۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۲۲۹۷۲۲
حجت الاسلام ابوترابی‌فرد:

فلسفه شهادت امام حسین تکلیف‌گرایی و مبارزه با ظلم بود

خبرگزاری رسا ـ نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که شهادت اباعبدالله(ع) در راه انجام وظیفه است، گفت: فلسفه شهادت امام حسین(ع) دو پیام مهم مبارزه با ظلم و تکلیف‌گرایی را به دنبال دارد.
حجت الاسلام محمد حسن ابوترابي نايب رييس مجلس شوراي اسلامي حجت الاسلام محمد حسن ابوترابي نايب رييس مجلس شوراي اسلامي حجت الاسلام ابوترابي فرد، نايب رييس مجلس شوراي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته قزوین با اشاره به دو رکن اصلی نهضت عاشورا گفت: امام حسین(ع) بر این باور بودند که پیشوای مسلمین باید عادل و تسلیم محض خدا باشد و آموزه های قرآنی را مبنای عمل خود قرار دهد و یزید که ادعای خلافت داشت چنین نبود و از این رو امام معصوم در برابر ظلم قیام کرد و در نهایت در این راه به شهادت رسید.

 

شیعیان واقعی باید دغدغه عمل به تکلیف داشته باشند

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: رکن نخست قیام عاشورا شناخت حق و وظیفه و تشخیص درست تکلیف با توجه به شرایط پیشروی جامعه است انسانی که تکلیف محور است، با ایمان و عمل صالح از آسیب ها در امان می ماند و مسیر صحیح را پیدا می کند، چرا که خداوند وعده داده اگر تقوا پیشه کنیم، به ما «فرقان» (جداکننده حق از باطل) عطا می شود.

 

وی در ادامه افزود: شناخت تکلیف و ایمان به آن و دفاع از وظیفه یکی از مهم‌ترین ارکان نهضت عاشورا است.

 

امام جمعه موقت قزوین با بیان این‌که مهم‌ترین درس عاشورا آن است که مردم همواره دغدغه‌ای مهم به اسم تکلیف‌شناسی و حرکت در این راستا را داشته باشند، اظهار داشت: آنچه ما در ظاهر حیات حیوانات می‌بینیم؛ حرکت براساس غرایز است اما انسان‌ها نباید برمبنای امیال نفسانی زندگی کنند چراکه اساس زندگی آدمی بر تاروپود وظیفه‌شناسی است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که انسان در مکتب عاشورا تکلیف محور است، ابراز داشت: انسان ابتدا باید وظیفه خود را به درستی تشخیص دهد و سپس درست به آن عمل کند.

 

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد عقل را مهم‌ترین ابزار شناخت وظیفه و تکلیف دانست و گفت: انسان عاقل می‌تواند وظیفه خود را تشخیص دهد و در وهله دیگر به کمک علم این عقل تشخیصی را پرورش دهد و درواقع عقل پرورده شده با علم انسان را به سمت دین هدایت می کند.

 

امام جمعه موقت قزوین با اشاره به این‌که انسان عاقل، عالم و متدین وظیفه‌شناس است، اظهار داشت: گوهر دین انسان را در راستای وظیفه‌شناسی و مسیری که رسول اکرم (ص) معلم آن است سوق می دهد و در کنار امام معصوم (ع) می نشاند.

 

وی با تاکید بر عوامل بازدارنده انسان از تأمل و تعقل تصریح کرد: یزید اگر هواپرست نبود؛ به کربلا نمی آمد؛ ابن زیاد اهل طمع بود، منکری که قطع‌ یقین انسان را به انحراف می‌کشاند، ترس و خوف از جمله موارد جدایی بین انسان و تکلیف است و بسیاری از افرادی که امام حسین(ع) را تنها گذاشتند، ترسیده بودند.

 

غضب عاملی برای زیرپاگذاشتن تکلیف

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی غضب را عاملی برای زیرپاگذاشتن تکلیف خواند و ابراز داشت: آدمی در زمان عصبانیت نباید تصمیم بگیرد؛ یاران اباعبدالله الحسین(ع) در روز عاشورا بر دشمن غضب داشتند اما حاکم بر این غضب بودند.

 

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد با بیان این‌که باید در مسیر اقتدا به عاشورا به دنبال وظیفه‌شناسی باشیم اظهار داشت: ما مکلف به وظیفه‌ایم نه نتیجه؛ اگرچه قطع‌ یقین ثمره وظیفه‌شناسی موفقیت است و این یکی از درس‌های بزرگ عاشوراست.

 

امام جمعه موقت قزوین با بیان این‌که عاشورا مدرسه انسان‌سازی است، گفت: درک این وظیفه که موجب حرکت امام حسین(ع) به سمت کوفه و کربلا شد نیاز به درنگ دارد.

 

وی با اشاره به این‌که عده‌ای دلیل قیام اباعبدالله(ع) را رسیدن به مقام شهادت می‌دادند، ابراز داشت: امام حسین(ع) پیش از خروج از مکه خطبه‌ای را ایراد کردند که نشان از آگاهی ایشان از شهادت خود و یارانشان داشت.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته مهم در این واقعه آن است که حضرت اباعبدالله الحسین (ع) می خواستند به مردم و بشریت چگونه زیستن را بیاموزند و در این رابطه نیز سخنان بسیاری از جمله در پاسخ به نامه های مردم کوفه سراغ داریم.

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اما سوال اینجاست که آیا نمی توان در کلام سیدالشهداء محورهایی از وظیفه‌شناسی و عمل به تکلیف را یافت؟

 

حجت الاسلام ابوترابی‌فرد یادآور شد: امام حسین(ع) در جواب نامه‌ای که به کوفیان نوشتند تاکید می کنند که پیشوای مسلمان کسی است که قرآن کتاب او باشد هم در مقام اعتقاد و هم در مقام عمل و قیام وی براساس عدل بوده و به عدالت حکومت کند.

 

وی در ادامه افزود: امام حسین(ع) می دانستند که شهادت درس مدرسه عاشوراست اما توجه به نکات حکومتی، تربیتی و مبارزه با ظلم را محور تکلیف خود قرار دادند.

 

امام جمعه موقت قزوین با بیان این‌که شهادت اباعبدالله(ع) در راه انجام وظیفه است، اظهار داشت: فلسفه شهادت امام حسین (ع) دو پیام مهم مبارزه با ظلم و تکلیف‌گرایی را به دنبال دارد.

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به تاثیرگذاری کلام و خطابه‌های امام حسین (ع) در راستای معرفی ظالم گفت: قطع ‌یقین”حر” در خود زمینه‌ای دارد که کلام امام در او اثر می کند و حق را از باطل را تشخیص داده و در راستای عمل به تکلیف؛ شهادت را برمی گزیند./955/پ202/ب4

ارسال نظرات