۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۲۴۶۱۲۶
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات کرمانشاه خبر داد؛

ساخت درب مطهر صحن عسکریین و نیم ضریح خیمه‌گاه حضرت زینب در کرمانشاه

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمانشاه از ساخت درب مطهر صحن عسگرین(ع) و نیم ضریح خیمه‌گاه حضرت زینب(س) در استان کرمانشاه خبر داد.
ستاد بازسازي عتبات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در منطقه غرب، حجت الاسلام سید مصطفی حسینی منش، رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمانشاه، امروز در نشستی خبری که با حضور خبرنگاران برگزار شد، گفت: ساخت درب مطهر صحن عسگرین و نیم ضریح خیمه‌گاه حضرت زینب(س) طرح عظیم ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان کرمانشاه ساخته می‌شود.

 

وی با بیان این‌که این طرح نیازمند یک میلیارد و 900 میلیون تومان اعتبار است که شورای شهر کرمانشاه مبلغ 100 میلیون تومان آن را متقبل شده است و به همین منظور کارگاهی در صحن قدیم مسجد جامع کرمانشاه مهیا شده است، افزود: اجرای این پروژه ها فرصتی برای نشان دادن توانایی ها و ظرفیت هنرمندان استان کرمانشاه است.


وی در ادامه مجموع موجودی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان از محل نذورات تا پایان دی ماه جاری را سه میلیارد و 866 میلیون ریال برشمرد و افزود: بانوان نقش مؤثری در پرداخت این نذورات داشته اند که از آن جمله می‌توان به نذورات بانوانی از شهرستان سنقر و بخش حمیل اسلام آباد اشاره کرد.


حجت الاسلام حسینی منش از اجرای 10 پروژه از سوی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمانشاه از زمان تأسیس آن خبر داد و گفت: از شاخص ترین این پروژه ها می توان به پروژه نور و باب الرأس حرم سیدالشهدا(ع) اشاره کرد؛ همچنین سنگ کاری حائر حسینی(ع) و تجهیز تمامی شیرآلات بیمارستان کربلا از دیگر اقدامات این ستاد است.


وی همچنین خواستار اعزام متخصصان و پزشکان کرمانشاهی به کربلا شد و خاطرنشان کرد: در زمان ریاست قبلی علوم پزشکی استان با این امر موافقت شد، اما در زمان ریاست جدید تاکنون اقدامی در این باره صورت نگرفته است.


رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمانشاه با اشاره به اینکه ستاد بازسازی عتبات طرح‌های گسترده‌ای را اجرا کرده است، افزود: تاکنون 170 طرح سنگین، متوسط و سبک در حوزه تعمیر، بازسازی و مرمت اعتاب مقدسه از سوی ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور اجرا شده است به طوری‌که این اماکن نیازی به بازسازی ندارند.


وی با اشاره به این که چهار پروژه عظیم در شهرهای نجف، کاظمین، کربلا و سامرا با  همکاری متولیان در دست اقدام است، اظهار داشت:  احداث صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف با زمینی به مساحت 6 هکتار، احداث صحن عقیله بنی هاشم در حد فاصل باب القبله تا خیمه گاه امام حسین (ع) و ترفیع گنبد کنونی حرم سید الشهداء(ع) از جمله این اقدامات است.


حجت‌الاسلام حسینی‌منش با اشاره به ساخت صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف خاطرنشان کرد: مساحت کل این طرح شش هکتار و زیربنای آن 220 هزار متر مربع است که 120 هزار متر آن اماکن زیارتی و 100 هزار هکتار اماکن غیرزیارتی از جمله کتابخانه و موزه است، این شاهکار جهان اسلام با 14 ماه فعالیت تاکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، زمین این طرح در دوران ریاست صدام حسین در تملک بعثی‌ها و فرماندهان ارتش عراق قرار داشت و 16 هتل با 60 درصد پیشرفت فیزیکی در آنجا در حال ساخت بود که به منظور ساخت صحن حضرت زهرا(س) خریداری شدند.


وی به اجرای طرح صحن عقیله بنی‌هاشم از حد فاصل باب‌القبله تا خیمه‌گاه امام حسین(ع) اشاره کرد و افزود: فاز نخست طرح صحن عقیله بنی هاشم 46 هزار متر مربع است و برای اجرای این طرح که بنا بر برنامه‌ریزی‌‌ها بیست سال به طول می‌انجامد، 600 هزار هکتار زمین باید تملیک شود.

 

حجت الاسلام حسینی منش تصریح کرد: اجرای پروژه نور بین الحرمین با هزینه 400 میلیون تومان، باب الرأس حرم سیدالشهدا با 120 میلیون تومان، مشارکت در طلاکاری حرم امام جواد (ع) با 250 میلیون تومان و ساخت درب نقره ای حرم امام حسین(ع) با 120 میلیون تومان از جمله اقدامات عمرانی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمانشاه است.


وی با اشاره به اینکه سقف حرم امام حسین(ع) بدون کارشناسی مناسب تعبیه شده است، بیان کرد: سقف حرم مانع از جلوه‌گری گنبد شده و بنابر برنامه‌ریزی‌‌ها برای اجرای این طرح، مقرر شده است با کمک مهندسان ایرانی این گنبد بدون آسیب‌دیدگی ترفیع یابد و قطر ستون‌های اطراف حرم نیز از 24 متر به هشت متر کاهش یابد.


رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمانشاه بیان کرد: حرکت بیست میلیونی مردم در روز اربعین حسینی یک حرکت عظیم و قابل توجه در سراسر جهان است، این حرکت خودجوش مردم با وجود تهدیدات گروهک تروریستی داعش و بدون دخالت هیچ ارگان و نهادی انجام گرفت اما با عنایت پرودگار هیچ گونه خسارت و آسیبی به زائران وارد نشد، ستاد بازسازی عتبات کشور در سه روز اربعین، چهار ایستگاه عظیم را به منظور خدمت‌رسانی به زائران تعبیه کرده بود، در این مدت 60 هزار نفر در صحن حضرت زهرا(س) اسکان داده شدند و 700 هزار غذا نیز در اختیار زائران قرار داده شد که این اقدام قابل توجهی محسوب می‌شود.

 

وی با بیان این‌که برنامه‌ریزی برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین نباید به روزهای پایانی موکول شود، گفت: درخواست می‌کنیم از اکنون کمیته‌ای با عنوان پشتیبانی از زائران اربعین در سال‌های آینده با همکاری ارگان‌ها، نهادها، مسؤولان فرهنگی و سیاسی استان تشکیل شود تا از طرف استان به بهترین شکل به زائران خدمت‌رسانی شود./967/پ202/ب6

ارسال نظرات