۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۶
کد خبر: ۲۴۴۴۹۲
استاد حوزه علمیه:

نخستین هدف قرآن هدایت گری است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این‌که نخستین هدف قرآن هدایت گری است، گفت: البته این هدایت در کنار اهل بیت معنا پیدا می کند، بر اساس آیات ابتدایی سوره بقره هدایت برای اهل تقوا انجام گرفته و هیچ تردیدی در آن راه ندارد.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد باقر علوي تهراني، استاد حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی در جلسه قرآن شناسی و روش تفسیر، شامگاه دوشنبه در مسجد حضرت امیر(ع) برگزار شد با بیان این که بر اساس آیه 74 سوره نساء، قرآن نور است، تصریح کرد: خداوند قرآن را نوری آشکار معرفی می کند و این بیان کننده خلوص قرآن است، انسان به وسیله قرآن از تجلی به متجلی می رسد.


 
وی با اشاره به آیه 143 از سوره اعراف، گفت: مقداری از تجلی خداوند متعال بر کوهی که حضرت موسی بر آن قرار داشت، وارد شد و نتیجه این تجلی یکسان شدن آن کوه استوار با زمین شد، قرآن همان حقیقت تجلی یافته خداوند بوده و فقط لفظ نیست.

 

حجت الاسلام علوی با اشاره به آیه 5 از سوره مزمل، اظهار داشت: در این آیه خداوند سخن خود را سنگین می نامد، اگر بخواهیم کلمات قرآن کریم را لمس کنیم به وضو نیاز داریم و این عمل نشان دهنده تجلی بودن قرآن است.

 

این استاد حوزه با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع)، ابراز داشت: طبق حدیثی از امام صادق(ع)، خداوند متعال به تحقیق برای مخلوقاتش در قرآن تجلی کرده و در حقیقت مردم او را نمی بینند، امام باقر(ع) می فرمایند؛ قرآن زنده است و نمی میرد.


 وی خاطرنشان کرد: اگر شخصی بتواند به حریم قرآن ورود پیدا کند می تواند به حریم الهی وارد شود.

 

این استاد حوزه با اشاره به اهداف قرآن کریم، گفت: نخستین هدف قرآن هدایت گری است، البته این هدایت در کنار اهل بیت معنا پیدا می کند، بر اساس آیات ابتدایی سوره بقره هدایت برای اهل تقوا انجام گرفته و هیچ تردیدی در آن راه ندارد.

 

وی با اشاره به نحوه هدایتگری قرآن کریم، گفت: بر مبنای سخنان امام علی(ع) قرآن کتابی است که گمراه نمی کند، سخنگویی است که دروغ نمی گوید.

 

حجت الاسلام علوی با اشاره به معنای فتنه از دیدگاه قرآن، گفت: از منظر قرآن فتنه به اموری گفته می شود که در روند زندگی اختلال ایجاد کرده و موجب اضطرار در نظم زندگی شود، یکی از مصادیق فتنه در زندگی انسان، شیطان است.


وی افزود: نتیجه فتنه ایجاد تردید و تزلزل بوده و فضای ظهور فتنه، ظلمت و تاریکی است.

 


حجت الاسلام علوی با اشاره به آیه 67 از سوره یونس، ابراز داشت: قرآن شفای قلب، حقیقت بهبودی و درمان آن قطعی است.

 

این استاد حوزه با بیان اینکه قرآن برای ستمکاران مایه خسران است، تاکید کرد: بر اساس آیه 82 از سوره اسراء، قرآن کریم برای اهل ایمان شفا و برای ستمکاران مایه خسران است، در حقیقت قرآن 2 گانه نبوده و مشکل در ذات ستمکاران است که موجب خسران آنان می شود./811/پ202/ب4

ارسال نظرات