آموزش و تعلیم از وظایف مهم والدین در قبال فرزندان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام حمید مشهدی آقایی معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد عصر یکشنبه 16 آذر در جلسه «تربیت اسلامی در آیینه روایات» که در مسجد هفتاد و دو تن مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: بحران هویت همان به رسمیت شناختن بحرانهای روحی جوانان از سوی والدین است.
وی ادامه داد: نخستین کسی که باید این مسأله را به رسمیت بشناسد خود فرزند است، پس باید اول خودش را بشناسد و به سمت مشکلاتش برود ولی این مربوط به مراحل قبل در تربیت او میشود.
حجتالاسلام مشهدی آقایی در ادامه افزود: فرض اینکه در 7 سال اول در تربیت فرزند خواستهها و نیازهای او تامین نشده است و با این شرایط به مرحله دوم و سپس سوم میرسد؛ در مرحله اول کسی که به وزارت منصوب میشود تابع بیچون و چرای حاکم است، او باید نظر بدهد ولی در نهایت باید نظر نهایی والدین را بپذیرد، او آزاد است در این مرحله در مورد اموری که در آن نظر میدهد بحث و گفتوگو کند اما تقاضایی که نوجوان در مقام وزارت از ولی خود میکند هر چند از نظر مربی به صلاح او نباشد، نباید ابتدا و صریح نفی شود.
وی یکی از اموری که درباره تربیت قابل توجه و حائز اهمیت است را نظارت والدین بر کودک و کنترل اعمال و رفتار او دانست و ابراز داشت: به یقین مربی باید از روحیات و اخلاق کودک آگاه بوده، اعمال و کردار او را زیر نظر داشته باشد تا برخوردهای خود را متناسب با شرایط او تنظیم کند.
حجتالاسلام مشهدی آقایی ادامه داد: اصلِ داشتن نظارت، بدون شک برای تربیت لازم است و سخن در میزان و شیوههای آن است؛ در مرحله سوّم زندگی و دوران وزارت، نوجوان خود را مورد اعتماد دیگران تصور میکند و فطرتاً انتظار دارد دیگران به او اطمینان کرده و کارهایی خطیر، به او واگذار کنند. نوجوان هیچگاه کنترل بیش از اندازه و صریح را تحمل نمیکند و انتظار ندارد والدین دائماً در جزئیات اعمال او دخالت و اظهار نظر کنند.
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: او خود را در مقام و منزلت، تقریباً هم شأن و هم ردیف والدین میبیند و از اینکه آنها را ناظر و مراقب دائمی خود بیابد به ستوه می آید؛ نوجوان باید آنچنان خود را آزاد ببیند که در همه امور و مسائل جاری و تصمیمات آینده خانواده، جرأت اظهار نظر و دخالت داشته باشد و هیچگونه تهدید و فشاری او را از بیان عقیده و برداشت خود مانع نشود.
وی با بیان اینکه هیچ مانعی نباید از اظهار نظر و دخالت فرزند در امور مختلف جلوگیری کند، گفت: نوجوان باید عقیده و نظر خود را درباره مسائل گوناگونی که با آن در زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی مواجه میشود آزادانه ولی با رعایت جوانب اخلاقی مطرح کند و برای دفاع از عقیده خود، استدلال بیان کند؛ اولیا نیز وظیفه دارند تصمیمات خود را بر اساس حقیقت استوار سازند، از همین جهت والدین، نباید از نوجوان انتظار داشته باشند که حرف بزرگتر خود را از ابتدا بپذیرد و بدان عمل کند.
معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در مورد شیوه تنبیه و تشویق در این دوره از تربیت، اظهار داشت: پس از چندی که فرزند، مسؤولیت وزارت را بر عهده گرفت، شیوه تنبیه و تشویق او متحول میشود، نوجوان در این دوران بر خلاف دوره قبل در چون و چرا کردن در اوامر و فرامین مختار است از این رو هیچگاه نباید او را به خاطر اینکه از آغاز، دستور ما را به کار نمیگیرد و حرف نمیشنود تنبیه کرد.
حجتالاسلام مشهدی آقایی ادامه داد: نوجوان به تناسب فطرت خود تا مسألهای را قبول نکند به آن اقدام نمیکند و برای آنکه آن را قبول کند نیازمند بحث و بررسی و شنیدن دلائل آن است.
وی در پایان افزود: از این رو باید به جای توسل به پرخاش و خشونت به اقناع عقلی او و بیان دلائل و مستندات مطلوب همت کرد و از سوی دیگر نباید او را به جهت حرف شنوی و اطاعت بی چون و چرا، تشویق و ترغیب کرد.
حجتالاسلام مشهدی آقایی از جمله وظایف والدین نسبت به فرزندان را آموزش و تعلیم دانست و گفت: تشویق نوجوان باید، بر خوش فکری و قدرت استدلال و دقت نظر او تعلق گیرد؛ نوجوانی که با دقت و مو شکافی، مسائل را تحلیل میکند و به خوبی به سنجش و مقایسه میپردازد و تشخیص خود را به کار میگیرد، لایق تحسین و درخور تشویق است./817/پ202/ب4