۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۲۳۳۳۹۷
حجت‌الاسلام مؤمن مطرح کرد؛

اهتمام مراجع تقلید و علما به اقامه عزا در هفتم صفر

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که هفتم صفر شهادت امام حسن(ع) است، گفت: حضرت آیت‌الله بروجردی و شیخ عبدالکریم حائری یزدی اهتمام ویژه­ای به تعطیلی درس‌های حوزه و بازار و اقامه مراسم سوگواری در 7 صفر داشتند.
سيد حسين مؤمني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در جمع عزاداران هیأت خام الرضای استان قم در مسجد مدرسه آیت الله صافی گلپایگانی به بررسی تاریخ شهادت امام حسن(ع) پرداخت و گفت: با مقایسه منابع و شواهد تاریخ اسلام به این نتیجه می‌رسیم که شهادت اما مجتبی(ع) در هفتم صفر، ولادت امام محمد باقر(ع) در ماه رجب و ولادت امام موسی کاظم (ع) در ماه ذی‌الحجه واقع شده است.

 

حجت الاسلام مؤمنی بیان کرد: در کتاب‌های حدیث اصول کافی، تهذیب الاحکام و مناقب شهر ابن آشوب، و شیخ مفید شهادت امام حسن(ع) را آخر صفر بدون ذکر تاریخ دقیق بیان کرده‌اند.

 

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: در کتاب‌های تسبیب الامامیه، دروس شهید الاول، مصابیح، اصول الاخبار، توضیح المقاصد، جامع عباسی و عوالم و کفعمی، صاحب جواهر و کاشف الغطا و محدث قمی، 7 صفر را تاریخ شهادت امام مجتبی(ع) بیان کرده‌اند.

 

وی اظهار داشت: مرحوم شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه قم و حضرت آیت الله بروجردی اهتمام ویژه­ای به تعطیلی درس‌های حوزه و بازار و اقامه مراسم سوگواری در 7 صفر داشتند.

 

حجت الاسلام مؤمنی تصریح کرد: مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی و حضرت آیت الله وحید خراسانی اهتمام ویژه‌ای به اقامه عزای در این روز دارند؛ بنابراین عمل و سیره علما و مراجع تقلید در حوزه نجف و حوزه قم به اقامه عزا در چنین روزی بوده و مناسب است در این روزها به بررسی دوران و سیره رفتاری امام مجتبی(ع) پرداخته شود.

 

استاد حوزه ودانشگاه ابراز کرد: در دوران امام حسن(ع) اندیشه­های سکولاری، تحریفات، انحرافات و شبهات بسیاری در جامعه به و جود آمده بود؛ بنابراین بررسی دوران امام مجتبی(ع) و شیوه و سیره رفتاری و سخنان ایشان با مشکلات اجتماعی سبب افزایش بصیرت و آگاهی مردم می‌شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی صلح امام حسن(ع) پرداخت و گفت: هرچند این امام همام به سبب بی‌بصیرتی یاران و کمی تعداد آنها مجبور به مذاکره و صلح با معاویه شد، اما این صلح عزتمندی شیعیان را در طول تاریخ به همراه داشت.

 

استاد حوزه و دانشگاه به برخی از مفاد صلح امام حسن(ع) با معاویه اشاره کرد و گفت: براساس مفاد این عهدنامه، معاویه باید مطابق قرآن و سنت پیامبر(ص) عمل کند؛ معاویه حق انتخاب جانشین ندارد و بعد از او امام حسن(ع) و بعد از امام حسن(ع) نیز امام حسین(ع) خلیفه حکومت اسلامی است؛ حق استفاده از بیت المال کوفه در اختیار امام حسن(ع) است؛ همه مسلمان­ها از بیت المال به گونه مساوی بهره می‌برند؛ صلح به این شرط است که سب و لعن حضرت علی(ع) در جامعه اسلامی برچیده شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: امام حسن(ع) در جمع لشگریانش فرمودند که اگر به تعداد انگشتان دستم یار داشتم، شبانه روز با معاویه می‌جنگیدم؛ اما به سبب حفظ جان شیعیان و بقای دین اسلام صلح با معاویه را پذیرفتم؛ ولی بدانید که معاویه به هیچ بندی از مفاد صلح‌نامه پایبند نخواهد بود و ظلم و ستم بیشتری نسبت به شما خواهد داشت.

 

حجت الاسلام مؤمنی اظهار کرد: دران دوران حکومت بنی‌امیه در مساجد و منابر و طواف حج سب و لعن حضرت علی(ع) مرسوم بود به ‌گونه‌ای که فردی سب و لعن را در طواف فراموش کرد، در مسیر برگشت یادش آمد، در همان مکان نفرین را انجام داد و به همین مناسبت در آن مکان مسجدی را بنا کرد.

  

وی در ادامه به نحوه شهادت امام مجتبی(ع) اشاره کرد و گفت: مروان بن حکم با تیرباران جنازه ایشان قصد داشت بنی‌هاشم را علیه حکومت بشوراند و به اختلاف و فتنه داخلی دامن بزند و اگر این فتنه در جامعه اسلامی به وجود می‌آمد اثری از بنی‌هاشم و شیعیان باقی نمی‌ماند؛ چراکه لشگریان امپراطوری روم در مرزها اسلامی مستقر شده‌ و منتظر فتنه داخلی بودند تا به جامعه اسلامی حمله کنند و اسلام را از بین ببرند.

 

حجت الاسلام مؤمنی در پایان بیان کرد: امام حسن(ع) به بردارش امام حسین(ع) سفارش کرد که هر اتفاقی در تشییع جنازه من افتاد بنی‌‌هاشم هیچ اقدامی انجام ندهند و دست به شمشیر نبرند، بنابراین آن حضرت با این دستور از به و جود آمدن فتنه داخلی در جامعه اسلامی جلوگیری و جان شیعیان را حفظ کردند و با این سفارش خطر جنگ داخلی و خارجی دفن شد./998/پ202/ی

ارسال نظرات