۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۲۲۶۳۶۲
عضو هیأت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران:

اسلام با صدای رسا استدلال و منطق خود را به سایر ادیان اعلام می‌کند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با بیان این‌که اسلام به صورت آشکار و با صدای رسا، استدلال، حجت و منطق خود را به صاحبان ادیان و مکاتب اعلام می‌کند، گفت: پیروان مکتب اسلام از افکار و ایده‌های مختلف، هراسی ندارند و می‌توانند در مقابل شبهات مطرح شده نه تنها مقاومت، بلکه مقابله کنند.
حجت الاسلام اسماعيل عليخاني

حجت الاسلام اسماعیل علیخانی، عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به روز مباهله و پیام‌های متعدد آن، گفت: یکی از پیام هایی‌های مهم روز مباهله این است که اسلام به صورت آشکار، واضح و با صدای رسا به همه صاحبان ادیان، مکاتب و پیروانش اعلام می‌کند که دین اسلام، دارای استدلال، حجت، پیام واضح، حرف و منطق محکمی است.

 

 وی با اشاره به نبود هیچ ترس و واهمه‌ای در پیروان اسلام گفت: اسلام هیچ ترس و واهمه‌ای از باورهای متفاوتی که عرض اندام می کنند، ندارد، به همین خاطر پیامبر اسلام(ص) به صورت آشکارا در روز مباهله اعلام می‌کند که حاضر هستیم در مقابل شما ادعایمان را توسط دعا ثابت کنیم.

 

مدیر مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در قم تأکید کرد: آن چیزی که اسلام در قضیه مباهله اعلام می کند این است که پیروان مکتب اسلام از افکار و ایده های مختلف، هراسی ندارند، چون دارای منطق و استدلال محکمی هستند و می توانند در مقابل شبهات و حرف های مختلفی که درباره باورهای اسلامی مطرح است، نه تنها مقاومت، بلکه مقابله کنند.

 

حجت الاسلام علیخانی به بیان گستردگی باورها و آموزه های اسلام در بین ادیان الهی پرداخت و اظهار داشت: در قرآن و اسلام باورها و آموزه هایی هست که در ادیان و مکاتب دیگر به گستردگی آن وجود ندارد و یا اگر وجود دارد، دچار تحریف و انحراف شده است.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران افزود: دلیل گستردگی دین اسلام نسبت به سایر ادیان این است که متن آسمانی و الهی آن همچنان در دست پیروان، دوستان و حتی دشمنانش در جهان وجود دارد و این افتخاری برای اسلام است.

 

وی درباره رفتار تبلیغی مسلمانان در برابر ادیان دیگر به ویژه مسیحیت گفت: در اسلام، تبلیغ و مواجه با سایر ادیان و مکاتب مختلف، یک امر ثابتی است، به همین سبب زمان بردار نیست، دین مبین اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به ما معیار ارائه داده اند که در مقابل دوستان و دشمنان خود چگونه برخورد کنیم.

 

مدیر مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در قم به معیارهای ارائه شده اسلام در برخورد با دیگر ادیان اشاره و ابراز کرد: به ما معیار ارائه داده اند که در مقابل دشمنان کینه توز و تهاجمی که هیچ چیزی را قبول ندارند و در مقابل شما هستند، کوتاه نیایید و در زمینه علمی نیز فرموده‌اند جایی که دشمنی‌ها، فکری، عقیدتی و مذهبی است، با آنها مجادله و بحث کنید و استدلال بیاورید.

 

این کارشناس دینی افزود: معیار ارائه شده از سوی اسلام در زمینه اجتماعی و زندگی روزمره این است که خداوند در سوره ممتحنه می فرماید: به غیر از مسلمانان و با کسانی که با شما به خاطر دینتان دشمن نیستند و دشمنی نمی‌کنند، احسان و مهربانی کنید و برای آنها خیرات دهید و در مقابل سران حرف حق را بزنید و در مقابل از آنها بخواهید که استدلال کنند و حرف حق شما را رد کنند.

 

حجت الاسلام علیخانی گفت: نظر اسلام در مواجه با طیف های مختلف واضح است که با دشمنان در مواردی جنبه دفاعی و تهاجمی و با دوستان و با کسانی که با دین اسلام دشمنی ندارند و غیر مسلمان هستند جنبه لطافت، مهربانی و رأفت است.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با اشاره به عملکرد و سیره پیامبر گرامی اسلام(س) و اهل بیت(ع) مبنی بر این‌که با مسیحیان و یهودیان هم مهربان بودند، اظهار داشت: در زمان ما هم بهترین شیوه همین است که با دیگران به عنوان برادر دینی برخورد کنیم و اگر برادر دینی نبودند، به عنوان هم نوع و این‌که دارای کرامت انسانی هستند برخورد کنیم، مگر این‌که بخواهند علیه اسلام تقابل و سرکشی و طغیان کنند که در این مورد، حرف و منطق اسلام واضح است.

 

وی تصریح کرد: تمامی مردم در همه موقعیت‌های فردی، اجتماعی، سیاسی و حکومتی نزدیک ترین و بهترین افراد نسبت به خود را برای کارهای بسیار مهم و خاص در نظر می گیرند و هر کسی را لایق و شایسته هر کاری نمی دانند.

 

حجت الاسلام علیخانی با اشاره به فلسفه همراهی اهل بیت(ع) با پیامبر(ص) در روز مباهله اظهار داشت: با مراجعه به زندگانی اهل بیت(ع) کسانی به عنوان باب الامام بودند و رابط های ویژه هر امام با مردم بودند.

 

وی افزود: کسانی مثل مقداد و کمیل جزو خواص و اطرافیان حضرت علی(ع) بودند و در قضایای حساس و مهم حضرت را همراهی می کردند، در قضیه مباهله هم همینطور است که نبی مکرم اسلام(ص) بهترین افراد در سراسر کره خاکی یعنی حضرت علی(ع)، حضرت زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) که جزو خواص او و مورد عنایت خدا بودند را به همراه آورد تا به درگاه الهی دعا کنند./822/ت302/ی

ارسال نظرات