۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۲۳۵۲۱۲
معاون پژوهش واحدهای آموزشی حوزه علمیه قم:

150 مرکز به صورت رسمی در حوزه مشغول پژوهش هستند

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش واحدهای آموزشی حوزه علمیه استان قم با بیان این‌که بیش از 150 مرکز در حوزه به صورت رسمی در بخش پژوهش تلاش می‌کنند، گفت: در آغاز کار این معاونت حدود 6 مدرسه معاون پژوهش داشتند، ولی اکنون تنها 4 واحد آموزشی استان قم فاقد معاون و مسؤول پژوهشی هستند.
2/ حجت الاسلام رفيعي مدير کل امور پژوهشي معاونت پژوهش حوزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام رفیعی، معاون پژوهش واحدهای آموزشی حوزه علمیه استان قم شب پنج شنبه در دومین اجلاسیه مدیران و صاحب نظران حوزوی عرصه پژوهش که در مدرسه معصومیه برگزار شد، به تشریح عملکرد این معاونت پرداخت.

 

معاون پژوهش واحدهای آموزشی حوزه علمیه استان قم هدف از برگزاری این اجلاسیه را گرامی داشت هفته پژوهش و ارج نهادن به سنت دیرینه پژوهش در حوزه‌های علمیه و پژوهشگران حوزوی دانست و گفت: این‌ها با جهاد علمی خود مکتب اهل‌بیت(ع) را با بهره‌گیری از کتاب، سنت و سیره سلف صالح پاس داشته و زحمات طاقت فراسایی را متحمل شده‌اند.

 

وی افزود: هر چند که جایگاه پژوهش و پژوهشگری در نظام اسلامی به ویژه حوزه‌های علمیه گسترش یافته است ولی هنوز برای رسیدن به مرز استاندارها فاصله زیادی وجود دارد، امروز به سبب پیداش پرشتاب نیازها و ضرورت پاسخگویی به آنها مطالبات ملی و بین المللی اقتضا می‌کند در امر نهادینه سازی پژوهش سرمایه گذاری شایسته‌ای صورت گیرد.

 

حجت‌الاسلام رفیعی عنوان کرد: علما همواره در صدد بودند تا ضمن رصد نیازها، پژوهش‌های خود را ناظر بر این نیازها انجام دهند؛ در حال حاضر در واحدهای آموزشی حوزه و دانشگاه به مقوله پژوهش توجه چندانی نمی‌شود، پژوهش بر خلاف آموزش رشد چندانی نداشته و نهادینه نشده است.

 

وی تصریح کرد: تربیت منابع انسانی در امر پژوهش باید متناسب با مطالبه‌ها و نیازها نهادینه شود؛ پژوهشگران نیروهای محرک علمی و بازوهای نیرومند مدیریت هستند، ‌اقتدار نظام تشیع بستگی به حضور علمی و پژوهشی حوزه در عرصه ملی و بین المللی دارد.

 

معاون پژوهش واحدهای آموزشی حوزه‌ علمیه استان قم با تأکید بر این‌که در حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم پتانسیل عظیمی برای امر پژوهش وجود دارد، گفت: اگر این ظرفیت به فعلیت برسد می‌تواند نهضت علمی را در عرصه دانش‌های دینی رقم بزند.

 

وی تأکید کرد: حتی تنها اگر یک سوم طلاب در سطح عالی و دروس خارج در هر سال تحصیلی هر یک تنها یک مقاله پژوهشی بنویسند در هر سال 357 فصلنامه علمی به عنوان محتوا دروس خارج خواهیم داشت؛ این در حالی است که در سطح کشور تمام نشریاتی که در حوزه دین در حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز تخصصی منتشر می‌شوند در مجموع 250 نشریه هستند.

 

حجت‌الاسلام رفیعی خاطرنشان کرد: همچنین بیش از 150 مرکز در حوزه به صورت رسمی در بخش پژوهش تلاش می‌کنند که اگر بخشی از اساتید و پژوهشگران حوزه‌های علمیه به این مجموعه اضافه شوند یک قدرت عظیم علمی خواهیم داشت و می‌توانیم شاهد باشیم سالانه به چه میزان آثار علمی در حوزه‌ها منتشر می‌شود.

 

وی افزود: از وظایف حوزه‌‌ها به فعلیت رساندن این ظرفیت‌های عظیم علمی است که نیاز به مدیریت، حمایت و پشتیابی مراجع و علما دارد؛ امیدواریم حوزه‌ علمیه قم شاهد این رشد و پویایی باشد.

 

معاون پژوهش واحدهای آموزشی حوزه علمیه استان قم در ادامه سخنان خود به تشریح عملکرد این معاونت پرداخت و خاطرنشان کرد: نخستین کار ترویج و فرهنگ سازی امر پژوهشی است تا طلاب با مقوله پژوهش و جایگاه آن آشنا شوند.

 

وی تصریح کرد: یکی از کارهای معاونت پژوهش، آموزش فنون و مهارت‌های لازم برای طلاب در سطوح مدارس، سطح یک، دو و سه است؛ تاکنون بیش از 130 کارگاه و دوره‌ آموزشی در جمع طلاب مدارس حوزه علمیه و مراکز تخصصی برگزار کرده‌ایم؛ اخیرا نیز قرار شده مجموعه کارگاه‌های‌ آشنایی با پایان نامه نویسی که سالانه 2 هزار نفر هستند به صورت منظم برگزار شود.

 

حجت‌الاسلام رفیعی انتشار مجله علمی مدرسه‌ای متناسب با سطح علمی طلاب را از جمله عملکردهای معاونت پژوهش مراکز آموزشی حوزه علمیه قم خواند و گفت: در سال جاری 15 نشریه از 15 واحد آموزشی تهیه و چاپ شده است، برگزاری جشنواره‌های علمی مدرسه‌ای از دیگر کارهای صورت گرفته است.

 

وی یادآور شد: در سال جاری 20 مدرسه و واحد آموزشی درخواست برگزاری جشنواره‌های مدرسه‌ای را داشتند که زمینه ساز حضور در جشنواره علامه حلی است، سال گذشته حدود هزار مقاله از مجموعه مدارس علمیه قم به جشنواره علامه حلی ارسال شد که براساس آمار نسبت به سال گذشته خود 200 درصد افزایش یافته بود.

 

معاون پژوهش واحدهای آموزشی حوزه علمیه استان قم برگزاری کارگاه‌های آموزشی پژوهش و استقرار معاونان و مسؤولان پژوهشی در واحدهای آموزشی را از دیگر موارد خواند و گفت: در  آغاز کار این معاونت حدود 6 مدرسه معاون پژوهش داشتند، ولی اکنون تنها 4 واحد آموزشی استان قم فاقد معاون و مسؤول پژوهشی هستند.

 

وی افزود: ارتقای زیر ساخته‌های پژوهشی مدارس، تهیه نرم افزار کاوش و راهنما، تجهیز کتابخانه‌ها با بیش از 10 هزار کتاب آموزشی به صورت هدفمند از دیگر عملکردهای معاونت پژوهش می‌باشد./993/202/ع

ارسال نظرات