نقش تعامل مثبت در رضایت اجتماعی
داشته ها و موفقیت ها
وی تصریح کرد: به دلیل داشتن نعمتی یا کسب موفقیتی رابطه خود با دیگران را کاهش ندهید یا قطع نکنید، همچنین با داشته های خود فخرفروشی نکنید، یا کاری که قطعی نشده را علنی و برای دیگران فخر فروشی نکنید که مایه حسرت خوردن دیگران به جایگاه یا موفقیت های شما می شود.
این استاد حوزه علمیه، کتمان کردن را از دیگر عوامل تعامل مثبت با دیگران برشمرد و افزود: بازگو کردن موفقیت های خود برای دیگران از جمله مواردی است که در روایات بر آن تأکید شده است زیرا باعث حسادت دیگران می شود و پس از آن نمی توان با الفاظ و طرق مختلف داشته های خود را از دیگران پوشاند.
حجت الاسلام پسندیده به آسیب های حسادت اشاره و عنوان کرد: انسان با حسادت یا حساس بودن نسبت به موفقیت دیگران نه تنها چیزی به دست نمی آورد بلکه آنچه دارد، از دست می دهد، همچنین انسان حسود که نعمت و موفقیت خود را در نداشتن نعمت و موفقیت دیگران می بیند، از نظر اخلاقی رو به سقوط و افول است.
وی یکی از موارد رضایت اجتماعی و لذت بردن از روابط اجتماعی را مدل داشته ها در زندگی دانست و گفت: رضایت فردی در گرو تقدیر خداوند است که انسان حسود با توجه نکردن به این موضوع و معطوف کردن نگاهش به زندگی دیگران و حسرت خوردن دچار عذاب می شود.
عضو هیأت علمی دانشکده علوم حدیث ادامه داد: انفاق چهارمین مورد تعامل مثبت با دیگران است به این معنی که انسان دیگران را در هرگونه نعمت و امکانی که خدا بر او ارزانی داشته است، شریک کند.
حجت الاسلام پسندیده تصریح کرد: انفاق، هنگام مواجه شدن با گرفتاری های دیگران، موجب شادی و احساس رضایت در انسان می شود.
کتمان کردن مصائب و سختی ها باعث رضایت اجتماعی می شود
وی با بیان این که در این الگو ارتباط در دو مقوله «رفتار فرد مصیبت زده» و «رفتار دیگران با وی» مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: در این زمینه توجه این روایت حضرت علی(ع) که فرموده اند «یک بعد از زندگی سود و بعد دیگر آن به ضرر انسان است» مهم است و نباید مشکلات را بزرگ و منحصر به خود دانست، زیرا این شرایط و مشکلات ممکن است برای همه رخ دهد.
حجت الاسلام پسندیده تصریح کرد: برخی اوقات در زندگی مشکلاتی پیش می آید که زندگی به کام انسان نیست ازاین رو باید بدانیم چگونه با مشکلات رفتار کنیم که روابط اجتماعی آسیب نبیند.
وی با بیان این که کتمان کردن مصائب و سختی ها باعث رضایت اجتماعی می شود، خاطرنشان کرد: در این زمینه پیامبر عظیم الاشان اسلام(ص) نیز فرموده اند: «از گنجینه های نیکی های فراوان کتمان مصائب است که نتیجه گفتن مشکلات به دیگران اگر دوست باشد عزم می شود و اگر دشمن باشدخوشحال می شود».
این استاد حوزه علمیه افزود: قدم دوم در رضایت اجتماعی توقع نداشتن از دیگران در سختی ها از دیگر موارد رفتار ما در شرایط سخت و بروز مشکلات است که به روابط اجتماعی ما آسیب نمی زند.
وی به نقل از روایتی امام سجاد(ع) محبوب ترین، گرامی ترین و ارزشمندترین آدم ها در جامعه را کسانی عنوان کرد که خیرشان به افراد می رسد در حالی که از دیگران انتظاری ندارند.
عضو هیأت علمی دانشکده علوم حدیث تصریح کرد: در سطح پایین تر، انسان هایی هستند که اگر خیرشان به کسی نمی رسد، حداقل توقع و چشم طمع نسبت به داشته های دیگران نیز ندارند. رعایت حرمت دیگران هنگام کمک کردن به آن ها وقتی دچار مشکل شده اند، در مقوله رفتار دیگران با فرد مصیبت زده مورد تاکید است.
راهبرد امام سجاد(ع) برای روابط اجتماعی
عضو هیأت علمی دانشکده علوم حدیث اظهار کرد: در تنظیم الگوی مناسبات میان افراد جامعه، چگونگی نگاه و توجه به افراد جامعه مهم است که در روایات اسلامی نیز به آن اشاره شده است. از جمله می توان به راهبردی که از سوی امام سجاد(ع) برای روابط اجتماعی تنظیم شده است، اشاره کرد.
وی در ادامه به نظریه ای علمی که طبق آن همه مردم عضو یک خانواده هستند، اشاره کرد و افزود: این موضوع ریشه در این حدیث امام سجاد(ع) دارد که می فرمایند: «همه مسلمانان عضو یک خانواده اند؛ کسانی که از تو بزرگ تر، پدر و مادرت، کسانی که هم سن و سال تو خواهر و برادرت و افراد کوچک تر از تو فرزندانت هستند، آیا دوست داری به کدام یک از این گروه ظلم کنی، یا آبرویشان را ببری؟ یا به کدام یک لعن و نفرین بفرستی؟»./9312/پ202/ب5