۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۲۲۸۴۶۴

فعالیت 200 هسته پژوهشی در کانون های مساجد خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی با اشاره به این که سرانه نقدی هر کانون در سال 500 هزار تومان است، که ویژه کانون های فعال است، گفت: این کانون ها به دو صورت دیگر تجهیزاتی و مشارکتی هم حمایت می شوند و کانون های روستایی60 درصد حمایت می گیرند و کانون های شهر بین 40 تا 50 درصد در بخش مشارکتی حمایت می شوند.
کانون هاي مساجد

محمد حسین عبداللهی، مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با بیان این که مسجد باید تبدیل به یک رسانه قوی در مقابل  شبکه های اطلاعاتی و ارتباطی شود، گفت: در همین راستا برای حضور فعال کانون های مساجد در فضای مجازی و توسعه نشریات الکترونیکی آنان و راه اندازی سایت های فعال در کانون ها و حضور کانون های مساجد در پاسخ به شبهات دینی باید شبکه ای تشکیل شود.

وی با بیان این که هدف از راه اندازی این شبکه، تشکیل اتاق فکرهایی برای فعالیت های مختلف کانون های مساجد است، تصریح کرد: فعال سازی کانون های روستایی و تدوین برنامه برای این کانون ها می تواند در همین اتاق فکر کانون ها انجام شود.

وی ادامه داد: ایجاد کارگروه هایی برای این شبکه و این که هر کارگروهی در بخش های مختلف از جمله فضای مجازی، فعالیت های فرهنگی در حاشیه شهر مشهد و توسعه کانون ها در حاشیه شهر اقدام به فعالیت داشته باشند چرا که در حال حاضر مشکلاتی در روستاها، حاشیه شهر مشهد، مناطق کم برخوردار و حتی مناطق برخوردار وجود دارد.

 ساماندهی حضور پررنگ کانون های مساجد در فضای مجازی

 عبداللهی با بیان این که در حال حاضر نیز کانون ها در روستاها و حاشیه شهر و مناطق کم برخوردار حضور خوبی دارند، اظهار داشت: برای ساماندهی و حضور پررنگ کانون های مساجد در فضای مجازی و به روز شدن کانون ها نیاز است که  مدیران کانون های مساجد توجه ویژه ای به این مباحث داشته باشند.

وی افزود: فن آوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی به تدریج وارد زندگی می شود و مردم با این رسانه ها ارتباطات برقرار کردند و سبک زندگی مردم وابسته به انتخاب و انتخاب هم وابسته به اطلاعات است و اطلاعات به مردم نیز در حال حاضر از طریق همین شبکه ها است.

وی با بیان این که از1580 کانون مساجد در خراسان رضوی 960 کانون در روستاها وجود دارد، تصریح کرد: کانون فرهنگی هنری باید به یک جریان فرهنگی تبدیل شوند نه این که یک مقطع کوتاه از روزفعالیت داشته باشند و برنامه های کانون باید استمرار و جوشش داشته باشد.

مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی با بیان این که کانون فرهنگی هنری غیرفعال در استان وجود ندارد و همه کانون ها فعال هستند، اظهار داشت: در حال حاضر کانون ها درجه بندی هستند و کانون هایی که فعال نیستند مجوزشان باطل می شود.

وی درادامه با اشاره به این که سرانه نقدی هر کانون در سال 500 هزار تومان است، که ویژه کانون های فعال است، گفت: این کانون ها به دو صورت دیگر تجهیزاتی و مشارکتی هم حمایت می شوند و کانون های روستایی 60 درصد حمایت می گیرند و کانون های شهر بین 40 تا 50 درصد در بخش مشارکتی حمایت می شوند.

تشکیل کارگروه برنامه ریزی کانون های روستایی

مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی ادامه داد: منابع مالی کانون ها فقط وابسته به دبیرخانه کانون های مساجد نیست چرا که منابع مالی تشکل های مردمی دولت نیست و دولت حمایت کننده است و تأمین کننده نیست و منابع مالی کانون می تواند خیرین و یا خودکفایی اقتصادی خود کانون و ارگان ها و نهادهای حمایت کننده از برنامه ها و سپس دولت است و گاه امکان اهدای تجهیزات از سوی منابع استانی هم تامین می شود.

وی با بیان این که چه باید کرد که کانون های روستایی و حاشیه شهر مشهد فعال بشوند و چه بکنیم کانون های فعال سطح شهر به سمت تخصصی شدن حرکت کنند و کانون های تخصصی فعال بشوند، تصریح کرد: راهکار رسیدن به این اهداف اینست که کانون فرهنگی هنری مساجد باید براساس چارت فعال شوند واز نیروهای مردمی استفاده کنند تا کتابخانه مسجد،واحد سمعی و بصری، گروه پاسخ به شبهات و نشریه مکتوب و الکترونیکی و گروه سرود فعال باشد و گروه تئاتر و هسته پژوهشی فعال باشد.

عبداللهی در ادامه از تشکیل کارگروه برنامه ریزی کانون های روستایی خبرداد و گفت: از دیگر فعالیت های کانون های مساجد فعالیت 200 هسته پژوهشی است که باید این هسته ها حمایت شوند و فعالیت های پژوهشی خودشان را توسعه بدهند چرا که توسعه کمی و کیفی کانون ها در سال های آینده مدنظر است./934/ت303/ب

ارسال نظرات