۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۲۴۳۵۵۷

همایش علمی سبک زندگی اهل‌بیت در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش علمی پژوهشی سبک زندگی اهل‌بیت(ع) با حضور آیت الله اراکی و با هدف تبیین و ترویج سبک زندگی ایشان از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی و مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) برگزار شد.
سبک زندگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش علمی پژوهشی سبک زندگی اهل‌بیت(ع) پیش از ظهر امروز با حضور آیت الله اراکی و با هدف تبیین و ترویج سبک زندگی ایشان از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در محل مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات برگزار شد.

 

در ابتدای این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به ایراد سخن پرداختند.

 

در ادامه مراسم، ‌کمیسیون‌های تخصصی چهارگانه با دبیری حجج اسلام والمسلمین محسن الویری عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم، حمیدرضا مطهری عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع)، محمدرضا جباری استاد حوزه و دانشگاه و نعمت الله صفری عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه برگزار شد.

 

در برنامه اختتامیه همایش عملی پژوهشی سبک زندگی اهل‌بیت(ع)، نخست گزارش کمیسیون‌ها توسط حجت‌الاسلام شریفی، رییس کمیته علمی همایش قرائت شد و سپس آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن اختری دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به عنوان مهمانان ویژه به ایراد سخن پرداختند.

 

شایان ذکر است، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سخنرانی خود در این همایش اظهار داشت: در قرآن کریم مبادی رفتارها به دو بخش تقسیم شده است چراکه هر رفتاری یا برگرفته از حکم خدا و یا نشأت یافته از هوای نفس است.

 

وی در ادامه افزود: جامعه‌ای سبک زندگی الهی دارد که بر اساس دستورات و اوامر الهی حرکت کند؛ وقتی رفتارها مبتنی بر دستورات الهی باشد، هدف از حرکت‌های اجتماعی نیز رضای الهی مطلق خواهد شد.

 

همچنین حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن اختری، دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در این همایش تصریح کرد: مساله احیای تمدن اسلامی که رهبر معظم انقلاب آن را یکی از خواسته‌های جامعه اسلامی قرار داده‌اند، یکی از ممیزهای زندگی مسلمانان به حساب می‌آید که از دیدگاه‌های مختلف و در ابعاد گوناگون در جامعه می‌تواند مطرح شود.

 

وی اضافه کرد: ارائه برخی از تولیدات داخلی به جامعه که سرشار از تقلب، ضعف و بی دقتی است با سبک زندگی اسلامی تنافی دارد؛ باید در بعد نظام و سیاستمداری جامعه به صورت اسلامی و بدون هرگونه تقلب و دروغی  عمل کنیم تا جامعه به سوی رشد  و آبادانی حرکت کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در سخنرانی خود در این همایش اظهار داشت: خدای متعال از همگان خواسته است تا زندگیشان را از زندگی اهل‌بیت معصومین(ع) الگو بگیرند؛ بنابراین برای الگو پذیری از ایشان باید، سبک زندگی اهل‌بیت شناخته می‌شد.

 

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان این‌که سبک زندگی اهل‌بیت(ع) برگرفته از سبک زندگی پیامبر اکرم(ص) است، گفت: اثبات سیره زندگی اهل‌بیت(ع) نخستین مرحله از پژوهش‌های سبک زندگی اسلامی است و پس از آن باید این سیره، به صورت صحیح و دقیق تحلیل شود.

 

وی عنوان کرد: برای الگو سازی از سیره اهل‌بیت(ع) باید بر این نکته توجه داشت که رفتار و پوشش و گویش اهل‌بیت(ع) هیچ‌گاه منکر نبوده و در فرهنگ جامعه آن روز، امر زشتی تلقی نمی‌شده است./997/پ203/ی

ارسال نظرات