۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۳
کد خبر: ۲۳۰۶۴۱

رونمایی از سالنامه نشریات آستان قدس رضوی در نمایشگاه مطبوعات

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی، از رونمایی سالنامه نشریات آستان قدس رضوی در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری های داخلی خبر داد.
حواشي بيستمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها

 به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، سید جلال حسینی، دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان این که سالنامه نشریات آستان قدس رضوی، حاصل تلاش گروه تبلیغی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی فرهنگی است، اظهار کرد: در این سالنامه که حاوی معرفی 46 نشریه فعال وابسته به آستان قدس رضوی است، سعی شده تا آئینه‌ای از حضور تمام نمای فعالیت های نشریات در این آستان مقدس، در معرض دید عموم و علاقه مندان گذاشته و اطلاعاتی مختصر ولی جامع، تقدیم دوست داران مطبوعات شود.

 

وی دامه داد: از 46 نشریه مورد بررسی در آستان قدس رضوی، 18 نشریه علمی با استفاده از 37 شاخص، 16 نشریه با رویکرد خبری و اطلاع رسانی با استفاده از 34 شاخص، 7 نشریه دانشجویی با رویکرد علمی بر اساس 36 شاخص، 2 نشریه دانشجویی با رویکرد خبری و اطلاع رسانی بر اساس 33 شاخص سه نشریه الکترونیکی با استفاده از 36 شاخص؛ مورد ارزیابی قرار گرفته است.

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی تاکید کرد: طرح حاضر با هدف تبیین جایگاه و موقعیت نشریات آستان قدس رضوی با استناد به مقاله ها، اخبار، تحلیل‌ها، گزارش‌ها، مصاحبه‌ها و‌ عکس‌های منتشر شده انجام شده است.

 

حجت الاسلام حسینی درباره جامعه مورد مطالعه این سالنامه، بیان کرد: جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی مطالب منتشر شده طی سال های 90، 91 و 92 در کلیه نشریات موجود در آستان قدس رضوی اعم از نشریات علمی،‌ نشریات خبری و اطلاع رسانی،‌ نشریات داخلی،‌ نشریات دانشجوئی و نشریات الکترونیکی است. البته با این توضیح که یکی دو مورد از نشریات به دلیل تغییر مدیریتی در موسسات دچار فاصله انتشارشدند که امیدواریم به زودی شماره‌های جدید آن ها کار شود.

 

وی نشریات آستان قدس رضوی را در حکم دانشگاهی عمومی، به منزلة امین نظام و مردم، حامل پیام امامت و ولایت و فرهنگ رضوی عنوان کرد و افزود: بدین ترتیب، این نشریات موظف به تعمیق و ارتقای معرفت دینی، ایمان روشن بینانه، اخلاق فاضله و رفتار خالصانة آحاد جامعه با حفظ و اعتلای فرهنگ و هویت ایران اسلامی است.

 

دبیر شورای عالی فرهنگی در ادامه اشاره کردند: تبلیغات در حوزه فرهنگ دینی نیازمند شناخت مناسب است؛ چنانچه دین صرفا از طریق قالب های خاص تبلیغ شود، امکان دارد اقبال خود را برای ملاحظه تجلیات بکر و جدیدی از دین ورزی از دست بدهد.

 

سیدجلال حسینی عنوان کرد: از سوی دیگر نشریات دارای اقتضائات ویژه بوده، حامل پیام ویژه خویش است و باعث تغییرات در فرهنگ خواهد شد. لذا نقطه تماس دین و نشریات را باید از طریق شناخت الگوها و فرآیندهای فرهنگی بررسی کرد. با این اوصاف، تولید نشریات در آستان قدس رضوی می تواند علاوه بر خدمت، در فرآیند خلق و آفرینش نمادها؛ در جریان تفسیر و کاربرد نمادها نیز به دین و جامعه اسلامی خدمت کند.

 

وی با اشاره به نقش آستان قدس رضوی به عنوان متولی فرهنگ دینی، خاطرنشان کرد: بهره گیری آستان قدس رضوی از ابزار نشریات با عنایت به بکارگیری بهینه، بررسی نیازهای جدید و سیاست‌گذاری در توسعه رسانه‌ای؛ زمینه‌ای را فراهم می آورد تا به عنوان متولی فرهنگ دینی، عرضه کننده مفاهیم دینی در قالب و محتوایی نو باشد.

 

مشاور قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: از این رو رسیدن به چنین چشم اندازی، نیازمند روشن شدن مسیر برای نشریات و نیز بررسی میزان همسویی یا ناهمسویی آن ها با چشم انداز آستان قدس رضوی می باشد./1308/د102/ب5

 

 

 

 

ارسال نظرات