۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۲۱۷۶۴۷

تدوین موسوعه 50 جلدی احادیث مشترک شیعه و سنی

خبرگزاری رسا ـ پس از گذشت بیش از نیم قرن از پیشنهاد طرح مهم تقریبی گردآوری «سلسلة الاحادیث المشترکة بین الشیعة و السنة»، موسوعه عظیم 50 جلدی، به زودی در دسترس اندیشمندان حوزوی، دانشگاهی و محافل علمی جهان اسلام قرار خواهد گرفت.
تدوین موسوعه 50 جلدی احادیث مشترک شیعه و سنی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی العالمیة، سایت نمایندگی جامعه المصطفی در افغانستان به آدرسhttp://afghanistan.miu.ac.ir در کابل و توسط حجت الاسلام و المسلمین محامی آغاز به کار کرد.

در مراسم رونمایی از پایگاه خبری، فرهنگی و علمی نمایندگی جامعه المصطفی در افغانستان حجت الاسلام والمسلمین محامی با مثبت ارزیابی کردن این کار آن را گامی موثر در روند کار المصطفائیان دانست و بر ضرورت همکاری همه بخش ها با همکاران در سایت تاکید کرد.

تدوین موسوعه 50 جلدی احادیث مشترک شیعه و سنی

همچنین این گزارش حاکیست؛ پس از گذشت بیش از نیم قرن از پیشنهاد طرح مهم تقریبی گردآوری «سلسلة الاحادیث المشترکة بین الشیعة و السنة» که نشأت گرفته از اندیشه والای دو شخصیت بزرگ جهان اسلام آیت الله العظمی بروجردی(ره) و شیخ محمود شلتوت (ره) بود، توسط گروه قرآن و حدیث پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اجرا و انشاءالله در قالب موسوعه عظیم 50 جلدی، به تدریج در دسترس اندیشمندان حوزوی، دانشگاهی و محافل علمی جهان اسلام قرار خواهد گرفت.

البته تا کنون حدود 20 جلد از این موسوعه که مشتمل بر مجموعه احادیث مشترک سنی و شیعه در زمینه  تفسیر، فقه (همه ابواب فقهی)، کلا م ( توحید ، نبوت ، معاد و... )، زندگی و اوصاف رسول اکرم (ص) و اهل بیت مکرمش (امام علی (ع) ،فاطمه زهرا (س)، امام حسن و امام حسین (علیهما السلام)، زندگی و اوصاف انبیاء بزرگ الهی و موضوعات متنوع دیگری چون اقتصاد، اخلاق ، طب و... می باشد، منتشر شده و مابقی مجلدات نیز به تدریج منتشر خواهد شد .

این مجموعه وزین و گرانسنگ علاوه بر تحکیم پایه ها و مبانی وحدت بین پیروان مذاهب اسلامی، منبع ارزشمند برای محققانی است که روش مقارن را در پژوهش های تفسیری، فقهی، کلامی و تاریخی خویش برگزیده اند.

برپایه این گزارش، اجرای این پروژه سال ها قبل به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی کلید خورد و توسط پژوهشگاه مطالعات تقریبی در سال 1393 به اتمام رسید./934/د102/ب5

 

ارسال نظرات