۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۲۳۵۲۵۵
دانشمند برتر جهان اسلام در گفت‌وگو با رسا؛

انس با قرآن نیاز امروز جامعه اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ دانشمند برتر جهان اسلام انس با قرآن را نیاز امروز جامعه اسلامی دانست و گفت: هر چند تلاوت قرآن و نگاه به قرآن بسیار ارزشمند و دارای ثواب است اما باید به قرآن فکر کنیم و درآن تدبّر کنیم و ببینیم تا چه اندازه می توانیم از قرآن و معانی آن استفاده و بهره مند شویم.
فريدون عزيزي دانشمند برترجهان اسلام

فریدون عزیزی، دانشمند برترجهان اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار رسا درکاشان، توسل و تمسّک به قرآن را مهم ترین وسیله برای استحکام باورها و ایمان برای انجام اعمال صالح و کسب ره توشه ای برای زندگی ابدی دانست و با اشاره به این که دردنیا همه به دنبال سلامت جسمی هستند تا سلامت ابدی گفت: متأسفانه ما اکثرا به سلامت معنوی فکر می کنیم در حالی که باید از راه سلامت جسمی، خود و خانواده و فرزندان خود را برای آخرت و زندگی جاویدان آماده کنیم. 

 

وی با تأکید براین که قرآن کلام وحی بر خلاف دیگر ادیان که تحریف شده، غیر قابل تغییر است گفت: قرآن صفات مختلفی دارد که خود قرآن به آن اشاره کرده است که قرآن معین و تعیین کننده، آشکار کننده،کریم است و عظیم است و تمام ویژگی هایی که خدا هدالناس است و انسان را هدایت می‌کند در خود دارد.

 

به گفته وی، دربسیاری از موارد حتی افراد غیر مسلمان که به قرآن اعتقاد ندارند با شنیدن قرائت قرآن و یا مشاهده حروف و کلمات قرآن آن را متفاوت دیده و در آنها تأثیر گذار است.

 

این دانشمند برتر جهان اسلام با اشاره به این فرمایش رهبر معظم انقلاب که قرآن چراغ هدایت بشریت است یاد آورشد: قرآن چراغ هدایتی است که باید به آن تمسک کرده و به اندازه توان خود از آن بهره مند شویم اما متأسفانه برخی از افراد به جای تمسک و اُنس با قرآن از قدیم الایام عادت کرده اند که فقط قرآن در طاقچه منازل خود داشته باشند و هیچ بهره ای از آن نبرند.

 

عزیزی انس با قرآن را نیاز امروز جامعه اسلامی دانست و با تأکید بر ارتباط روزانه با قرآن گفت: هرچند تلاوت قرآن و نگاه به قرآن بسیار ارزشمند و دارای ثواب است اما باید به قرآن فکر کنیم و درآن تدبّر کنیم و ببینیم تا چه اندازه می توانیم از قرآن و معانی آن استفاده و بهره مند شویم.

 

وی با بیان که تدّبر در قرآن است که قلوب را پاک و صفا می دهد افزود: همان گونه که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید داشت هدف از توجه به قرآن نباید فقط در خواندن سریع قرآن و تمام کردن تلاوت قرآن باشد بلکه باید هر یک از آیه های قرآن را که تلاوت می کنیم در آن تدبرّ کنیم و اگر لغات را نمی شناسیم و معانی و کلمات را نمی دانیم به تفاسیر مراجعه کنیم و اگر این امکان نیز وجود نداشت ترجمه خود قرآن را بخوانیم و بر ترجمه آیات فکر و تدبّر کنیم. 

 

دانشمند برتر جهان اسلام یاد آورشد: افرادی که می خواهند از قرائت قرآن به طرف تفسیر قرآن بروند باید مسلط به زبان عربی و آشنا با معانی باشند.

 

چهره ماندگار علوم پزشکی، ایمان و عقیده واقعی به مسائل قرآنی را در تدبّر درقرآن مهم قلمداد کرد و گفت: قرآن کتابی تغییرناپذیر است که طی سال های متمادی با وجود پیشرفت هایی در علوم اما قرآن همچنان پرجا است و در آن خللی ایجاد نشده است.

 

عزیزی در ادامه به مسأله مهم تفسیر علمی قرآن نیز اشاره کرد و گفت: باید براساس علم روز به قرآن توجه شود و در قرآن تدبّرشود، لذا در مشکلاتی پیش رو چنانچه فردی بخواهد قرآن را به رای خودش تفسیر کند مضر است.

 

وی افزود: اگر به دنیال کشف اسرارخلقت باشیم باید دید علم چگونه می تواند اسرار وسیع خلقت را کشف کند تا انسان را به خدا برساند، لذا تدبّر بر آیات قرآن باعث بهره وری بیشتر ما از قرآن خواهدشد.  

 

بشترین پژوهش های قرآنی بر مبنای تفاسیر معمولی قرآن است

دانشمند برتر جهان اسلام در ادامه با اشاره به پژوهش های انجام شده قرآنی گفت: بیشترین پژوهش های قرآنی برمبنای تفاسیر معمولی قرآن است که بیشتر معانی قرآن را می توان از آن استنباط کرد.

 

وی افزود : بحث علمی پژوهش های قرآنی موافقین و مخالفین بسیاری داشته است و از حدود قرون چهارم تا پنجم هجری، به ویژه قرن هفتم هجری که ابن سینا سعی کرد بسیاری از مسائل علمی را با قرآن تطبیق بدهد این علوم رشد کرد اما متاسفانه طی قرون گذشته برخی از افراد به ویژه برخی از  مصری ها و یا هندو ها تصمیم گرفتند از قرآن به کشف مسائل علمی که شاید هم بیشتر ظن و گمان خودشان بود توجه کنند.

 

دانشمند برتر جهان اسلام یاد آورشد: در آن دوره بسیاری افراد از جمله سید قطب که یکی  بزرگترین مفسرین قرآن بود و... خیلی تلاش کردند تا آنچه را که خود از علم به آن رسیده اند  آن را به قرآن نسبت دهد و تفسیر به رای کنند اما خوشبختانه با آمدن تفاسیر بسیار بزرگی که الان نیز  وجود دارد دیگر این مشکلات برطرف شده و به نظر می رسد امروزه  بیشترین توجه به پیشرفت های علمی در آیات قرآن است و مسائل تفسیر به رای کمتر شده است./1307/ت302/ب6

ارسال نظرات