۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۲۳۵۷۶۸
حجت‌الاسلام و المسلمین نظری منفرد:

پرداخت به عقاید دینی تنها راه مقابله در برابر هجمه فرهنگی کشورهای غربی است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام و المسلمین نظری منفرد به هجمه فرهنگی کشورهای غربی و تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه اشاره کرد و گفت: مسلمانان و شیعیان وظیفه دارند تا در مقابل این هجمه فرهنگی که مخرب عقاید و ویران‌کننده کانون خانواده‌ها است قد علم کرده و با تمام توان به عقاید خود بپردازند.
حجت الاسلام و المسلمين نظري منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در دومین شب از مراسم عزاداری دهه آخر صفر  که در حسینیه امام رضا (ع) مشهد برگزار شد با اشاره به ارزش‌ها و ابعاد وجودی انسان، اظهار کرد: آفرینش انسان در سراسر پهنه هستی و دو بعدی بودن، از ویژگی‌هایی است که لازم است تا با تفکر در عظمت حق و نشانه‌های الهی تجلی آن را در جسم و روح بهتر و عمیق‌تر درک کنیم.

وی ادامه داد: امروزه و با پیشرفت دانش بشری، دنیا به رازهای جدیدی از بدن انسان دست‌یافته که همه نشان از آن دارد که خداوند متعال جهانیان را با بهترین خلقت شکل داده است و نقص کوچکی در آن موجبات اختلال تمام بدن را فراهم می‌کند.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: پروردگار نیز در کلام الهی خود به جهان و جهانیان فرمان داده تا در خود بیندیشند و تفکر کنند تا آیات و نشانه‌هایی را که خداوند یکتا در نظر گرفته است بهتر و بیشتر بشناسند و تجلی عظمت حق را بهتر درک کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد در ادامه، پیرامون بُعد روحانی و ساختار وجودی انسان، خاطرنشان کرد: بعد روحانی از جانب پروردگار و پس از  نهادینه شدن جسم دمیده می‌شود، خداوند وظیفه ساختن و تقویت روح را بر عهده اشخاص گذاشته است تا با اختیار خود راه سعادت را انتخاب کنند، از کفر و صفات ناپسند تبری جویند تا ارزش انسان انتخاب‌گر هرچه بهتر تجلی پیدا کند.

وی، در خصوص وظایف و تکالیف دوطرفه والدین و فرزندان، اظهار کرد: اولین نهاد شکل‌گیری شخصیت فرزندان، کانون خانواده است و پس‌ازآن این وظیفه بر عهده مدارس اسلامی سراسر کشور است؛ تلاش‌ها بر آن است تا اعتقادات پایه‌ای دین و تلفیق روحی شدن انسان‌ها که از واجبات اولیه دین محسوب می‌شود با روحیات فرزندان آمیخته شود.

این استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر تأثیرپذیری کودک از والدین و تعلیم دین و شریعت به فرزندان تصریح کرد: زبان کودک از دوران طفولیت با کلام و بیان والدین خود آمیخته می‌شود و تأثیرپذیری او از والدینش به‌قدر بالاست که اخلاق و اعمال آنان را مورد تقلید قرار می‌دهد؛ ازاین‌رو لازم است تا خانواده‌ها اخلاق و اعمال شایسته خود را با معنویات به کودک بیاموزند.

وی افزود: انتقال صحیح اعتقادات به فرزندان، آنان را بیمه می‌کند؛ حقوق و تکلیفی که بر عهده والدین گذاشته‌شده است تعلیم دین و شریعت به فرزندان با برهان و دلیل است تا در آینده، ایمان او، ایمان شناسنامه‌ای نباشد و کارهای خیر را ادامه داده و نشر دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد در رابطه با تأثیرات دنیا بر آخرت و سنجش اعمال در روز قیامت، بیان داشت: روز قیامت روز توزیع اعمال و حساب است و در چنین روزی، ترازهای قسط برپا می‌شوند و هر آنچه در دنیای باقی مرتکب می‌شویم، با وسیله و ابزار خاص خود موردسنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد؛ همه از دیگران برای سنگین‌تر شدن کفه اعمال خود درخواست و تقاضا دارند.

وی ابراز داشت: قیامت روزی است که برادر از برادر خود می‌گریزد؛ طبق کلام الهی و روایات دینی، به‌اندازه مثقالی کارهای خیر و شر از دیدگان پروردگار پنهان نمانده و آیات خداوند نشانه و نماد روشنگری هستند.

این استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: امروز کشورهای غربی در تلاش‌اند تا با برخورداری از حدود 35 هزار شبکه ماهواره‌ای، عقاید نسل جوان جامعه ما را منحرف کنند و با زیر سؤال بردن قرآن که معجزه جاری جهان اسلام است، شریعت و دین را مورد خدشه قرار دهند .

وی  به هجمه فرهنگی کشورهای غربی و تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه اشاره و اظهار کرد: مسلمانان و شیعیان وظیفه‌دارند تا در مقابل این هجمه فرهنگی که مخرب عقاید و ویران‌کننده کانون خانواده‌ها است قد علم کرده و با تمام توان به عقاید خود بپردازند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره  به نقش والدین در ساختار درونی خانواده‌ها و نهادینه شدن اعتقادات، خاطرنشان کرد: فرزندان ثمره زندگی ما هستند و لازم است تا با نهادینه کردن اعتقادات، حق خود را بر طبق سخنان امام سجاد(ع) که در رساله حقوقی ایشان مطرح‌شده است را به‌خوبی ایفا کنیم؛ اگر سستی کنیم فرزندانمان طعمه دشمنان و انسانیت خواهند شد و  در برابر خداوند متعال و این تکلیف الهی مسئول هستیم./9315/پ202/ب

ارسال نظرات