۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۲۲۷۳۸۶
استاد سفیران هدایت تأکید کرد؛

انتخاب مخاطب نخستین مرحله تبلیغی برای طلاب جدید

خبرگزاری رسا ـ استاد مرکز تخصصی تبلیغ با بیان این که تلاش مجتهدان و عالمان دینی با فعالیت میدانی مبلغان به ثمر می نشیند، گفت: طلبه ها با فراگیری برخی از شگردهای تبلیغی در سطوح پایین، به تدریج با فضای تبلیغ آشنا شوند.
 طلاب جديد

حجت الاسلام محمدجواد اکبری، استاد عرصه تبلیغ دینی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به برخی از مؤلفه‌های مهم تبلیغ چهره به چهره پرداخت و اظهار داشت: مبلغ در تبلیغ چهره به چهره باید تاحدودی در فضای ذهنی مخاطب قرار بگیرد، یعنی باید مخاطب شناسی بسیار قوی ای انجام دهد.

 

وی افزود: یکی دیگر از مؤلفه های تبلیغ چهره به چهره، مسأله شناسی از ذهن مخاطب است، مبلغی که نداند نیاز مخاطب او بر چه اساسی است، تبلیغ او نمی تواند اثر خوب و بسزایی داشته باشد.

 

استاد سفیران هدایت درباره اطلاع مبلغ از چگونگی نگرش مخاطب او گفت: در تبلیغ چهره به چهره نگرش مخاطب نسبت به مبلغ، موضوعات پیرامونی و زمان حائز اهمیت است و مبلغ باید از آنها اطلاع داشته باشد تا بتواند مطالب خود را به او انتقال دهد.

 

حجت الاسلام اکبری درباره زمان شروع تبلیغ طلاب ابراز داشت: بحث تبلیغ یکی از مباحث تخصصی است؛ اما در عین حال طلبه ها از ابتدای طلبگی می توانند عده ای از افراد را مخاطب خود قرار داده و به میزان تحصیلات خود، مخاطبانی را جذب کرده و اطلاعات خود را در قالب پیام انتقال دهند و آنها را از تبلیغ خود بهره مند سازد.

 

مدرس مؤسسه تخصصی تبلیغ افزود: تبلیغ به صورت عمومی از همان ابتدای طلبگی شروع می شود ولی اگر طلبه ای می خواهد تبلیغ را به صورت تخصصی و ضابطه مند شروع کند، می تواند از پایه پنجم به بعد اقدام کند. اگر طلبه ای بخواهد در حد کارشناس مذهبی وارد عرصه تبلیغ شود، می تواند از پایه هفتم به بعد شروع کرده و برای این کار باید شگردهای تبلیغ را آموخته باشد.

 

وی به برخی مراکز تبربیت مبلغ پرداخت و گفت: از جمله مراکز تربیت مبلغ می توان به مرکز تربیت راهنما و مؤسسه تخصصی تبلیغ اشاره کرد که در سال های اخیر در این زمینه فعالیت های خوبی داشته اند.

 

مدرس مؤسسه سفیران هدایت با اشاره به اینکه باید در کنار مجتهدپروری به مبلغ پروری هم توجه داشت، اظهار داشت: اگر مبلغان نباشند، زحمات مجتهدان هم بی تأثیر است. مبلغان در بحث تبلیغ، در ردیف اجتهاد زحمت می کشند و نظر علما درباره آیات و روایات را به مردم می رسانند.

 

حجت الاسلام اکبری به ساز و کارهای آموزشی رسیدن به مرحله مبلغ پروری از سوی حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: بهترین کار، ضابطه مند کردن عرصه تبلیغ در چند سطح است. یکی از این سطوح، تبلیغ عمومی است. در فضای عمومی حوزه بایستی همیشه برخی کلاس ها از جمله تبلیغ های مناسبتی یا در طول سال کلاس هایی در سطح عمومی حوزه در مراکزی مثل فیضیه و دار الشفاء برقرار باشد که طلبه ها به صورت عام بتوانند از این فضا استفاده کنند و این، یک فضا و بستر عمومی است.

 

مدرس مؤسسه تخصصی تبلیغ در ادامه به برخی شگردهای تبلیغی پرداخت و ابزار داشت: برخی شگردهای تبلیغی است که بایستی طلاب هر چه سریعتر در سطوح پایین فرا گرفته و به تدریج با فضای تبلیغ آشنا شوند، یعنی به یادگیری نکاتی از جمله شیوه های کلاس داری، مدیریت مسجد، و در سطوح بعدی، به یادگیری مباحث خطابه، تبلیغ تخصصی، شیوه های مرثیه خوانی، تبلیغ در خارج از کشور و تبلیغ در رسانه بپردازند.

 

وی مشاور بودن را از شرایط موفقیت مبلغ خواند و اظهار داشت: مبلغ و سخنران موفق کسی است که در ضمن کار خود و یا پیش از شروع کار تبلیغ، بایستی مشاور خوبی هم باشد، یعنی باید حرف های مردم را شنیده باشد.

 

مبلغ حوزه علمیه قم درباره ارائه مشاوره در ایام تبلیغی گفت: در فضای مشاوره، می توان در مخاطب ورود پیدا کرد که سبب سنجیده تر سخن گفتن خواهد شد. مشاوره از مباحث اصلی در تبلیغ است. در ایام تبلیغی محرم و صفر و... فضای عامی وجود دارد و همه جور افرادی وارد می شوند و بین عامه مردم حرف های نشنیده بسیار است و افراد جدیدی در این ایام می آیند.

 

حجت الاسلام اکبری افزود: طلبه ها سعی کنند در فضای تبلیغ، با اختصاص دادن یک بازه زمانی خاصی در قبل یا بعد از منبر، صحبت های مردم بشنوند و زیاد در صدد نقد صحبت های آنها نباشند. بگذارند مردم این فضای دور بودن از جامعه روحانیت را بشکنند و بدانند که می توان با یک روحانی حرف های نگفته خود را گفت.

 

استاد مرکز تخصصی تبلیغ در پایان به ارائه پیشنهادی پرداخت و ابزار داشت: می توان از فضای بعد از تبلیغ نیز استفاده کرد. اگر همانطور که همایشی قبل از ایام تبلیغ برپا می شود، بعد از ایام تبلیغ هم برگزار شود، و طلبه ها جمع شوند و کارگروه هایی را تشکیل دهند، می توانند از این طریق تجربه های خود را به یکدیگر انتقال دهند و نیازهای مردم را بفهمند./822/ت302/س

ارسال نظرات