مبلغان از بیان مقتلهای تحریف شده دوری کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین محمد هادی یوسفی غروی در سومین روز از نشست های یک هفته با عاشورا پژوهان با اشاره به تاریخ نگاری عاشورا، گفت: در مجالس و محافل نجف اشرف این جمله کم گفته نمی شد که اگر بخواهید اخباری را که منبریها میخوانند کنکاش کنید چیزی باقی نمیماند مگر اینکه امام حسین(ع) در کربلا و تشنه کشته شد.
وی انگیزه های خود برای کار تاریخی را تبیین کرد و افزود: با توجه به بحث هایی که در زمان های گذشته مطرح میشد مبنی بر اینکه اگر کسی به وقایع عاشورا بادقت نگاه کند، آخرش چیزی نمیماند تصمیم به بررسی و تاریخ نگاری عاشورا گرفتم.
این عاشورا پژوه با بیان انحرافات صورت گرفته در بعضی از مقاتل معتبر خاطرنشان کرد: یکی از معتبرترین و کهن ترین مقاتل، مقتل ابی مخنف است در حالی که این مقتل تحریف شده است و متأسفانه خواندن آن در بعضی مناطق مانند جنوب عراق و جنوب ایران بسیار رواج دارد.
وی با اشاره به کم لطفی نسبت به کنکاش مسائل عاشورا ادامه داد: اگر کسی تاریخ را با ملاکات معتبر آن قبول داشته باشد، متوجه میشود که کنکاش در مسأله عاشورا هیچ عیبی در اصل مسأله ایجاد نمیکند همان گونه که نسخه اصلی مقتل ابن مخنف این چنین است، شیخ نجاشی ابو مخنف را از موثقین میداند.
نویسنده کتاب موسوعة التاریخ الاسلامی به برتری مهم مقتل ابی مخنف نسبت به مقاتل دیگر اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از برتری سندی، از امتیاز های مهم مقتل ابی مخنف این است، هیچ خبری در این مقتل نیست که به کسی که حاضر و ناظر واقعه عاشورا بوده نرسد البته خود ابو مخنف بعضی از حاضران را درک کرده ولی بیشتر اخبار با یک واسطه نقل شده است، اگر کسی این مقتل درست را با مقتل تحریف شده مقایسه کند متوجه غلط های فاحش در مقتل محرف می شود.
حجتالاسلام والمسلمین یوسفی غروی با بیان بعضی از اشتباهات مقتل تحریف شده ابی مخنف ابراز داشت: نخستین غلط این کتاب، اشتباه تاریخی و رجالی است به گو نه ای که شخصی بعد از ابی مخنف و از شاگردان او بوده اما از آن روایت نقل شده است، اشتباه دیگر نقل روایت از کتابی است که نویسنده آن حدودا 150 سال بعد از ابو مخنف وفات کرد افزون بر اینها این کتاب تحریف شده بر اساس زبان عامیانه نوشته شده و فصاحت کلام در آن رعایت نشده است.
این پژوهشگر حوزوی در پایان با اشاره به تأثیر این کتاب تحریف شده بیان داشت: با توجه به اشکالات موجود در این کتاب، هنوز هم در جنوب عراق و ایران شب و روز هفتم محرم بازار را تعطیل کرده و نام آن روز را روز قتل عباس میگذارند، این تحریف و سیاست گذاری غلط از سوی دولت مشعشعین که حاکم آن مناطق بودند، صورت گرفته است./1323/پ202/ی