۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۲۳۲۸۸۲
حجت الاسلام رفیعی:

تماشای برخی فیلم‌ها و شبکه‌های مجازی بنیان خانواده را متزلزل می‌کند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره آثار منفی برخی شبکه‌های ماهواره‌ای، فیلم‌ها و فضاهای مجازی، گفت: پرداختن به برخی از اینها خانواده‌ها را متلاشی می‌کند.
حجت‌الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت­الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه شب گذشته در مراسم عزاداری در دادسرای عمومی و انقلاب قم ضمن تبریک ولادت امام باقر(ع) و گرامیداشت هفته بسیج، به مبحثی با موضوع آداب معاشرت در کلام امام سجاد(ع) پرداخت.

 

وی با اشاره به روایاتی از امام سجاد(ع) گفت: حضرت فرمودند «خواندن احادیث ما، قلب شما را زنده و امر ما را احیا می­کند»ائمه اطهار(ع) ترجمان قرآن هستند؛ به این معنا که رفتار و گفتار اهل بیت(ع) مستند به آیات قرآن می­باشد، ایشان هرگاه سخنانی را می­فرمودند، به آیات قرآن تکیه کرده و آیه­ای را قرائت می­کردند.

 

حجت­الاسلام رفیعی به روایتی از امام سجاد(ع) درباره آداب معاشرت اشاره کرد و اظهار داشت: در برخی آیات قرآن و روایات به بایدها و نبایدهایی اشاره شده است؛ علامه مجلسی(ره) در کتاب بحار الانوار روایتی از امام سجاد(ع) را نقل می­کند که آن حضرت فرمود «در آداب معاشرت از سه چیز پرهیز کنید: با هر کسی همنشینی نکنید، هر سخنی بر زبان نیاورید و هر حرفی را گوش ندهید».

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه در توضیح نخستین مورد از آداب معاشرت در کلام امام سجاد(ع) ابراز داشت: همنشینی با هر کسی تأثیرگذار است؛ به تماشای هر شبکه و فیلم و فضای مجازی نپردازید که گاهی اوقات پرداختن به این مسائل، خانواده­ها را متلاشی می­کند.

 

وی به دو روایت در این زمینه اشاره و خاطرنشان کرد: در روایتی آمده است که با هر کسی که می خواهید همنشینی کنید، پنج خصلت او امتحان کنید محافظت بر نماز، کمک­کردن به دیگران، حیا، راستگویی و امانتداری؛ پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند اگر بخواهم حرف تمامی پیامبران را در یک جمله بگویم، آن است که کسی که حیا ندارد، دین ندارد و سبب هر چیزی حیا می­باشد.

 

حجت­الاسلام رفیعی با اشاره به داستانی، به تأثیر همنشین پرداخت و گفت: شخصی رسول خدا(ص) را به میهمانی دعوت کرد و پیامبر(ص) نیز به دلیل اینکه آن شخص کافر بود، دعوتش را قبول نکرد؛ آن فرد پس از شنیدن دلیل پیامبر اکرم(ص)، مسلمان شد اما دوستی داشت که او را از اسلام آوردنش پشیمان کرد و مجددا کافر شد؛ در این جا بود که آیه­ای درباره همنشینی نازل شد «یَا وَیْلَتَى لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا».

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه به انواع پشیمانی اشاره کرد و ابراز داشت: دو نوع پشیمانی وجود دارد که یکی در دنیا و دیگری در آخرت است؛ پشیمانی در دنیا خوب اما پشیمانی در آخرت به این صورت است که افرادی هنگام دیدن عذاب آخرت، از کارهای بد خود پشیمان می­شوند.

 

وی به دومین آداب معاشرت در کلام امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت فرمودند هر سخنی را بر زبان جاری نکنید؛ بسیاری از مشکلات خانواده­ها بخاطر عدم کنترل زبان و گفتار است؛ علامه طباطبائی(ره) به روایتی در ذیل یکی از آیات قرآن اشاره کرد که هر کسی زبانش را کنترل کند، دو اثر را در پی خواهد داشت که یکی از آنها آمرزیده ­شدن گناهان و دیگری درست شدن سایر کارهای انسان بود.

 

حجت­الاسلام رفیعی گفت: معصوم می­فرماید «گاهی بر زبان آوردن کلمه­ای، نعمتی را از انسان سلب می­کند» و در روایت دیگری، حضرت علی(ع) فرمودند بلاها منتظر گفتار ماست، در سخن گفتن، خیر را پیش­بینی کنید؛ شیخ عباس قمی(ره) در کتاب سفینه البحار به داستانی اشاره می­کند که پیامبر اکرم(ص) به شخصی که تب کرده و بیمار شده بود، فرمودند بیماری تو بهبود می­یابد، آن شخص در پاسخ گفت بیماری من برطرف نمی­شود، حضرت فرمود همین چیزی که گفتی همان می­شود و بیماری تو بهبود نمی یابد.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه به سومین آداب معاشرت در کلام امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان می فرمایند هر حرفی را گوش ندهید؛ امام جواد(ع) نیز در این زمینه فرمودند وقتی به سخن کسی گوش می­دهید، در حال عبادت کردن او هستید.

 

وی افزود: هنگامی در مجالسی سخنی را گوش می­کنید، اگر سخنران آن مجلس، آیات قرآن و روایات ائمه اطهار(ع) را بخواند، خدا را عبادت می­کنید، اما اگر در جلسه­ای بودید که سخنان نامناسب و حرام می­زدند، شنوندگان آن جلسه بنده شیطانند./822/پ202/ف

 

ارسال نظرات