۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۲۱۹۵۵۶
وزیر ارشاد؛

کانون های مساجد به مراکز فرهنگی دیجیتال تبدیل می شوند

خبرگزاری رساـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تبدیل کانون های مساجد به مراکز فرهنگی دیجیتال خبر داد و اظهار داشت: در واقع در آینده همه کسانی که به مساجد وارد می شوند می توانند از طریق رایانه به دنیای وسیعی از اطلاعات نیز دست یابند.
علي جنتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، مراسم اختتامیه دوره دوم هفتمین همایش اندیشه های آسمانی ظهر امروز 15 شهریور با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن تربیت معلم شهید بهشتی مشهد برگزار شد.  

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به جایگاه مساجد گفت: مساجد از آغاز اسلام و بعثت پیامبر اکرم (ص) تا به امروز نه تنها مرکز عبادت، بلکه خاستگاه تربیت انسان ها و انسان سازی براساس معیارها و ارزش های اسلامی بوده است.

وی با بیان این که مسلمانان در سایه مساجد درس بندگی می آموختند، تصریح کرد: در واقع مسلمانان در صدر اسلام در زندگی فردی و اجتماعی خودشان و در آغاز بعثت با نزول وحی بر پیامبر عظیم الشأن با آیات قرآن آشنا می شدند و درآن تدبر می کردند و این کتاب آسمانی را سرلوحه فعالیت های خودشان قرار می دادند.

جنتی با بیا این که مساجد همواره محل تجمع مسلمانان برای یکدل شدن بوده است، اظهار داشت: در واقع مساجد برای ایجاد صمیمیت، تقویت روحیه اخوت و برادری، مشاوره و تصمیم گیری درباره اهم مسایل سیاسی، اجتماعی و دفاعی در صدر اسلام تاسیس شد.

ایجاد 18 هزار کانون مساجد در کشور

وی با بیان این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد یک جهش چشمگیر درساخت و تعمیر مساجد و همچنین فعال کردن مساجد بوده ایم، تصریح کرد: کانون های مساجد از سال 71 بنا شد و این نهال نوپا امروز تبدیل به درخت تنومندی شده است که بیش از 18 هزار کانون مساجد در کشور ایجاد شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امید است که تعداد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشورتا پایان سال به 20 هزار باب کانون افزایش یاید و تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور تعداد کانون های مساجد کشور به 22 هزار باب می رسد.

وی درادامه تشریح دیگر فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز گفت: در حال حاضر بیش از 5 هزار کتابخانه مخزن دار نیز در کانون های مساجد ایجاد شده است.

وی درادامه از تبدیل کانون های مساجد به مراکز فرهنگی دیجیتال خبرداد و اظهار داشت:در واقع در آینده همه کسانی که به مساجد وارد می شوند می توانند از طریق رایانه به دنیای وسیعی از اطلاعات نیز دست یابند.

وی با بیان این که مساجد یکی از پایگاه های اساسی مقابله با جنگ نرم است، گفت: فرهنگ جزیی از هویت ملی ماست و فرهنگ ما با اسلام عجین شده است و امتیاز ملت ایران اینست که فرهنگ ایرانی دیرپا و باستانی خودش را با اسلام گره زده است.

 مساجد؛ جایگاه مصونیت بخشیدن جوانان از تهاجم فرهنگی  

وی درادامه به بیان راهکارهای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن پرداخت و تصریح کرد: در شرایط کنونی که ما دریک فضای آلوده فرهنگی در دنیا زندگی می کنیم تنها راه حفاظت از افکار و اندیشه دینی و روحیه انقلابی و اسلامی، مصونیت بخشیدن جوانان است و راه دیگری وجود ندارد.

وی افزود: جایگاه مصونیت بخشیدن جوانان ما از تهاجم فرهنگی نیز مساجد است و در این مکان عبادی می توان قرآن را آموخت و در آن تدبر کرد و همین فعالیت ها برای جوانان مقدمه ای می شود برای این که قرآن را سرلوحه زندگی قرار بدهند.

 این گزارش حاکی است، هفتمین دوره همایش اندیشه های آسمانی با حضور 3 هزار و 500 نفر از مدیران کانون های فرهنگی هنری جدیدالتاسیس با سابقه فعالیت پنج ساله و فعالین فرهنگی روستایی از هفتم تا 29 شهریور در تربیت معلم شهید بهشتی برگزار می شود.

انقلابی بودن، معنای انقلابی بودن، ویژگی های فرد انقلابی، شخصیت انقلابی و اسلام های متضاد با آن، فرهنگ و کار فرهنگی، دغدغه های فرهنگی، آرایش فرهنگی، جبهه فرهنگی، توقع از جبهه فرهنگی، تشکیلات انقلابی، معنای تشکیلات، ویژگی های یک تشکیلات کارآمد، راز ماندگاری تشکیلات، تشکیلات انقلابی از جمله سرفصل های این همایش ها است.

عقل معاش با سبک زندگی، معنای عقل معاش، جایگاه عقل معاش در مراحل تحقق اهداف انقلاب، عقل معاش انقلابی برگرفته از سیره اهل بیت (ع)، الگوها، آشنایی با سیره شهدا به عنوان مصادیق رهیافتگان به عقل معاش حسینی، آشنایی با اندیشه های رهبر معظم انقلاب، شهید بهشتی و امام موسی صدر از جمله دیگر سرفصل ها است.

گفتنی است، دوره دوم هفتمین همایش اندیشه های آسمانی با حضور استان های آذربایجان شرقی و غربی، گیلان، اصفهان، سیستان و بلوچستان، همدان و خراسان جنوبی است./934/پ202/ج

 

ارسال نظرات