۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۲۳۱۰۳۰
استاد حوزه و دانشگاه:

بی توجهی به جریان های دینی در هنر، هنر دینی را مهجور کرده است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که بی توجهی به جریان های دینی در هنر، هنر اسلامی را در جامعه مهجور کرده است، گفت: هنر بدون دین هنری است که انسان را از سعادت دور می کند.
هنر اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت الاسلام محمد کاظمی، استاد حوزه و دانشگاه، پیش از ظهر امروز در جمع هنرمندان بیرجندی،با اشاره به این که هنر اسلامی یک هنر متعهد، اخلاق مدار و انسان ساز است، گفت: متاسفانه آن چنان که در کشور شایسته است به هنر اسلامی توجه نشده که همین موضوع زمینه عقب ماندگی هنر را از آموزه های دین در حوزه های مختلف فراهم کرده است.

 

وی با بیان این که هنر اسلامی در خدمت نشر ارزش های دینی و نشر معارف اسلامی است، افزود: هنری که اسلامی نباشد می تواند انسان را به هر مهلکه ای هدایت کند همانطور که هنر در جوامع غربی نتوانسته انسان را هدایت کند و زمینه سقوط انسان را تا اوج حیوانیت فراهم کرده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که باید هنر به ویژه هنر اسلامی در جامعه باز تعریف شود، خاطرنشان کرد: دین زیباترین کلام را برای دعوت انسان دارد که اگر این کلام روح بخش با هنر تلفیق شود می تواند بیشترین تاثیر گذاری را بر روی بشر داشته باشد و چون دین جامعیت دارد کلام دین هم می تواند در قالب هنر جامعیت لازم را برای سعادت انسان فراهم کند.

 

حجت الاسلام کاظمی با اشاره به این که نهادهایی نظیر حوزه هنری و جشنواره هایی مانند جشنواره فرهنگ و هنر رضوی سعی کرده اند میان هنر و آموزه های دین تلفیق و ارتباط ایجاد کنند، گفت: در سال های بعد از انقلاب هنر در حوزه های مختلف به هنر غربی نزدیک شد و از هنر اسلامی فاصله گرفت که همین فاصله موجب ایجاد جریان انحرافی در بعضی از شاخه های هنر شد و هنر اسلامی را از اهداف آن دور کرد.

 

وی با بیان این که در نظام اسلامی هنر ابزار دین است، گفت: باید هنر و هنرمند در جامعه به نحوی عمل کنند که زمینه تعالی دین را فراهم کنند و در نظام اسلامی هنری ارزشمند است که اخلاق و انسانیت را در میان مخاطبان خود گسترش دهد.

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد:اگر تاریخ هنر و تمدن اسلامی را بررسی کنیم متوجه می شویم از ابتدای  ظهور اسلام هنرمندان مسلمانان از هنر معماری، نگارگری و سایر هنر ها برای نشر دین و الهی کردن جلوه های گوناگون زندگی مردم استفاده کرده اند و به نحوی در مکان های دینی هنر را به کار گرفته اند که موجب آرامش انسان شده و هدف از خلقتش را به او یادآوری می کند.

 

حجت الاسلام کاظمی با بیان این که هنرمند متعهد و انقلابی مانند هنر اسلامی در جامعه در طول فراز و نشیب های مختلف مورد ظلم قرار گرفته و از آن حمایت چندانی نشده است، ادامه داد: نهادهایی مانند فرهنگ ارشاد، حوزه هنری و سایر نهادهای فرهنگی باید از هنرمند مسلمان و هنر او حمایت کرده و زمینه گسترش هنر اسلامی را توسط هنرمندان در شاخه ها و رشته های مختلف فراهم کنند. /968/پ203/ب5

ارسال نظرات