۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۲۳۶۲۱۵
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی خبر داد:

برپایی نخستین نمایشگاه منطقه ای فرصت های سرمایه گذاری در هفته وقف

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام گنابادی نژاد گفت: نخستین نمایشگاه منطقه ای فرصت های سرمایه گذاری شامل 115 پروژه با ارزش سرمایه گذاری 573 میلیارد ریال همزمان با هفته وقف در مشهد آغاز به کار می کند.
گنابادي نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفته وقف که در محل بیمارستان موقوفه جوادالائمه(ع) برگزار شد، به اهم فعالیت های اداره اوقاف خراسان رضوی در سال جاری اشاره کرد و گفت: مهمترین شأن سازمان اوقاف که صلاحیت تصدی امور وقف در گرو التزام به آن است، شأن امانت داری است.

 

وی، تکمیل سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه را از مهمترین فعالیت های سال جاری برشمرد و افزود: این سامانه ملی، امکان رصد هر گونه اقدام در حوزه وقف را فراهم می کند.

 

بیش از 80درصد موقوفات خراسان رضوی دارای سند مالکیت هستند

 حجت الاسلام گنابادی نژاد اظهار کرد: اکنون بیش از 80درصد موقوفات در خراسان رضوی دارای سند مالکیت هستند و شناسایی باقیمانده موقوفات نیز(به عنوان حق الناس)، همکاری هر چه بیشتر مردم و اصحاب رسانه را می طلبد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره غربت خادمان وقف، گفت: گاها موضوعاتی مورد توجه رسانه ها قرار می گیرد که نفع عمومی چندانی ندارد در صورتی که از سرمایه و ظرفیت عظیمی مانند وقف به عنوان یک حرکت مردمی و خودجوش غفلت می شود.

 

وی ادامه داد: این در حالی است که غرب با تقلید از الگوی وقف و امور خیریه، به توسعه علمی و فرهنگی دست یافته و ما با وجود سابقه 1400 در این عرصه، تنها نظاره گر و گزارشگر این پیشرفت ها هستیم.

 

شرکت بیش از 49 هزار نفر در طرح حفظ قرآن

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ، تصریح کرد: طبق برنامه ریزی سازمان اوقاف و امور خیریه جهت پرورش یک میلیون حافظ که از سال 91 آغاز شده است، هم اکنون 714 کلاس حفظ با حضور 610 مربی در حال برگزاری است و امسال نیز تاکنون بیش از 49 هزار نفر در این طرح نام نویسی کرده اند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن اوقاف، گفت: تاکنون 238 نفر در مسابقات امسال نام نویسی کرده اند که امید است با همراهی هر چه بیشتر شرکت کنندگان و نیز  رسانه ها در اطلاع رسانی گسترده این برنامه، شکل گیری جنبش قرآنی فراگیر در تراز مشهدالرضا(ع) را شاهد باشیم.

 

تجلیل از واقفان جدید در هفته وقف

وی با اشاره به ثبت 167 مورد وقف جدید در سال جاری، گفت: این وقف ها که مربوط به شهرهای مشهد، جغتای، نیشابور و قوچان و در موضوعات اجتماعی، طلاب و حوزه های علمیه، مساجد، بقاع متبرکه است، طی همایشی با حضور واقفان و خانواده هایشان در هفته وقف معرفی خواهند شد.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد با بیان این که وقف بدون حمایت همگانی، امکان اعمال رسالت ندارد، گفت: با توجه به تنوع نیازهای جامعه، شایسته است نیات واقفان نیز متناسب با آن به روز شود  چرا که دستیابی به پیشرفت از طریق درآمدهای نفتی و دولتی به تنهایی امکان پذیر نیست.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به وجود 15 هزار موقوفه و صدهزار رقبه در استان به جز موقوفات مربوط به آستان قدس رضوی، یادآور شد: با توجه به سوء استفاده هایی که از عنوان وقف صورت گرفته است، پیشنهاد می شود مردم هنگام برخورد با موارد مشتبه، حتما از اوقاف استعلام کنند.

 

برپایی نخستین نمایشگاه منطقه ای فرصت های سرمایه گذاری

 وی با اشاره به برپایی نخستین نمایشگاه منطقه ای فرصت های سرمایه گذاری با حضور استان های خراسان شمالی، رضوی، جنوبی، مازندران، سمنان و سیستان و بلوچستان در مشهد، گفت: این نمایشگاه که در گذشته به صورت استانی برگزار می شد، امسال با حضور 115 پروژه و در مجموع 573 میلیارد ریال ارزش سرمایه گذاری در هفته وقف افتتاح خواهد شد.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد، برگزاری نمایشگاه منطقه ای فرصت های سرمایه گذاری را در راستای راهبردهای اقتصادی کشور ارزیابی و خاطرنشان کرد: اقتصاد مردمی و اقتصاد بدون نفت دو راهبرد محوری اقتصاد کشور است و اقتصاد وقفی (جلب مشارکت اقتصادی مردم در قالب وقف)، از الگوهای تحقق این راهبردها به شمار می رود.

 

 97 پایگاه؛ میزبان زائران پیاده امام رضا(ع)

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در ادامه به برنامه های این اداره در دهه پایانی صفر اشاره و تصریح کرد: در شش استان مازندران، سمنان، استان های خراسان و سیستان و بلوچستان، 97 پایگاه میزبان زائران پیاده امام رضا(ع) هستند که از این تعداد، 35 پایگاه در خراسان رضوی واقع شده است.

 

وی گفت: در این پایگاه ها، خدمات مورد نیاز زائر اعم از اسکان، پذیرایی، پاسخ به سوالات شرعی، عزاداری، برگزاری حلقه معرفت و غیره در بقاع متبرکه ارائه می شود و در پایان آن، همه خدمتگزاران زائران در مراسمی با عنوان مراسم «لبیک یا امام رضا(ع)» و همزمان با روز شهادت امام هشتم(ع) با پای پیاده به حرم مطهر مشرف می شوند.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد همچنین برگزاری همایش یاوران وقف، برپایی 40ایستگاه «همه واقف باشیم» در بقاع متبرکه و امامزادگان و میادین اصلی شهرها، برپایی 15 خیمه معرفت در بقاع شاخص و حاشیه شهر، برگزاری 30 نشست علمی صنفی، سخنرانی پیش از خطبه ها، اعزام روحانی و مبلغ مراسم رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) به 56 بقعه متبرکه استان، غبارروبی و عطرافشانی بقاع متبرکه در اول ربیع الاول و برگزاری همایش وقف و رسانه را از دیگر برنامه های هفته وقف خراسان رضوی اعلام کرد.

 

در اسناد بالادستی نظام از توجه جدی به وقف غفلت شده است 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، مهجوریت و مظلومیت فرهنگ وقف را مهمترین آسیب این حوزه برشمرد و گفت: اگر این فرهنگ احیا شود بسیاری مسائل حل می شود این در حالی است که اکنون حتی مردم متدین اغلب از احکام و شرایط وقف اطلاع ندارند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: با وجود اهتمام کم نظیر امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب نسبت به وقف، در اسناد بالادستی اعم از برنامه های میان و بلندمدت و قوانین، توجه جدی به وقف و حمایت از واقفان نشده است که نمونه کوچک آن، معافیت های مالیاتی امور خیریه است که حتی در کشورهای غیرمسلمان نیز وجود دارد.

 

در آغاز این نشست، دانش نیا به عنوان واقف، مدیرعامل و رییس هیأت مدیره بیمارستان موقوفه جوادالائمه(ع)، با اشاره به سابقه بیش از 80 سال تلاش خود برای اداره امور این بیمارستان، به پرسش های خبرنگاران در این خصوص پاسخ گفت./930/پ201/ب5

 

ارسال نظرات