پرورش مصیبت به معنای زیاد کردن در اصل آن نیست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پنجمین جلسه از سلسله نشست های آموزشی فن رثا و هنر مرثیه خوانی شنبه شب با حضور پرشور طلاب در سالن همایش زیرزمین مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد.
بر اساس این گزارش، حجتالاسلام وافی مدیرعامل مؤسسه خانه خورشید در ادامه با اشاره به انواع مقتل گفت: مقتل ذوقی یکی از انواع مقتل است که به برداشت عالمانه فردی گفته می شود که سال ها با روضه و مرثیه خوانی ممارست داشته و و علم لازم برای این برداشت را دارا است.
وی به زیرمجموعه های شرح مصائب اشاره کرد و افزود: پرورش مصائب از زیر مجموعه های ذکر مصیبت است، این پرورش بدان معنا است که انسان بدون اضافه کردن چیزی به اصل روضه، آن را پروبال بدهد؛ بنابراین پرورش مصیبت به معنای زیاده در آن نیست.
این مبلغ دینی با بیان این که برداشت ذوقی از مقتل از زیرمجموعه های پرورش مصیبت است، اظهار داشت: به عنوان مثال یکی از علما در مسأله برداشت ذوقی از مقتل می گوید که در زمان های قدیم اگر می خواستند بدانند که شخصی زنده یا مرده است آینه ای در مقابل او قرار می دادند تا به وسیله تأثیرگذاری نفس آن شخص متوجه شوند، امام حسین(ع) به عنوان آینه جمال و جلال الهی بر روی صورت حضرت علی اکبر خم شد.
وی با اشاره به ترسیم مصیبت که از دیگر زیر مجموعه های ذکر مصیبت است، ادامه داد: بازکردن و اشاره به جزئیات مصیبت را ترسیم آن می گویند، به عنوان مثال در روضه حضرت عباس در روز عاشورا فقط به اجازه گرفتن ایشان اشاره می شود، در حالی که این مسأله در مقتل به صورت جزئی بیان شده است.
حجت الاسلام وافی به مفهوم تجسم مصیبت اشاره کرد و ابراز داشت: این مسأله بدان معنا است که قبل از بیان کردن روضه با مثال هایی مسأله را برای مخاطبان خود به صورت مثال بیان کنیم، به عنوان مثال در مصیبت حضرت زهرا(س) می توان خانه ای را مثال زد که بدون مادر چه حال و هوایی دارد./1323/پ202/ی