۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۶
کد خبر: ۲۲۳۹۷۲

آیین باشکوه قرائت دعای عرفه در مسجد مقدس جمکران برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم قرائت دعای عرفه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با حضور جمع کثیری از عاشقان و ولایت‌مداران ائمه معصومین(ع) از سراسر نقاط کشور در صحن اصلی مسجد مقدس جمکران برگزار شد.
دعاي عرفه در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم قرائت دعای عرفه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با حضور خیل کثیری از عاشقان و ولایت‌مداران ائمه معصومین(ع) از سرتاسر نقاط کشور در صحن اصلی مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، ارادتمندان به خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) از هنگام نماز ظهر و عصر راهی مسجد مقدس جمکران شده و تا لحظاتی پیش از آغاز قرائت دعای پر فیض و ملکوتی عرفه، تمامی صحن‌های این مسجد شریف را از حضور خود پر رونق کرده بودند.

حضور اقشار مختلف در مسجد جمکران

‌گروه‌ها و اقشار مختلف مردم از نقاط مختلف کشور با حضور در مسجد مقدس جمکران بر معنویت بیش از پیش دعای عرفه افزوده و شوری حسینی را در فضای ملکوتی این مکان مقدس ایجاد کردند.

با وجود حضور خیل کثیر و فراوان علاقه‌مندان در مسجد مقدس جمکران برای خواندن دعای عرفه، اما پارکینگ‌های متعدد و وسیع این مکان مقدس هنوز ظرفیت‌هایی خالی برای حضور به هم رساندن زوار بیشتر را در خود دارا بودند.

شایان ذکر است، مراسم قرائت دعای عرفه رأس ساعت 14:15 با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه قم در صحن اصلی مسجد مقدس جمکران آغاز شد.

اهمیت قرائت دعای عرفه

این خطیب برجسته حوزه علمیه با اشاره به اهمیت قرائت دعای عرفه و طلب مغفرت از خدای متعال گفت: در روزهای سال، روزی فضیلت‌تر از روز عرفه نداریم و خدای متعال در این روز الطافش را سرازیر می‌کند؛ اگر این‌گونه دعاها و توسلات و نیز دعای حضرت صاحب الزمان(عج) برای ما نبود، سنگی به روی سنگی نمی‌ماند و دشمن بر شیعیان چیره می‌شد.

وی با بیان این‌که روز عرفه متعلق به امام حسین(ع) و دعای در این روز پناه بردن به این امام مظلوم است، تصریح کرد: خداوند در روز عرفه نخست به زوار امام حسین(ع) و سپس به زوار صحرای عرفات نگاه می‌کند ؛ همچنین هر قدمی که مؤمن برای زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برمی‌دارد،  ثواب یک حج و عمره داشته و جبرئیل و میکائل به استقبال او می‌آیند.

به اهتزاز درآمدن پرچم حرم حضرت ابالفضل(ع) در مسجد جمکران

گفتنی است، دعای پرفیض و نورانی امام حسین(ع) در روز عرفه پس سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد و با صدای احمد خلف زاده، مداح اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) قرائت شد.

با آغاز دعای عرفه پرچم حرم نورانی حضرت ابوالفضل(ع) در جمع حاضران در مجلس توسط خادمان به اهتزاز درآمد و اشک دلدادگان سقای بی دست کربلا را همراه با آه و ناله ایشان جاری کرد.

حقیقت و مضامین دعای عرفه

قابل ذکر است، دعای عرفه عنوان دعایی منسوب به سالار شهیدان و پیشوای شیعیان،‌حضرت حسین بن علی(ع) است. این دعا با حجمی حدود 3200 کلمه و با اختلافاتی جزئی در کتب مختلف روایی شیعه نقل شده و مضمون آن اعتراف به جایگاه خدای متعال و اقرار به جایگاه انسان در عالم هستی است.

همچنین، حمد و سپاس برای نعمت‌های فراوان خداوند بر انسان، یادآوری مشکلات و تب و تاب‌هایی که شخص در عمر خویش پشت سر نهاده، کوشش برای جلب رحمت خداوندی و طلب آرامش و عافیت از وی از مهم‌ترین مضامین دعای عرفه است.

آغازگر قرائت دعای عرفه در سال 61 هجری

به نقل تاریخ، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در روز عرفه سال 61 هجری قمری در صحرای عرفات با همراهی اهل‌بیت و یاران خویش از خیمه‌ها بیرون آمده و با نهایت خشوع بر جانب چپ کوه ایستادند؛ روی خود را به سوی کعبه گردانیده، دست‌ها را تا برابر چهره بالا گرفتند و مانند مسکینی که با درد و اصرار و التماس، حاجتی طلبد، دعای شریف عرفه را قرائت کردند.

بر اساس آن‌چه که در اول برخی از نسخه‌های دعای عرفه ذکر شده، این دعای شریف توسط بشر و بشیر فرزندان «غالب اسدی» به کتابت رسیده و دعایی نسبتا طولانی و از اعمال مهم شیعیان در روز عرفه است.

رسم شیعیان و ایرانیان در قرائت دعای عرفه

دعای عرفه پس از نماز ظهر و عصر تا زمان غروب آفتاب خوانده می‌شود؛ این دعای شریف در ایران با حضور هزاران نفر در مناطق مختلفی از مساجد، دانشگاه‌ها، امام زادگان و مناطق عملیاتی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و نیز سفارت خانه‌های ایران در خارج از کشور بر‌گزار می‌شود./997/پ202/ی

ارسال نظرات