خدای متعال افراد را در پذیرش ایمان مختار آفریده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، دکتر کاظم زمانی، استادیار دانشگاه پیام نور قزوین شب گذشته(15 دی ماه) در جلسه آشنایی با قرآن کریم در مسجد محمد رسول الله(ص) قزوین گفت: در آیات فراوانی در مورد شخصیت بزرگوار پیامبر(ص) نکات زیادی بیان شده است و تاکید شده که نسبت به هدایت امت خویش بسیار دلسوز و حریص است.
استادیار دانشگاه پیام نور قزوین در ادامه افزود: در آیات پایانی سوره توبه آمده است که پیامبری از جنس خودتان به سوی شما آمده که کوچکترین رنجی که به شما میرسد ناراحت میشود؛ ایشان به دلیل روح لطیفی که دارند نسبت به مومنان مهربان است تا آنها به مقام تقرب به خدا دست پیدا کنند.
وی ادامه داد: با اینکه پیامبر گرامی اسلام برای هدایت مردم بسیار زحمت میکشیدند کافران نسبت به ایشان لجبازی میکردند و به طرف امیال دنیوی میرفتند؛ خدای متعال در قرآن کریم به پیامبر میفرماید، اگر رویگرداندن این کفار برای تو سخت است میتوانی آنها را هدایت کن، اما آنها هدایت شدنی نیستند.
این کارشناس قرآنی با اشاره به معانی آیات سوره توبه اظهار داشت: در این آیات خطاب به پیامبر(ص) تاکید شده است اگر میتوانی از زیر زمین یا از آسمان یک معجزه ای بیاور تا این کافران قانع شده و به اسلام ایمان بیاورند؛ اما این اتفاق روی نخواهد داد اگر خداوند میخواست این افراد را بر صراط هدایت قرار میداد.
وی با بیان اینکه خدای متعال پذیرش اسلام را با اجبار و الزام قرار نداده است بیان داشت: اِشکال از قرآن و احکام اسلامی و نوع دعوت پیامبر اسلام نبوده است بلکه این افراد خود را به جهالت و خواب زده اند و نمیخواهند مورد هدایت الهی قرار بگیرند.
زمانی ابراز داشت: آیه 35 سوره انعام در جواب کفار نازل شده است که به نزد پیامبر(ص) آمده و میگفتند ما هرگز به شما ایمان نمیآوریم مگر اینکه از زمین و آسمان برایمان معجزه ای بیاوری؛ قرآن در پاسخ به آنها میگوید ای پیامبر(ص) شما هر چه بیاوری آنها ایمان نخواهند آورد.
وی با طرح این سؤال که هدایت اختیاری است یا اجباری؟ گفت: خدای متعال پذیرش ایمان را اختیاری قرار داده است و نمیتوان مردم را به اجبار باایمان کرد؛ ولی این بدان معنا نیست که ما وظیفه ای نداریم بلکه باید برای فرزندانمان لقمه حلال فراهم کرده و راه رشد و گمراهی را برای آنها تبیین کنیم.
استادیار دانشگاه پیام نور قزوین اظهار داشت: در دین اکراه و الزامی وجود ندارد اما باید تلاش ما در راستای نصیحت و هدایت اطرافیانمان صورت بگیرد، حال اگر با همه این راهنماییها کسی هدایت نشد اختیار با خود اوست؛ اصل هدایت اختیاری است اما اینکه بخواهیم بهانه جویان را راضی کنیم امکانش وجود نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه در زمینه هدایت افراد باید صبر و تحمل لازم را داشت خاطرنشان کرد: حضرت نوح(ع) 950 سال زحمت کشید و فقط 80 نفر به او ایمان آوردند ولی تلاش خود را کم نکرد، علامه طباطبایی گفته اند، دعوت دینی دعوتی است که در محیط دینی و در حالت اختیار صورت بگیرد تا هر کس میخواهد ایمان بیاورد.
این کارشناس قرآنی تصریح کرد: ما باید زمینه رشد را در محیط دینی فراهم کنیم و معنای این جمله که اگر خدای متعال میخواست همه مردم را با ایمان میکرد، بدان معنا نیست که چون خدا نمیخواهد مردم کافر میشوند بلکه خدا میخواهد انسانها با اختیار خود راه هدایت و کفر را بپیمایند.
وی با بیان اینکه انتخاب بهشت و جهنم با وجود اختیار معنا مییابد ابراز داشت: انسانها باید خود را مستعد هدایت کنند و در معرض نور رحمت خدا قرار گیردند، هر چه خوبی به ما میرسد باید زمینه هدایت را برای خود فراهم کنیم و با قرار گرفتن در این مسیر مورد رحمت پروردگار عالم قرار میگیریم.
دکتر زمانی در پایان گفت: یکی از راههایی که میتوان در مسیر هدایت و لطف خدای متعال قرار گرفت تزکیه نفس از بدیهاست زیرا در این صورت خداوند ما را در مسیر هدایت خویش قرار میدهد./955/پ202/ب6