۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۹
کد خبر: ۲۲۷۵۹۷
عضو هیأت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و خانواده:

توجه به عفاف و حجاب از مصادیق امر به معروف است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و خانواده توجه به عفاف و حجاب را از مصادیق بارز اجرای امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد.
فريبا علاسوند

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان، فریبا علاسوند، عضو هیأت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و خانواده،‌ در همایش تاج بندگی که با محوریت حجاب و عفاف توسط مدیریت امور بانوان ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کردستان در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد، گفت: مسلمان باید تمامی جوانب اسلام را قبول داشته باشد چرا که با توجه به این مسئله، بیشتر مشکلات و آسیب‌های اجتماعی از بین می‌رود.

 

به گفته عضو هیأت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و خانواده، امر به معروف و نهی از منکر یک تکلیف همگانی است و همه ما به عنوان مسلمان باید با اجرای این فریضه الهی، زبان گویای اسلام باشیم.

 

وی تصریح کرد: دستورالعمل‌های دین اسلام شریعت ماست و عمل به آن یک وظیفه دینی است اما باید به ظواهر دین در اجتماع هم توجه کرد چرا که اسلام یک سیستم است که باید تمامی بخش‌های آن را با هم پذیرفت تا زمینه‌ای برای آسیب‌های اجتماعی از جمله در بحث حجاب و عفاف فراهم نشود.

 

علاسوند اضافه کرد: نقش خانواده و حکومت در ترویج آموزه‌های دین اسلام مشخص است و هر اندازه که خانواده‌ها این نقش را پررنگ‌تر ایفا کنند مطمئناً میزان آسیب‌ها کمتر است.

 

وی یادآور شد: از آنجایی که خانواده‌ها سهم خود از دین را فروگذاشته‌اند پس حکومت هم می‌خواهد با ابزارهایی (نه با زور و جبر)، آموزه‌ها و دستورات دین را در جامعه نهادینه و اجرا نماید.

 

عضو هیأت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و خانواده خاطرنشان کرد: در کشور ایران بدحجاب‌ها با عصبانیت و ناراحتی به باحجاب‌ها نگاه می‌کنند و باحجاب‌ها هم با عصبانیت و ناراحتی و نگرانی به بدحجاب‌ها نگاه می‌کنند.

 

علاسوند با بیان این مطلب که این موضوع نیاز به یک تغییر دارد تا اینکه بحث حجاب رشد کند، در عین حال گفت: البته توجه هم داریم که گاهی مسئله بدحجابی یا مخالفت با دستورات اسلامی در ایران یک رفتار اپوزسیونی است.

 

وی در ادامه با انتقاد از وضعیت سیستم آموزشی در کشور، گفت: در صورتی که این سیستم درست باشد باید عفت و حجاب و عفاف از دوران دبستان در دانش‌آموزان نهادینه شود.

 

عضو هیأت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و خانواده همچنین افزود: آموزش و پرورش باید عمیقا در مسأله حجاب و عفاف ورود کند هر چند گروه‌هایی به صورت خودجوش در بحث عفاف و حجاب این دستگاه را یاری می‌دهند. علاسوند تاکید کرد: خانواده‌ها و والدین دانش‌آموزان باید بحث حجاب و عفاف را به عنوان یک مطالبه از آموزش و پرورش بخواهند.

 

وی در ادامه ماهواره را دزد غارتگر عفت خانواده‌ها خواند و گفت: متاسفانه خواب‌زدگی عده‌ای از والدین راه این دزد را به خانواده‌ها باز کرده و بیشتر ملزومات بین خانواده را از بین برده است.

 

علاسوند انجام یک سری کارهای ناشایست در بین دانش‌آموزان، افزایش آسیب‌های اجتماعی، کم‌رنگ شدن مسئله عفاف و حجاب و قبح‌زدایی بسیاری از کارهای ناپسند را از جمله پیامدهای استفاده از گیرنده‌های ماهواره در خانواده‌ها ذکر کرد.

 

وی گفت: در حال حاضر آرایش جزء ملزومات بیرون رفتن بانوان از منزل شده است و عده‌ای هم چنین به خود القا می‌کنند که اگر آرایش نکنند، آنان را از قشر فقیر جامعه به حساب می‌آورند و این ناشی از بی‌عفتی خزنده‌ای است که در درون خانواده‌ها شکل گرفته است.

 

عضو هیأت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و خانواده در پایان گفت: خانواده‌ها نقش اول در نهادینه کردن عفت و بحث حجاب را در فرزندان دارند که باید در این زمینه بدون توجه به نقش حکومت، تلاش کنند./998/د101/ب4

ارسال نظرات