مراکز فرهنگی از رسانه برای ترویج معارف قرآنی استفاده کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حبیب الله صالحی، مسؤول تشکل علمی، فرهنگی بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی جامعه المصطفی در نشست علمی قرآن و رسانه که امروز در مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد با اشاره به نقش رسانههای نوین در تبلیغ قرآن اظهار داشت: در میان رسانهها بیشترین نقش تبلیغ قرآن و اسلام را رسانه نوشتاری و مکتوب داشته است.
حجت الاسلام صالحی استفاده از رسانه را مورد تأیید قرآن عنوان کرد و ابراز داشت: قرآن کریم در موارد مختلفی، استفاده از رسانه برای اهداف انسانی اسلامی را تأیید فرموده و هرگونه استفاده از رسانه در جهت تخریب افکار و عقاید عمومی را نهی کرده است.
مسؤول تشکل علمی، فرهنگی بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی، دامن زدن به شایعات را استفاده مخرب از رسانه خواند و گفت: شایعه، مقوله اجتماعی و روانی با ابعاد گسترده است که در مواقع بحرانی و حساس برای ضربه زدن به طرف مقابل ایجاد میشود.
حجت الاسلام صالحی، رسانهها را دارای قدرت جبر تکنولوژیک دانست و تأکید کرد: انسان موجودی اندیشمند و با اراده است اما رسانهها با قدرت جذابیت تکنولوژی، پشتوانه فکری و مالی بر احساسات انسانها تأثیر میگذارند و آنها را به موجوداتی بیاراده و منفعل تبدیل میکنند.
وی با اشاره به تأثیرات مثبت و منفی رسانهها تصریح کرد: با توجه به این که اغلب مردم جهان از دانش رسانهای و قدرت تجزیه و تحلیل برخوردار نیستند تحت تأثیر روحی، روانی و رفتاری رسانهها قرار میگیرند.
مسؤول تشکل علمی، فرهنگی بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی به آثار منفی رسانهها اشاره کرد و یادآور شد: رسانههای مدرن، تأثیر لحظهای و تدریجیای در عقاید، باورها و افکار مردم میگذارند که تغییرات تدریجی در مواقعی ریشهای، پیشبینی نشده و غیرقابل جبران خواهند بود.
حجت الاسلام صالحی در پایان با اشاره به استفاده متفاوت از رسانه افزود: رسانه میتواند در خدمت دین و قرآن قرار گرفته و همچون فیلم «یوسف پیامبر» مخاطبان زیادی را جذب کند و برای تبلیغ معارف قرآن، مؤسسات و مراکز فرهنگی همچون انجمن علمی قرآن باید اینگونه عمل کنند و از قدرت رسانه در جهت اهداف قرآنی غافل نشوند./908/پ202/ی