۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۲۴۰۷۰۰
آیت‌الله علم‌الهدی:

اقتضای نظام مردم‌سالار، شناور بودن قدرت است

خبرگزاری رسا ـ امام‌جمعه مشهد، تغییر قدرت در جریان‌های مختلف را اقتضای مردم‌سالاری دانست و گفت: اقتضای یک نظام مردم‌سالار این است که قدرت بین جریان‌ها و افراد شناور است، هیچ فرد و جریانی نمی‌تواند مسؤولیت را در خود نهادینه کند اما می‌بینیم برخی پس از به قدرت رسیدن، به دنبال نهادینه کردن قدرت برای خود و جریان خود هستند که نتوانسته‌اند.
ديدار برخي از اساتيد قرآني کشور با آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد ظهر امروز در دیدار با اعضای شورای استانی کانون تربیت اسلامی خراسان رضوی بابیان این‌که نظام ما یک نظام مردم‌سالاری واقعی است، گفت: مردم‌سالاری واقعی تنها در ایران به اجرا درآمده است، در سایر کشورها یا احزاب و یا جریان‌ها برای مردم تصمیم می‌گیرند.

 

جامعه مدنی غرب یک مکانیزم برای کنار گذاشتن مردم از سیاست است

وی با اشاره به این‌که جامعه مدنی غربی یک مکانیزم برای کنار گذاشتن مردم از عرصه سیاست و نظام است، ادامه داد: مسأله جامعه مدنی غربی را به‌عنوان یک ارزش مطرح کرده‌اند در حالی‌که دموکراسی واقعی متعلق به اسلام است؛ شاهد هستیم در بسیاری از کشورهای پیشرفته، احزاب و جریان‌ها حاکم هستند، مردم کاره‌ای نیستند و انتخابات‌ها با سطح مشارکت پایین برگزار می‌شود.

 

اقتضای نظام مردم‌سالار، شناور بودن قدرت است

امام‌جمعه مشهد، تغییر قدرت در جریان‌های مختلف را اقتضای مردم‌سالاری دانست و اظهار کرد: اقتضای این نظام مردم‌سالار این است که قدرت بین جریان‌ها و افراد شناور است، هیچ فرد و جریانی نمی‌تواند مسؤولیت را در خود نهادینه کند همان‌طور که می‌بینیم برخی پس از به قدرت رسیدن، به دنبال نهادینه کردن قدرت برای خود و جریان خود هستند که نتوانسته‌اند.

 

وی تصریح کرد: در عرصه 35 ساله نظام برخی از این افراد آن‌قدر تشکیلات سازی کردند تا قدرت را برای خود نهادینه کنند اما نتوانسته‌اند و این امر به برکت رهبری نظام است زیرا رهبری داهیانه ای در نظام وجود دارد که قدرت‌ها و جریان‌ها نمی‌توانند به‌عنوان قدرت نهادینه در نظام رسوخ کنند.

 

عضو خبرگان رهبری، آموزش‌وپرورش را گسترده‌ترین دستگاه مدیریتی کشور دانست و ابراز کرد: ازنظر کمیت نیروی انسانی و عظمت رسالت، نهادی در دستگاه‌های اجرایی همچون آموزش‌وپرورش نمی‌بینیم زیرا کل جامعه‌ای که به وجود می‌آید در این بستر و ظرف ساخته‌شده و ظاهر می‌شود.

 

وی بابیان این‌که در عرصه‌های گوناگون حرف‌های زیادی زده می‌شود، خاطرنشان کرد: آنچه مهم است، مسأله عملیات است، باید جریان‌های اصلی و محوری آموزش‌وپرورش که بر مبنای بینش‌های ارزشمند نسبت به تربیت وجود دارد، شناسایی‌شده و در کمیسیون‌های مخصوص بررسی شود.

 

متولیان آموزش‌وپرورش نباید جناحی عمل کنند

آیت‌الله علم‌الهدی به لزوم جناحی نبودن امر آموزش‌وپرورش تأکید و یادآور شد: وقتی متولیان می‌بیند که این کانون طرفدار یک جناح خاص سیاسی نیست و در موضع‌گیری‌های جناحی و جریانی قرار نمی‌گیرد، اگر مسؤولان وابسته به هر جریان و جناحی باشند، حرف شما را می‌پذیرند.

 

وی اضافه کرد: مشکل اساسی در آموزش‌وپرورش این است نیروهای نخبه آن را یا دستگاه دیگر جذب می‌کند و یا آن نخبه به‌واسطه شرایطی که در آموزش‌وپرورش وجود دارد، آموزش‌وپرورش را ترک می‌کند و به این دلیل، ما آینده جامعه  و مغز متفکر جامعه خود را به دست کسانی سپرده‌ایم که به دلیل نداشتن موقعیت کاری دیگر در آموزش‌وپرورش مانده‌اند.

 

امام‌جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش به‌عنوان نهادینه‌ترین جریان آموزش در کشور از این نوع نگاه‌ها ضربه خورده و می‌خورد؛ هرگاه در جمع شما نشسته‌ایم، مسائل اقتصادی معلم و زندگی معلمان هم در حوزه خواهران و هم برادران مسائل روز بوده و هر وزیری که به موقعیت وزارت آموزش‌وپرورش رسیده، نتوانست این مسئله را حل کند.

 

وی به مشکلات دیرینه آموزش‌وپرورش پیش از انقلاب اشاره کرد و گفت: در نظام گذشته این مسئله حادتر بود که در سال 39 و 40، شاهد تظاهرات، اعتصاب‌ها و تحصن‌های شدید برای حقوق معلمان بودیم که کشته نیز داشت اما در نظام اسلامی، مدیران اولیه همچون شهید بهشتی و شهید باهنر از تبار آموزش‌وپرورش بودند.

 

حقوق معلمان باید بالاترین حقوق در مشاغل باشد

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که حقوق معلمان باید بالاترین حقوق در مشاغل باشد، ادامه داد: یک اصل در نوع درامد مطرح است که نوع کار معلم و پزشک با یکدیگر متفاوت است و نباید این دو با یکدیگر مقایسه شود، شما در تأمین امکانات رفاهی بدن و در زندگی چه میزان هزینه می‌کنید و در تأمین امکانات روح چقدر سرمایه‌گذاری می‌کنید؟.

 

جنس کار معلم، جنس کار روحانیت است

وی افزود: سنخ کار معلم همچون  روحانیت است؛ یک مرجع تقلید از نظر موقعیت از یک رییس‌جمهور و نخست‌وزیر بالاتر است اما تمام شئون یک زندگی مرجع تقلید را با کسی که در اوج توان اقتصادی و سیاسی است، مقایسه کنید؛ کسی که این حرفه را برگزیده باید از ابتدا سبک زندگی خود را طبق روحانیت تنظیم کند./9315/پ202/ب5

ارسال نظرات