۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۲۲۷۰۹۱
مداح اهل‌بیت:

اخلاص در عمل به کار مداحان اهل بیت بها می‌دهد

خبرگزاری رسا ـ مدا بهتاش گفت: در مداحی سبک، صدا، شعر و در کل هیأت باید برای خدا باشد، به فرموده رهبری باید خدا را در مجالس خود پررنگ کنیم، اخلاص در عمل به کار مداح بها می‌دهد.
بهتاش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  یدالله بهتاش، مداح اهل بیت عصمت و طهارت امروز پیش از ظهر در برنامه چراغ هدایت تحت عنوان جایگاه شور و شعور در عزاداری که به همت معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران منطقه 13 در فرهنگسرای امید برگزار شد، گفت: عاقبت به خیری امری است که برای رسیدن به آن باید دعا کرد، همه باید همیشه در قنوت نماز از خداوند بخواهند که عاقبت به خیر شوند.

 

وی افزود: در کربلا بسیاری از افراد بودند که با امام حسین(ع) بودند، اما در آخرین لحظات از او جدا شده و به دشمن آن حضرت پیوسته و در نهایت عاقبت به خیر نشدند و برعکس آن نیز افرادی بودند که در آخرین لحظات به امام حسین(ع) پیوسته و عاقبت به خیر شدند.

 

این مداح اهل‌بیت(ع) با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) ابراز کرد: پیامبر(ص) فرمودند؛ لقمه حلال، مجالست با علما و به جماعت خواندن نماز سبب عاقبت به خیری انسان می‌شود.

 

بهتاش درباره لقمه حلال تصریح کرد: در روایت است کسی که یک لقمه حرام بخورد تا 40 روز دعای او مستجاب نمی‌شود، اگر انسان واردات و صادرات بین دو لب خود را کنترل کند نجات پیدا می‌کند، مداحان باید در این زمینه تلاش کنند تا واردات و صادرات وجودی خود را بر اساس حلال قرار دهند و بعد از آن‌که خود به این موارد عمل کردند دیگران را نیز به آن سفارش دهند.

 

مداحان با علما هم‌‌نشینی داشته باشند

 

وی با اشاره به این‌که یک مداح شایسته باید با علما هم‌نشینی داشته باشد، خاطرنشان کرد: هم‌نشینی با علما سبب افزایش عقل و دین انسان می‌شود، مداحانی که منبر می‌روند نباید به هر مجلسی وارد شده یا با هر کسی معاشرت داشته باشند، باید شئونات خود را به عنوان مداح حفظ کنند.

 

مداح اهل‌بیت(ع) با اشاره به ارزش نماز جماعت اعلام کرد: امام حسین(ع) در روز عاشورا در آن وضعیت خطرناک و سخت جنگ می‌توانست نماز خود را فُرادا بخواند، اما نماز را به جماعت اقامه کرد تا ارزش نماز جماعت را به دیگران نشان دهد، از این رو  مداحان باید علاوه بر این‌که خود در نمازهای جماعت شرکت می‌کنند دیگران را نیز به نمازهای جماعت سفارش دهند.

 

بهتاش با اشاره به حدیثی از رسول خدا(ص) افزود: رسول خدا(ص) می‌فرمایند؛ نماز کلید بهشت است، لقمان نیز به فرزند خود سفارش می‌کند؛ فرزندم نماز خود را به جماعت بخوان حتی اگر بر سر نیزه باشد.

 

وی درباره اخلاص در کار مداحان گفت: در مداحی سبک، صدا، شعر و هیات باید برای خدا باشد، به فرموده رهبری باید خدا را در مجالس خود پررنگ کنیم، خلوص در عمل به کار مداح بها می‌دهد، حتی کار خوب اگر برای غیر خدا باشد ارزشی ندارد، سعی کنید در مجالس سوگواری به جای خود، خدا را مطرح کنید.

 

مداحان به مستندات مکتوب معتبر رجوع کنند

 

این مداح اهل بیت در ادامه با اشاره به این‌که اراستی و راستگویی از مواردی است که یک مداح باید رعایت کند، اظهار داشت: مداحان هیچ گاه در روضه ائمه اطهار(ع) دروغ نگویند، در روایت آمده که کلید قفل گناهان، شراب است و شر دروغ از شراب بدتر است، گاهی مداحان به گفته های دیگران استناد می‌کنند که بعدها معلوم می‌شود دروغ بوده است، برای جلوگیری از این اتفاقات باید مداحان به مستندات مکتوب معتبر رجوع کنند.

 

بهتاش در ادامه با برشمردن وظایف مداحان بیان داشت: مداحان در مجالس شادی اهل‌بیت(ع) از غنا و مدح فاجر و فاسق پرهیز کنند، مداحی مداحان نباید کمک به ظالم باشد بلکه باید در راستای کمک به مظلومان باشد، سخنان مداح نباید سبب اختلاف افکنی بین شیعه و سنی شود.

 

وی افزود: مداحان نباید گناهگاران را به خاطر اشک ریختن بر امام حسین(ع) مغرور به گناه کنند، عزاداری امام حسین(ع) زمانی ارزش دارد که انسان مدیون خدا و دیگران نباشد، دو ساعت عزاداری یا سینه زنی برای امام حسین(ع) جای دو رکعت نماز صبح را نمی‌گیرد، چنانکه امام حسین(ع) در روز عاشورا به به اصحاب خود فرمودند؛ هر کس به دیگران مدیون است یا بدهکاری دارد، برای کمک کردن به من نماند برود و ادای دین کند.

 

این مداح اهل بیت در پایان خاطر نشان کرد: مداحان باید مردم را به اعمال نیک تشویق کنند و از خود فتوا ندهند، حرفهایی که شبهه ایجاد می‌کند نگویند، با مردم ملایم صحبت کنند و امر به معروف و نهی از منکر در مجالس را فراموش نکنند، زیرا امام حسین(ع) برای امر به معروف و نهی از منکر شهید شدند./807/پ202/ب3

ارسال نظرات