۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۲۳۶۶۲۱
عضو شورای نگهبان؛

تفکر افرادی که خودباخته فرهنگ غرب هستند اشتباه است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای نگهبان با اشاره به وجود نظریات مختلف درباره مردم سالاری دینی گفت: تفکر افرادی که خودباخته فرهنگ غرب هستند یا برخی که خیال می کنند اگر سخنی مطرح کنند که در جهان وجود ندارد کار مهمی انجام داده اند مورد قبول نیست.
محسن اسماعيلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی، عضو شورای نگهبان در نشست مردم سالاری دینی که با همت بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس، عصر دیروز در این دانشگاه برگزار شد با اشاره به نظریه مردم سالاری دینی از دیدگاه قانون اساسی گفت: مردم سالاری یک روش اداره حکومتی است که مورد تایید قانون اساسی قرار دارد، تفکر افرادی که خودباخته فرهنگ غرب هستند و افرادی که خیال می کنند اگر سخنی مطرح کنند که در جهان وجو ندارد کار مهمی انجام داده اند، مورد قبول نیست.

 

وی افزود: از زمان افلاطون و ارسطو مسئله مردم سالاری دینی مطرح شده است، این تفکر موافق و مخالف های گوناگونی داشته است.


اسماعیلی با بیان اینکه حداقل های دموکراسی رقابت و مشارکت است اظهار داشت: در مردم سالاری دینی هنگامی که از مردم برای شرکت در انتخابات دعوت می کنیم باید بگوییم که در صورت وجود شرایط، رقابت نیز انجام پذیر بوده و حق انتخاب کردن در کنار حق انتخاب شدن است و این دو بایدوجود داشته باشد تا حداقل دموکراسی انجام پذیرد.

 

وی بابیان اینکه بخواهیم یا نخواهیم جمهوری اسلامی براساس مردم سالاری است تصریح کرد: ممکن است از این تفکر هرشخصی برداشت متفاوتی داشته باشد ولی آنچه که مبنای ما است قرائتی است که قانون اساسی از مردم سالاری ارائه می دهد.

 

عضو شورای نگهبان با اشاره به اینکه دوکراسی در غرب دارای قرائت های مختلف است بیان داشت: دموکراسی در ایران نیز دارای قرائت های مختلفی است و همچنین باید مراقب بود تا قرائتی از مردم سالاری دینی به جهان ندهیم که موجب بدبینی آنان به مبانی دینی شویم، باید به این نکته توجه شود که دموکراسی دینی موجود، حدود 35 سال است که در جهان مطرح شده.

 

وی با اشاره به تفکرات شهید مطهری درباره سکولاریست خاطرنشان کرد: شهید مطهری این سوال را در کتب خود مطرح کرده است که منشاء پیدایش سکولاریست کجاست؟ در جواب باید گفت سکولاریست توسط متدینین اروپایی خلق شده است، سکولاریست به معنای ضدیت با دین نبوده و سکولارها دشمن دین نیستند، آنان دین را قبول داشته ولی آن را فردی و شخصی می پندارند و حکومت را مسئله ای اجتماعی دانسته و آن را متمایز از هم می دانند.

 

اسماعیلی با بیان اینکه انقلاب اسلامی نیازمند ارائه یک تبیین حکیمانه از  نظریه مردم سالاری دینی است گفت: منظور از حکیمانه صد درصد اسلامی بودن آن استو باید به نکته توجه شود که سخنی گفته نشود تا به دین و قانون انقلاب اسلامی خدشه ای وارد شود.

 

وی در پایان در جواب یکی از شرکت کنندگان مبنی بر اینکه تهاجم فرهنگی دشمن به سرعت رو به رشد بوده  و نهادینه کردن مردم سالاری دینی به مدت زمان طولانی نیاز دارد و در این رابطه چه راه حلی را ارائه می دهید، گفت: راه حل برگزاری چنین نشست هایی برای نهادینه کردن و گفتمان سازی است.811/د101/ب6

ارسال نظرات