماعی تأثیر گذار و نقش آفرین و عملیاتی شود.

 

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه به تعریف سبک زندگی اسلامی پرداخت و با بیان این که سبک زندگی اسلامی عبارت است از کلیات دین و احکام و دستورات الهی برای به اجرا درآمدن و رسیدن به هدف نهایی، تصریح کرد: حلال ها خطوط سفید و حرام ها خطوط قرمزی را برای ما بیان می کنند که قبول و تلاش برای اجرای آن ها سبک زندگی اسلامی نامیده می شود که البته در فرهنگ سی و چند ساله ملت ایران می توان آن را انقلابی هم نام برد.

 

این مقام مسؤول با اشاره به این که یکی از عوامل بسیار مؤثر بر شیوه و مشی زندگی، تربیت فردی و اجتماعی است، خاطرنشان کرد: اگر بپذیریم داشتن یک شیوه مشخص و مدون بر مبنای اسلام، بستر ساز تمدن نوین اسلامی و پیشرفت همه جانبه است، رسیدن به این شیوه زندگی و عمل به آن اهمیت خود را بهتر نشان می دهد.

 

امام جمعه موقت تهران فردگرایی را یکی از مشکلات امروز سبک زندگی افراد عنوان کرد و افزود: کشور ما یک جامعه جمع گرا است و دین، مذهب و فرهنگ ما به جمع گرایی توصیه می کند اما متأسفانه تحت تأثیر مسأله فردگرایی قرار گرفته و مسؤولیت پذیری ما را در قبال دیگران کمرنگ کرده است.

 

آیت الله خاتمی با تأکید بر این که سبک زندگی اسلامی این مسأله را نمی پذیرد که «مشکل شما است و به من ربطی ندارد»، اظهار داشت: متأسفانه این جمله ای است که در بین کودکان ما بسیار شنیده می شود؛ ما باید سنت ها و سبک های اسلامی را که تحت تأثیر سبک های غربی قرار گرفته است را دوباره باز آموزی کنیم و به فرزندانمان از کودکی آموزش دهیم.

 

وی همچنین به نقش فرهنگ در سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و افزود: فرهنگ عمومی به عنوان یک بستر، در تعیین مصادیق زندگی روزمره و سبک زندگی افراد جامعه نقش مهمی را بازی می‌کند و همان طور که در جریان شکل‌گیری انقلاب اسلامی شاهد بودیم، فرهنگ عمومی توانست بر سبک زندگی مردم تأثیر بگذارد و یک نوع سبک زندگی انقلابی را صورت‌بندی کند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که فرهنگ دارای دو کارکرد فردی و اجتماعی است، افزود: نقش کارکرد فردی فرهنگ هویت‌بخشی و نقش کارکرد اجتماعی آن انسجام‌بخشی است.

 

این مقام مسؤول با اشاره به این که همه چیز وابسته به فرهنگ است و جامعه ای موفق است که فرهنگ آن جامعه مورد توجه قرار گرفته شده باشد، تصریح کرد: در گذشته فرهنگ محدود به آموزش بوده است اما واقعیت این است که فرهنگ سه عنصر اساسی دارد.

 

وی بینش و اعتقاد را نخستین و مهم‌ترین عنصر فرهنگ عنوان کرد و افزود: ارزش ها نیز دومین عنصر فرهنگ را تشکیل می دهند که از آن میان می‌توان به بحث عفاف و حجاب اشاره کرد.

 

آیت الله خاتمی در پایان عنصر دانش را سومین عنصر فرهنگ معرفی کرد و اظهار داشت: به یقین دانش های یک جامعه بخشی از فرهنگ آن جامعه به شمار می رود./9457/پ202/ب2

 

 

ارسال نظرات