۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۳
کد خبر: ۲۳۲۵۰۹
وزیر فرهنگ و ارشاد:

«جایزه جلال آل احمد» مهم ترین موضوع فرهنگی کشور است

خبرگزاری رسا ـ جنتی با بیان اینکه امروزه با انبوهی از آفرینش ها در ادبیات داستان نویسی مواجه هستیم، گفت: در این میان آثار ارزشمندی را در جشنواره جلال آل احمد شاهد هستیم و جایزه جلال آل احمد مهم ترین موضوع فرهنگی کشور است.
علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم معرفی برگزیدگان هفتمین جایزه ادبی جلال آل احمد که در روز دوشنبه سوم آذر ماه در تالار وحدت برگزار شد گفت: بیان داستانی هنرمند و نویسنده، مخاطبان را با ظرایف هستی و عمق داستان آشنا می کند.

 

وی افزود: داستان ها با تکیه بر شخصت داستانی آن همدلی و همدری را به ما آموخته اند و با خواندن داستان با غم ها و رنج ها آشنا شده ایم و در کامیابی ها شریک و همراه با شخصیت های داستان بوده ایم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به غنای داستان ها ادامه داد: داستان ها به ما آرامش و شور و هیجان، صبر و شکیبایی می دهد.

 

جنتی گفت: آنچه در همه داستان ها مشترک است روایت و خلاقیت در داستان می باشد و نویسندگان داستان ها میراث دار حاکمان هستند.

 

وی با بیان اینکه امروزه با انبوهی از آفرینش ها در ادبیات داستان نویسی مواجه هستیم اظهار کرد: در این میان آثار ارزشمندی را در جشنواره جلال آل احمد شاهد هستیم و جایزه جلال آل احمد مهم ترین موضوع فرهنگی کشور است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به اینکه جایزه جلال از تولد تا به امروز دچار افت و خیز بوده است اعلام کرد: با توجه به اعتبار و پشتیبانی نام جلال آل احمد در این جشنواره همواره مورد توجه بوده است.

 

جنتی افزود: در بخش داستان کوتاه و رمان نویسندگان پرکاری فعالیت می کنند اما در بخش نقد ادبی و مستند نگاری هنوز اهمیت آن شناخته نشده است و جای کار بیشتری را می طلبد.

 

وی با اشاره به اینکه نقد ادبی سازنده نوعی آفرینش هنری است و منتقد ادبی اثر را دقیق تر مطالعه می کند، ادامه داد: نقد جدا کردن سره از ناسره است و بهترین سنجش اثر تشخیص معایب و محاسن آن است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد ادامه داد: نقد ادبی کاری خلاقانه است و منتقد به اندازه صاحب اثر باید داری ذوق هنری باشد.

 

جنتی افزود: بر خلاف باور عموم نقد بیان کردن معایب اثر نیست و وقتی مهم است که به دور از شائبه و غرض ورزی باشد.

 

وی همچنین با اشاره به اهمیت بین المللی شدن جشنواره جلال آل احمد گفت: باید تدبیری اندیشیده شود که آثار نویسندگان دیگر کشور های فارسی زبان در این جشنواره ادبی شرکت کنند و باعث ارتقای آن شوند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد در ادامه گفت: باید تدبیری اندیشیده شود تا کتاب های برگزیدگان این جشنواره به آسانی در اختیار کتابخانه ها گذاشته شود و عطش تشنگان کتاب را سیراب کند./818/پ202/ب4

ارسال نظرات