۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۲۴۳۰۶۰
از سری برنامه های سیزدهمین جشنواره امام رضا؛

دومین جشنواره ملی محراب برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد خراسان رضوی گفت: دومین جشنواره ملی محراب از سری برنامه های سیزدهمین جشنواره امام رضا(ع) در دو بخش نور و سلام برگزار می شود.
جشنواره محراب

محمدحسین عبداللهی، مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: زندگی مردم با سبک زندگی پیامبر(ص) فاصله زیادی دارد، بنابراین باید این فاصله ها برداشته شود و مردم نسبت به ویژگی‌های که پیامبر(ص) همچون دلسوزی، مهربانی و محبت نسبت به مردم داشتند، آشنایی پیدا کنند.

 

 وی با بیان این که صیانت فرهنگ دینی و ملی ازمهم‌ترین وظایف کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است، اظهار کرد: در همین راستا باید ظرفیت‌های مغفول مانده در مساجد مانند مشارکت خیّران و کمک های مردمی شناسایی شوند واز طرفی هم برای جذب مردم به خصوص نسل جوان به سوی مساجد تلاش شود.

 

عبداللهی با بیان این که مردم ما حلقه اتصالی به ائمه اطهار(ع) دارند که ما باید برنامه‌ریزی کرده و به این علاقه مردم عمق بخشیده شود، تصریح کرد: احساسات مردم باید همراه با علم و آگاهی نسبت به زندگی و شخصیت ائمه اطهار(ع) باشد.

 

 وی با اشاره به سخنی از امام رضا(ع ) که می فرمایند که «کسی که حق ما را بشناسد ما نیز حق آن را می‌شناسیم»، بنابراین این امر نباید یک طرفه باشد، گفت: مشکلات مختلف به وجود آمده در عرصه های خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره  که هم‌اکنون در جامعه به وجود آمده، به دلیل غافل بودن از ذکر نام خداوند و آشنا نبودن و عمل نکردن مردم به تکلیف خود نسبت به ائمه اطهار(ع)است.

 

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد خراسان رضوی در ادامه درباره برنامه های کانون های مساجد در راستای آشنایی با سیره ائمه اطهار(ع) به مناسبت دهه فجر گفت: فراخوان دومین جشنواره ملی محراب از سری برنامه های سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) آغاز شده است.

 

برگزاری دومین جشنواره ملی محراب در دو بخش نور و سلام

 وی با بیان این که این جشنواره با محوریت نقش مساجد در توسعه و ترویج تعالیم و آموزه‌های رضوی در دو بخش نور و سلام برگزار می‌شود، تصریح کرد: جشنواره ملی محراب در مرحله شهرستانی به صورت غیر حضوری و اینترنتی  و در مرحله استانی نیز در قالب آزمون کتبی و حضوری برگزار می شود.

 

عبداللهی با بیان این که در مرحله نهایی نیز شرکت کنندگان مسابقه‌ای حضوری و شفاهی را پشت سر خواهند گذاشت، ادامه داد: بخش نور با موضوع احادیث حضرت رضا(ع) در دو محور «حفظ چهل حدیث رضوی» و «مفاهیم چهل حدیث رضوی» برگزار می‌شود.

 

وی در ادامه به تشریح چگونگی شرکت در این جشنواره پرداخت و اظهار کرد: برای حضور در این بخش هیچ محدودیت سنی وجود ندارد و علاقه‌مندان حفظ چهل حدیث رضوی می‌توانند جهت تهیه این جزوه به دبیرخانه جشنواره مراجعه کنند.

 

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد خراسان رضوی با بیان این که مرحله شهرستانی و استانی مسابقه حفظ چهل حدیث رضوی اردیبهشت 94 و مرحله نهایی آن خردادماه 94 برگزار می‌شود، تصریح کرد: محور مفاهیم چهل حدیث رضوی از جزوه چهل حدیث رضوی بوده و آزمون آن به صورت اینترنتی و غیر حضوری برگزار می‌شود که در پایان به 30 نفر از برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد.

 

وی از «کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد» به عنوان اولین محور این بخش نام برد و گفت: بر این اساس تمامی کانون‌ها می‌توانند در هر قالب فرهنگی و هنری، نشریه، فیلم کوتاه، مستند، آثار هنری، انیمیشن، بازی رایانه‌ای، آثار پژوهشی، بدون هیچ محدودیتی آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند که تمامی این آثار به صورت عمومی و با محوریت تشکل داوری خواهند شد.

 

عبداللهی افزود: همچنین کانون‌ها می‌توانند ویژه برنامه‌هایی را که با موضوع فرهنگ رضوی در دو سال اخیر اجرا کرده‌اند به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند که البته در این میان به آثار فردی و غیر تشکلی ترتیب اثر داده نخواهد شد. 

 

عبداللهی با بیان این که ارائه همه مستندات اجرایی برنامه به دبیرخانه جشنواره الزامی است، خاطرنشان کرد: به مواردی که مستندات ناقص داشته باشند به هیچ عنوان ترتیب اثر داده نمی‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: مستندات لازم شامل لیست برندگان در سایر جشنواره‌ها و مسابقات، گزارش تصویری برنامه شامل 30 قطعه عکس از مراحل اجرایی برنامه به صورت پاورپوینت و 20 دقیقه فیلم است که تمامی این موارد باید در قالب CD و DVD ارسال شود.

 

موضوع«خانواده‌ها» از محورهای بخش سلام جشنواره ملی محراب

عبداللهی در ادامه تصریح کرد: بخش سلام به عنوان دیگر بخش جشنواره ملی محراب، با موضوع تجلی عشق و محبت مردمی به امام رضا(ع) در دو محور برگزار می‌شود.

 

وی با اشاره به لزوم توجه به نقش‌آفرینی مساجد در عرصه‌های فرهنگی، تصریح کرد: رونق بخشی به ظرفیت‌های مردمی در برگزاری جشن‌های دهه کرامت و تلاش در جهت بهره‌مندی عامه مردم از برنامه‌های تدارک دیده شده در جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه السلام) از جمله ضرورت‌های برگزاری این جشنواره است.

 

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان رضوی با اشاره به موضوع «خانواده‌ها» به عنوان دیگر محور بخش سلام، اظهار کرد: تمامی خانواده‌ها می توانند دلونشته و روزنامه دیواری‌های خود را با موضوع امام رضا(علیه السلام) و فرهنگ رضوی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

 

وی درباره اهداف برگزاری دومین جشنواره ملی محراب نیز گفت: فراگیر کردن فعالیت‌های فرهنگی و هنری در جهت ترویج معارف رضوی و بهره‌گیری از ابزار هنر در توسعه و ترویج فرهنگ و آموزه‌های قرانی از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است./934/ت301/ب5 

 

ارسال نظرات