۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۲۲۷۷۷۵
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

رسالت مبلغان رساندن پیام عاشورا به مردم است

خبر گزاری رسا ـ عضو کمیته مدارج علمی حوزه علمیه، مهم ترین رسالت مبلغان را رساندن پیام عاشورا به مردم عنوان کرد و گفت: پیام امام حسین(ع) زنده کردن سنت های از بین رفته و از بین بردن بدعت های به وجود آمده است.
علي نظري منفرد

حجت الاسلام و المسلمین علی نظری منفرد، عضو کمیته مدارج علمی حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا باتسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری محرم، به رسالت حوزویان در عرصه آسیب شناسی عزاداری اشاره کرد و گفت: مهم ترین رسالت مبلغان، رساندن پیام عاشورا به مردم است، پیام امام حسین(ع) زنده کردن سنت های از بین رفته و از بین بردن بدعت های به وجود آمده است.

 

وی با اشاره به نکاتی در زمینه بهتر بیان کردن معارف دین، افزود: میلغان باید باورهای دینی و اعتقادی مردم نسبت به خدا و قیامت را تقویت کنند، همین باورها است که آثار و برکات مثبتی را برای انسان دارد، امام حسین(ع) نیز با همین باورها قیام کردند.

 

استاد حوزه علمیه با بیان توصیه هایی به مداحان، اظهار داشت: مداحان بزرگوار باید احساسات مردم را به درستی هدایت کنند.

 

وی ادامه داد: مداحان باید بر مبنای بیان حقیقت و با خواندن اشعار و ذکر مصیبت احساسات جامعه را  در مسیر صحیح حرکت دهند و از اضافه کردن به آن باید خودداری کنند.

 

حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد با بیان این که زبان حال باید معقول باشد، یادآور شد: ائمه(ع) فرمودند که هر خوبی که هست ما اهلش هستیم و هر بدی که وجود دارد ما از آن دوریم؛ بنابراین مداحان نباید مسائلی را بیان کنند که سبب کاستن کرامت اهل بیت(ع) می شود.

 

وی با اشاره به آسیب هایی که ممکن است در عزاداری گریبانگیر عزادارن شود، بیان داشت: عزاداران باید به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید توجه کنند، مداحان نیز باید از استفاده سبک هایی که حالت غیر عزا به خود می گیرد پرهیز کنند، متأسفانه گاهی بعضی از سبک ها مناسب مجالس لهو است، اگر این گونه کارها انجام شود ثوابی ندارد بلکه سبب نارضایتی امام می شود.

 

عضو کمیته مدارج علمی حوزه علمیه در پایان به سیره اهل بیت(ع) در عزاداری ها اشاره داشت و خاطر نشان کرد: ائمه(ع) عزاداری ها را به صورت معقول بر پا می داشتند که اگر این گونه شود عزاداری حقیقی و گریه واقعی پدید می آید؛ بنابراین مردم باید سیره اهل بیت(ع) را سر مشق خود قرار دهند و عزاداری معقولی انجام دهند اگر این کار صورت پذیرد قلب نازنین امام زمان(عج) از عزاداران حسینی راضی و خشنود می شود./1323/ت302/ی 

ارسال نظرات