۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۲۲۱۸۷۵
حجت الاسلام احتشام:

رابطه حوزه با نظام اسلامی عمیق و دو طرفه است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت کاشان با تاکید بر این که حوزه و نظام دو نهاد جدانشدنی از یکدیگرند، گفت: اداره سیاسی جامعه در متن دین اسلام است و فقه ما فلسفه عملی اداره جامعه در همه زمان ها است.
حجت الاسلام احتشام حجت الاسلام والمسلمين علي احتشام حجت الاسلام احتشام احتشام

حجت الاسلام علی احتشام استاد حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی جریانات خاصی در درون و بیرون حوزه در راستای و جدایی دو مقوله دیانت و تدبیر سیاسی فعالیت کرده اند، اظهار داشت: این مسأله همواره جزو نقشه های اساسی استکبار جهانی و روباه مکار سیاست باز یعنی انگلیس جنایتکار بوده است.

وی افزود: دشمنان اسلام و نظام همیشه سعی دارند به جوامع اسلامی تلقین کنند که سیاست اجرایی مربوط به روشنفکر نماهای غرب زده و رسیدگی به امور دین از نتایج علوم حوزوی است تا از این طریق به پالایش نظام اسلامی از فرآورده های علمی بپردازند.

این استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که اغلب حوزویان بر این باور هستند که دین منهای سیاست یعنی دین منهای دین، گفت: در متن دین اسلام ناب محمدی تدبیر و اداره سیاسی ملت ها نهفته است؛ فقه ما فلسفه عملی اداره جامعه در گستره کره خاکی و در همه زمان ها است.

حجت الاسلام احتشام اشاره به این که نظام اسلامی ما تحت رهبری های معمار کبیر انقلاب در گام های نخستین با بهره مندی از حوزه علمیه و شاگردان برجسته مکتب امام(ره) شکل گرفت، ابراز داشت: بدون تردید انقلابی که اسلامی است و با شاخصه های اسلام ناب در مسیر تعالی و رشد خود بر محور قانون اساسی محکم و متقن حرکت می کند، همواره نیازمند به واکاوی و تکامل آموزه های دینی آن، است.

وی نقش حوزه علمیه در ارتباط با نظام را هدایت معنوی انقلاب و نظام دانست و گفت: در کلام رسای رهبر معظم انقلاب این نقش به خوبی تبیین شده است که فرمودند«حوزه مادر نظام است» بنابراین هیچ گاه حوزه های علمیه نمی توانند از مسؤولیت بالندگی و حفظ نظام شانه خالی کنند.

وی تصریح کرد: گرچه رابطه نظام با حوزه های علمیه دو طرفه است اما این بدان معنا نیست که در اداره امور روزمره خود وابسته به دولت ها و جریانات اجرایی خاص باشد.

امام جمعه موقت کاشان افزود: همواره در طول تاریخ حوزه های علمیه شیعی دغدغه حمایت از دین مردم را با زندگی زاهدانه علمای بزرگ به تصویر کشیده اند؛ وظیفه ما در حمایت از این فرزند است اما این بدان معنا نیست که مادر برای بقای ارزشهای تربیتی خود متکی به خواسته های فرزند باشد./928/ت302/ج

ارسال نظرات