۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۲۱۶۶۳۹
استاد حوزه و دانشگاه تشریح کرد؛

راه های کسب معرفت الهی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه حواس پنج‌گانه انسان، عقل، عرفان و وحی را چهار راه کسب معرفت الهی برای انسان برشمرد.
حجت الاسلام محمدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت‌الاسلام رضا محمدی، استاد حوزه و دانشگاه، صبح امروز، در پانزدهمین نشست طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبه زدایی دینی در شهرکرد گفت: با وجود عرفان‌ها، ادیان و فرق دست‌ساز در عصر حاضر، بیان چگونگی تشخیص حق از باطل و راه‌های صحیح دست‌یابی به معرفت و شناخت از اهمیت بالایی برخوردار شده است.

 

حجت‌الاسلام محمدی با بیان این که آشنا نبودن با شیوه‌های معرفتی موجب گمراهی و انحراف می‌شود، افزود: موضوع معرفت‌شناسی از مقدمات همه علوم به شمار می­آید و دانستن هدف، روش و ابزار هر علم ضروری‌ترین عامل برای ورود به عرصه آن محسوب می‌شود.

 

وی عرفان را به عنوان یکی از ابزارهای شناخت دارای ویژگی هایی دانست و تصریح کرد: پذیرفتن وجود عرفان در اسلام نیازمند بررسی اصول، مبانی و روش‌ها و همچنین تطبیق عرفان اسلامی و بیان تفاوت‌ها با دیگر عرفان‌ها و مکاتب است.

 

کارشناس دینی رادیو معارف، با اشاره به این که احاطه بر معیارها و راه‌های تشخیص حق از باطل امکان برگزیدن بهترین مسیر رسیدن به معرفت الهی را فراهم می‌کند، یادآور شد: علم و معرفت قابل‌تعریف نیست؛ چراکه علم، نور و وجود دارای یک حقیقت هستند و تنها عامل مقابل آن ظلمت است که نمی‌تواند معیار تشخیص واقع شود.

 

این پژوهشگر دینی، راه‌های کسب معرفت برای انسان را در چهار بخش تقسیم‌بندی کرد و گفت: نخستین ابزار شناخت، حواس پنج‌گانه انسان است که آنچه از این راه حاصل می‌شود، نوعی علم جزیی بوده و معرفت کلی برای انسان ایجاد نمی‌کند.

 

وی از عقل به عنوان دومین راه تشخیص و ایجاد معرفت نام برد و افزود: محصول این نوع شناخت، حکمت و فلسفه است که با وجود داشتن نگاه کلی به عالم، آرمان ساز نبوده و شناختی بی‌روح و فاقد احساس را برای انسان فراهم می‌کند.

 

حجت‌الاسلام محمدی در ادامه، راه شناخت از مسیر فطرت و قلب را معرفت عرفانی بیان و تصریح کرد: این شناخت از جنس علم حضوری است و طولانی بودن مقدمه و راه دست‌یابی و همچنین بروز اشکال و انحراف در مسیر انتقال از عمده‌ترین محدودیت‌های آن به شمار می‌آید.

 

وی با بیان این که معرفت حاصل از عرفان نوعی شناخت شخصی است، یادآور شد: انتقال این نوع شناخت و تبدیل آن معرفت اصولی همواره با دخالت باورهای شخصی روبه رو می‌شود.

 

مدرس حوزه و دانشگاه، مهم‌ترین و بهترین راه شناخت و معرفت را راه وحی و دریافت اصول از سرچشمه الهی دانست و افزود: این نوع شناخت همان معرفت دینی و مذهبی بوده و به عنوان علمی مستقیم و لدنی زمینه‌ساز ایمان حقیقی است.

 

وی در پایان تصریح کرد: کلام قرآن و ائمه معصومین به پشتوانه معرفت لدنی و فطری بسیار نافذ و اثرگذار است و هیچ کلامی در مرتبه‌ی شناخت پروردگار بالاتر از آن نیست./9457/پ202/ب2

 

ارسال نظرات