۰۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۲۳۷۴۳۳
حجت الاسلام والمسلمین عابدی:

اخلاق فناوری اسلامی تهیه و تدوین شود

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم خواستار تهیه و تدوین اخلاق فناوری بر اساس آموزه های دینی شد و تاکید کرد چنانچه ما در این عرصه غفلت کنیم غرب کار خود را خواهد کرد.
حجت الاسلام والمسلمين عابدي عيادت مدير عامل و مسؤولان خبرگزاري رسا از حجت الاسلام و المسلمين احمد عابدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی پنج شنبه شب در دیدار مدیرعامل و جمعی از دبیران، خبرنگاران و اعضای خبرگزاری رسا که به عیادت وی رفته بودند، فعالیت رسانه ها را بسیار مهم و خطیر عنوان کرد.

 

وی با بیان این که در هر نظامی زبده ترین افراد برای امور تبلیغی و جنگ نرم به کار گمارده می شوند، اظهار داشت: در آموزه های دینی نحوه انعکاس و انتشار اخبار بسیار مهم است و سیره حضرت رسول(ع) و ائمه اطهار علیهم السلام نیز نشان می دهد که آنها اجازه نمی دادند هر خبری در بین عموم مردم منتشر شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه یادآورشد: یک سری اخبار هست که انتشار عمومی آن به مصلحت نیست و جامعه را از جوانب مختلف دچار چالش و مشکل می کند، یک سری اخبار نیز وجود دارد که برای جامعه مفید هستند و انتشار آنها نه تنها مشکلی ندارد بلکه لازم است.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدی لزوم توجه اصحاب رسانه و خبرنگاران را به رعایت این مرز دقیق متذکر شد و گفت: در انتشار اخبار باید به نوع مخاطب توجه شود و همچنین خبرنگاران و مسؤولان رسانه ها با تامل در جوانب مختلف دقت کنند آیا خبری که می خواهند انتشار دهند زمینه سوء استفاده برای دشمنان و معاندان فراهم می کند یا خیر؟

 

وی در ادامه با مهم ارزیابی کردن کار و فعالیت خبرگزاری رسا، تصریح کرد: کار شما بسیار مهم است، چراکه زبده ترین افراد وارد این وادی و عرصه می شوند و باید به سیره معصومین در این ارتباط توجه لازم را داشته باشند.

 

این استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به بیان نکات اخلاقی پرداخت و ابراز کرد: ما یک علم اخلاق داریم که به روح انسان می پردازد، مثل این که انسان حسود نباشد، توکل داشته باشد و امثال آن؛ آداب نیز مربوط به جسم انسان است همانند این که انسان چگونه معاشرت کند و رفتارهای اجتماعی خود را انجام دهد.

 

وی یادآورشد: دین مبین اسلام راجع به کوچک ترین موضوعات نیز دستورالعمل جامع و کامل دارد که عمل به آنها ضامن سعادت دنیا و آخرت انسان است؛ اگر فردی در روایات تامل و دقت کند متوجه می شود که ائمه(ع) بیشتر آداب را بیان کرده اند تا اخلاقیات را.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدی با استناد به احادیثی، آیه شریفه «خذ العفو و أمر بالعرف» را کامل ترین آیه قرآن ذکر و مطالب مهمی در این باره بیان کرد.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که ما برای تمامی رفتارهای اجتماعی خود آداب خاص آن را داریم، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال تلفن همراه یک سری آداب دارد، این که چه موقع تماس بگیریم، چه پیامکی را بخوانیم و چه پیامکی را پاسخ بدهیم، چه پیامکی هایی را به دیگران ارسال کنیم؛ بنده به دنبال این هستم که کتابی را در این باره بنویسم.

 

وی افزود: استفاده از اینترنت، فضاهای مجازی و رسانه ها هر کدام آدابی دارند و باید آداب آن را تبیین کنیم و در اختیار جامه قرار دهیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدی افزود: در یک رسانه و خبرگزاری، یک سری مسائل پسندیده و یک سری مسائل ناپسند وجود دارد که باید برای آنها آدابی را تعریف کرد.

 

وی خواستار تهیه و تدوین اخلاق فناوری بر اساس آموزه های دینی شد و گفت: اگر ما در این عرصه غفلت کنیم غرب کار خود را خواهد کرد. /924/پ202/ج

ارسال نظرات