۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۲۳۴۴۲۷

اخبار کوتاه خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ اعلام آمادگی جمعیت خدمت گزاران زائران پیاده حضرت رضا(ع) برای استقبال از زائران دهه آخر صفر، ثبت 37 وقف جدید برای حوزه های علمیه، اعلام نتایج قرعه کشی طلاب و روحانیون متقاضی تشرف به عمره مفرده و وقف یک میلیارد ریالی با نیت آموزش حفظ قرآن کریم عناوین مهمترین خبرهای کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، نفرات برتر سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن مشهد در رشته های حفظ، قرائت، ترتیل و مفاهیم اعلام شدند.


بنا بر این گزارش، در بخش خواهران رشته قرائت راحله اسکندری، تکتم درخشان، فاطمه سادات موسوی در رشته ترتیل زهرا مهوشیان، مرضیه میرزایی پور، عاطفه شعبانی  در رشته حفظ 5 جزء زینب موحدی یکتا، سمیه خیر زاده، عقیله مختاری درحفظ 10 جزء مهین صاحب دیوانی، مرضیه عادلی، نسترن شاداب دررشته حفظ 20 جزء بهاره علی آبادی، فاطمه خالقی، طاهره علیپور  و در رشته حفظ کل سمیه سادات حسینی، آمنه سادات موسوی و رقیه سجادی رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.


در بخش برادران، رشته قرائت محسن حاج حسنی کارگر، هادی فصیحی،علیرضا رضایی در رشته ترتیل مهدی بیابانی، الیاس خصوصی، حامد عابدی در رشته حفظ 5 جزء محسن میرزایی، علیرضا ثاقب، محمد رسول دستبند چی در رشته حفظ 10 جزء مجتبی افتخاری، محمد باقر رجبی، صالح اختر شناس در رشته حفظ 20 جزء رضا گلشاهی ، سعید قره داشی، جعفر علیپور و در رشته حفظ کل محمود محمدی نیا، محمد خاکپور و مسعود لعل اول به ترتیب حائز رتبه های اول تا سوم شدند.


در رشته مفاهیم محمد ابراهیم رضوانی، هادی صالحی کیا و جعفر عابدی رتبه اول تا سوم را کسب کردند.


در بخش خواهران اعظم نظری، ملیحه زارعی هدک به طور مشترک رتبه اول، مهدیه مهدوی، زهرا فروتن و طیبه قهرمان رتبه دوم و نرگس سادات جدی رتبه سوم رشته مفاهیم را به خود اختصاص دادند.


وقف یک میلیارد ریالی با نیت آموزش حفظ قرآن کریم
چهارمین وقف شهرستان چناران توسط واقف نیک اندیش خانم امامی شامل یک قطعه زمین مزروعی به مساحت پنج هزار متر مربع به ثبت رسید.


ارزش وقف مذکور یک میلیارد ریال برآورد شده که  با نیت فعالیت های قرآنی خاصه آموزش حفظ قرآن کریم  صورت گرفته است.

 

اعلام نتایج قرعه کشی طلاب و روحانیون متقاضی تشرف به عمره مفرده


 نتایج قرعه کشی طلاب و روحانیون حوزه علمیه خراسان متقاضی تشرف به عمره مفرده از طریق پایگاه اطلاعرسانی این حوزه اعلام شد.

 

ثبت 37 وقف جدید برای حوزه های علمیه
حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در اجلاس مدیران مدارس علمیه خراسان با بیان اینکه امروز به برکت جمهوری اسلامی عرصه های بروز و ظهور حوزه علمیه نسبت به گذشته تغییر یافته است، ابراز داشت: یکی از منابعی که در اختیار دین و حوزه های روحانیت بوده، موضوع وقف می باشد که در طول تاریخ اسلام به این نکته بسیار توجه شده است.

 

وی با اشاره به این که بعد از رحلت نبی مکرم اسلام(ص)، یکی از موضوعاتی که موجب ماندگاری جریان امامت بود، موقوفات اولادی ائمه اطهار(ع) می باشد، ابراز داشت: به دلیل قطع جریان امامت و ولایت ائمه اطهار، این موقوفات توسط حکام ظالم مورد تهاجم و تصرف قرار می گرفت.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با تأکید بر اینکه اگر دین و دیانت و فقه را از وقف بگیریم، از وقف چیزی باقی نخواهد ماند، تصریح کرد: در طول تاریخ، علما و روحانیت نقش مؤثری در جریان توجه به وقف و جریان سازی وقف داشته اند.


مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به ایجاد سامانه جامع وقف در این سازمان، اظهار داشت: با راه اندازی این سامانه کلیه موقوفات سامان یافته و ثبت شده است و از اشکالات احتمالی و نگرانی هایی در این زمینه جلوگیری به عمل آمده است.

 

وی با بیان اینکه تا قبل از سال 87، 50 تا 70 درصد درآمد موقوفات از محل واگذاری زمین بود، افزود: در حال حاضر با بهره وری بهینه موقوفات، واگذاری زمین های وقفی ممنوع شد تا بتوان از این موقوفات به صورت شایسته ای بهره مند گردید.

 

حجت الاسلام و المسلمین گنابادی نژاد، با اشاره به موضوع وقف های جدید برای مدارس علمیه خاطرنشان کرد: در پنج سال اخیر در خراسان رضوی 37 وقف جدید برای حوزه های علمیه شده است که 32 مورد از آن منفعتی و 5 مورد دیگر انتفاعی است.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه در خراسان شمالی نیز 6 مورد و در خراسان جنوبی 12 مورد وقف جدید برای مدارس علمیه شده است، گفت: با عنایت به اینکه گفته می شود 70 درصد زمین های خراسان وقفی است، مردم باید با احکام شرعی وقف به خوبی آشنا باشند تا زمینه مشکلات شرعی در این موارد کاسته شود.


برگزاری یادواره شهید محمد مهدی خادم الشریعه در حوزه علمیه خواهران مشهد
برنامه های اجرا شده در این مراسم شامل پخش کلیپ، سخنرانی و بیان خاطرات شهید خادم الشریعه توسط هم‌رزم ایشان سردار سماعی، نوحه سرایی کودکان مهد کودک، سخنرانی یکی از بانوان آزاده بود.


سردار سماعی در سخنرانی خود در خصوص پاسداری از خون شهدا گفت: باید از خون هزاران شهید پاسداری شود و ما مدیون جانبازان نیز هستیم. زمانی که امام حسین (ع) برای نبرد راه افتادند خیلی از کوته فکرها به امام حسین (ع) خرده می گرفتند ولی اهل بصیرت بودند که با حضرت راه افتادند و ادامه آن نهضت امام خمینی(ره) است.

 

وی در ادامه گفت: تمام ریشه جنایت بشر از جهل می آید. اگر خادم الشریعه ها رفتند و کارهای بزرگی کردند می‌خواستند یک کلام را به ما برسانند که بنده خدا بودن خیلی مشکل است. شهید خادم الشریعه می‌خواهد بگوید اول خودمان اهل عمل باشیم و سپس داخل مردم برویم و تأثیرش را ببینیم.


سماعی یادآور شد: اکنون حفظ وحدت یکی از مهمترین مسأله های اسلام است.


برگزاری نشست «بررسی وجوه قدرت نرم و ابزارهای جنگ نرم» در حوزه علمیه خواهران مشهد
جلسه عمومی مدرسه علمیه اسلام شناسی با موضوع «بررسی وجوه قدرت نرم و ابزارهای جنگ نرم» برگزار شد.

 

در این جلسه استاد محبی، پژوهشگر فرق و مذاهب ضمن بررسی وجوه قدرت نرم و سخت در خصوص افزایش قوه تشخیص و مقابله با ابزارهای جنگ نرم دشمن صحبت کرد.

 

وی خطاب به طلاب و بسیجیان حاضر در جلسه گفت: دشمن در حال حاضر سعی می کند با تصرف و دخالت در حب و بغض و شک و یقین افراد آنان را به سمت و سوی دلخواه خود هدایت کند.آنان با تبلیغات و کار شبانه روزی و به کمک ابزارهای جدید ارتباطی همچون شبکه های اجتماعی،وایبر،فیسبوک و ... سعی می کنند سبک زندگی و علاقه مندی افراد را تحت تاثیر قرار دهند تا در دراز مدت بدون صرف کمترین هزینه قلوب و اذهان آن را تصرف کرده و بر آنان حکومت کنند.


وی در بخشی از سخنان خود افزود: تک تک ما وظیفه داریم در عصر حاضر قوه تشیخص خود را جهت مقابله با ابزارهای جنگ نرم دشمن ارتقاء دهیم در این بین وظیفه طلاب و بسیجیان خطیر تر و حائز اهمیت تر است چراکه شما الگو جامعه و بالاخص جوانان هستید. طلبه بسیجی بایستی بصیرت خود را در امور بالا ببرد و به موقع اقدام نماید در اعمال اخلاص داشته باشد و در مسیر حق پایدار و مقاوم عمل کند.

 

در حاشیه این جلسه بخش هایی از برخی فیلم های هالیوودی پخش و توسط استاد مورد نقد قرار گرفت و به سئوالات طلاب در این خصوص پاسخ داده شد.

 

اعلام آمادگی جمعیت خدمت گزاران زائران پیاده حضرت رضا(ع) برای استقبال از زائران حضرت در دهه آخر صفر اعلام آمادگی کرد
ازغدی، مدیر عامل این جمعیت در دیدار با مدیر کل مرکز خراسان رضوی گفت: پیش بینی می شود مشهد الرضا امسال پذیرای حدود 55 هزار زائر پیاده باشد که خدمتگزاران آنان آماده پشتیبانی و ارائه خدمات به آنان هستند.


وی از آماده بودن حدود 70 مدرسه برای اسکان زائران خبر داد لیکن تأکید کرد: هنوز ظرفیت کافی برای اسکان زائران پیاده در اختیار نداریم. مدیر عامل جمعیت خدمت گزاران زائران پیاده ابراز امیدواری کرد: در این حرکت عظیم معنوی، مشارکت های مردمی از هر حیث موجب شود تا کاروانهای پیاده حضرت رضا (ع) در روزهای پایانی صفر با مشکلی مواجه نشوند. ازغدی با اشاره به رشد روز افزون تعداد زائران در هار سال نسبت به سال گذشته پوشش رسانه ای و حمایت صدا و سیما درخصوص اطلاع رسانی مسائل مربوط به کاروانهای پیاده حضرت رضا (ع) را خواستار شد.


مدیر کل صدا و سیمای خراسان رضوی نیز دراین نشست به توجه ویژه رسانه استانی به فرهنگ زیارت و سوگواری ائمه اطهار به ویژه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اشاره کرد و گفت: فیلم سینمایی کویر –مستند حبل الله، انیمیشن خادم کوچک از جمله شواهدی است که نشانگر اهتمام ویژه مجموعه عوامل صدا و سیمای مرکز نسبت به شعائر مذهبی و ترویج اندیشه شیعی است.


حجت الاسلام  نهاوندی به تصویر کشیدن کاستی ها را در راستای بهبود شرایط پذیرایی از زائران پیاده حضرت رضا (ع) عنوان و تصریح کرد: رسالت رسانه استانی ایجاب می کند تا پوشش همه جانبه را در دستور کار خویش قرار دهد و این مهم در ایجاد شرایط مطلوب و فراهم شدن زمینه های مشارکت مردم و مسئولان در این حرکت معنوی بسیار سازنده است.

 

 دستاوردهای ملی نیاز به همت و عزم ملی دارد
حجت الاسلام نهاوندی، مدیر کل صداوسیمای خراسان رضوی، در بازدید از خبرگزاری ایسنا منطقه خبری خراسان در سالروز تأسیس این خبرگزاری گفت: با تغییر سیاست های سازمان صدا و سیما در دوره جدید به سمت و سوی کیفی سازی برنامه های رسانه استانی حرکت می کنیم.


وی با تبیین زوایای این مهم که امام رضا(ع) معرف اندیشه تشیع است و از سویی گفتمان امروز دنیا، گفتمان هنر و رسانه است، تصریح کرد: طرح راه اندازی شبکه ملی زیارت در راستای ترویج ملی و بین المللی فرهنگ زیارت و ارتقای معرفتی ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت از بستر اقطاب فرهنگی دنیا ارائه شد.


حجت الاسلام نهاوندی اذعان کرد: با توجه به تغییر سیاست ها و تاکتیک ها مجموعه اهداف شبکه ملی زیارت در قالب برنامه های صدا و سیمای استان اعم از تولیدی و تأمینی دنبال می شود. لذا چابک سازی و بهبود کیفیت برنامه ها نیازمند اختصاص اعتبار و مشارکت و همت جمعی است.


مدیر کل صداوسیمای خراسان رضوی، بهره گیری از اندیشه نخبگان در پیشبرد اهداف نظام ،تقویت عزم ملی و ایجاد نشاط و ابتهاج معنوی را از جمله مهمترین سرفصل های اجرایی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید عنوان کرد و افزود: چابک سازی در حوزه های نیروی انسانی و ساختار تشکیلاتی ،توجه به غنای محتوایی برنامه ها و تعاملی کردن رسانه استانی مهمترین اقدامات سازمان در برش استانی است.


حجت الاسلام نهاوندی از برون سپاری تولیدات مرکز خراسان رضوی به عنوان گامی قابل اعتنا در تعاملی کردن رسانه یاد کرد و گفت: توجه به ظرفیت های بومی –محلی در تولیدات مستند نیز از اولویت های برنامه سازی است؛ از این رو برون سپاری 35 درصد تولیدات مرکز و بهره مندی از840 کارشناس حوزوی و فعالان سیاسی –اجتماعی در برنامه ها، نمونه هایی از این رویکرد است.

 

نیشابور قریب به هزار شهید بسیجی تقدیم انقلاب کرده است
همزمان با آخرین روز از هفته بسیج، بسیجیان نیشابوری درگلزار شهدای بهشت فضل نیشابور حضور یافته و با عطرافشانی گلزار مطهر شهدا و نثار گل یاد وخاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس را گرامی داشته و با آرمان‌های شهدا تجدید میثاق کردند.

 

موسی سلیمانی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیشابور در این مراسم خطاب به حضار گفت: در طول هفته بسیج شش یادواره اعم از یادواره شهدای پایگاه شهید سید احمد عابدی، یادواره شهدای پایگاه شهید مدنی، یادواره شهدای روستای استایش، معموری و شاداب و فرخک با حضور پرشور بسیجیان و خانواده‌های شاهد و ایثارگر و مسؤولان شهرستان برگزار شد که با استقبال خوبی از سوی آحاد مردم شهید پرور این روستا‌ها همراه بود.

 

سلیمانی از بسیج به عنوان بازوی پرتوان نظام و رهبری یاد و تصریح کرد: در طول جنگ تحمیلی 47000 بسیجی از این شهرستان عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شده که تعداد 995 نفر از آنان به فیض عظمای شهادت نائل گردیده‌اند.

 

وی افزود: نیشابور و روستاهای تابعه در حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی و دفاع از خاک میهن فرزندان خود را تقدیم کرده است و این خانواده‌ها امروز بی هیچ چشم‌داشتی پشتیبان این نظام هستند./930/پ203/ب5
 

ارسال نظرات