۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۲۴۵۱۳۷
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

وزارت ارشاد در حوزه هنر و موسیقی تابع نظرات رهبر معظم انقلاب است

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که در حوزه موسیقی نظرات فقهی متعددی داریم، گفت: اما آنچه برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ملاک است نظرات مقام معظم رهبری بوده چرا که ایشان هم مرجع و هم رهبر است و شخصیتی است که آشنایی کامل به مباحث هنری دارد.
علي جنتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بعد از ظهر امروز در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر اصفهان، با بیان اینکه مجموعه هایی هستند که به دلیل موافق نبودن با دولت و اینکه این دولت منتخب آنها نیست، کانون هایی را برای مبارزه با وزارت ازشاد تشکیل داده اند، خاطرنشان کرد: مدارا و تحمل از خصوصیات این دولت است و اگر حقایقی که وجود دارد را حتی به صورت انتقادی بیان کنند مورد قبول واقع می شود.

 

وی در ادامه با رد صدور مجوز و چاپ شدن کتاب کلنل محمود دولت آبادی ابراز کرد: در حوزه سینما نیز ما بر طبق قانون عمل می‌کنیم و خودمان هم می‌دانیم برخی فیلم‌ها قابل اکران نیستند و اجازه اکران در سینماهای کشور را به این فیلم ها نداده ایم و نخواهیم داد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم صدور مجوز برای آلبوم تک خوانی یک خواننده زن را هم تکذیب کرد و افزود: در زمینه موسیقی نیز همه موازین اخلاقی، شرعی و قوانین رعایت شده است، برای صدور مجوز کنسرت شعر و آهنگ آن مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما عده ای با اطلاع رسانی غلط و نامناسب به مراجع، علما و ائمه جمعه و نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند که به همه بگویند وزارت فرهنگ برای تک خوانی خانم ها مجوز صادر کرده است.

 

جنتی با بیان اینکه به هیچ آلبوم تک خوان خانم مجوز داده نشده است، بیان کرد: تلاش ما این است که در همه حوزه ها موازین قانونی، اخلاقی و شرعی را رعایت کنیم و درگیر شایعات نخواهیم شد و ارزش های دینی و فرهنگ دینی را در کشور توسعه خواهیم داد و از همه ابزارهای فرهنگ و هنر در این زمینه استفاده می کنیم.

 

وی با بیان اینکه در اصفهان دوران معاصر برخلاف برخی مناطق کشور شخصیت های افتخار آمیزی وجود دارند، تصریح کرد: استاد فرشچیان یکی از شخصیت های مؤثر در زمینه هنر است که در سطح جهان شناخته شده است و آثار ماندگار و جاودانه وی مایه افتخار همه ماست، استاد کسایی پدر موسیقی کشور نیز آثار ماندگاری خلق کرده است و این آثار سرمایه عظیمی برای استان اصفهان محسوب می‌شود و رهبر معظم انقلاب در رابطه با سؤالی پیرامون موسیقی فاخر پیش از انقلاب به آثار موسیقی استاد کسایی که در رادیو پخش می‌شد اشاره کردند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آسیب های مختلفی که فرهنگ را تهدید می‌کند خاطر نشان کرد: مشکلات و معضلات فرهنگی که کشور با آن مواجه است زمینه را برای سرمایه گذاری دشمنان فراهم کرده است، تا ملت را به زانو دربیاورند و هویت فرهنگی ایرانیان را دستخوش تحریف و تغییر کنند و این توطئه دشمنان با استفاده از ابزارهای رسانه ای و نوین موجود صورت می گیرد.

 

جنتی با بیان آسیب های وسایل ارتباط جمعی و شبکه های ماهواره ای اظهار کرد: در گذشته به دلیل کمبود وسایل ارتباط جمعی دشمنان امکان کمتری برای رخنه در فرهنگ و دین مردم داشتند اما امروزه با توجه به رشد وسایل ارتباط جمعی و شبکه های ماهواره ای به ویژه شبکه های فارسی زبان و هدفمند شاهد تغییر در سبک زندگی مردم در همه زمینه ها هستیم.

 

وی از حضور 9 میلیون و نیم ایرانی در شبکه مجاز وایبر خبر داد و تصریح کرد: استفاده از همه این ابزارهای ارتباطی اجتناب ناپذیر است، در ایران بیش از 4 میلیون نفر در فیسبوک و توئیتر حضور دارند و از انها استفاده می کنند و برای جلوگیری از مشکلات قوانینی برای استفاده از این ابزار و وسایل وجود دارد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شبکه های مجازی و وسایل ارتباط جمعی را مانند تیغ دو لبه توصیف کرد و افزود: با استفاده از این ابزارها می توان سوابق و افتخارات و مفاخر ایران را به همگان معرفی کرد و استفاده های مفیدی از این ابزارها کرد و لازم است فرهنگ سازی مناسبی در زمینه این وسایل و ابزارها صورت گیرد.

 

وی کسب جوایز بین المللی از سوی برخی سینماگران را افتخار جهانی برای سینمای ایران و حرفه ای بودن آنها دانست و ابراز کرد: یکی از مباحثی که به آن توجه ویژه شده است و تلاش های زیادی برای آن شده موضوع اقتصاد فرهنگ بوده است و شاهد رشد مجموعه های فرهنگی از نظر مادی و معنوی بوده ایم و باید همواره تلاش کنیم این ارزش ها افزایش پیدا کنند.

 

وی با اشاره به اینکه در حوزه موسیقی حدود مشخصی وجود ندارد، تصریح کرد: در حوزه موسیقی نظرات فقهی متعددی داریم اما آنچه برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ملاک است نظرات مقام معظم رهبری بوده چرا که ایشان هم مرجع و هم رهبر است و شخصیتی است که آشنایی کامل به مباحث هنری دارد و ما در زمینه شعر و موسیقی بر اساس ملاک‌های ایشان عمل می‌کنیم و مجوزهایی که می‌دهیم مجوزهایی است که رعایت حدود قانونی و شرعی را دارد./1304/پ202/ب6

ارسال نظرات