۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۲۴۶۸۶۹
در هشتمین جلسه از نشست آموزشی فن رثا؛

استفاده از انواع گریز در مرثیه خوانی تبیین شد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام وافی با اشاره به انواع گریز، گفت: گاهی گریز از یک مصیبت به یک مطلب بوده که ممکن است پیام اجتماعی، اخلاقی و تربتی را در بر داشته باشد به عنوان مثال از سبک زندگی حضرت زهرا(س) می توان به مسأله عفاف و حجاب اشاره کرد.
نشست آموزشي فن رثا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هشتمین جلسه از سلسله نشست های آموزشی فن رثا و هنر هرثیه خوانی امشب با حضور پرشور طلاب در سالن همایش زیر زمین دارالشفا برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام مرتضی وافی مدیر عامل مؤسسه خانه خورشید در بخش کارگاهی این نشست با اشاره به مسأله تحریر در مرثیه خوانی گفت: مبلغان با کم و زیاد کردن نفس و قطع و وصل صدا می توانند بخشی از تحریر را انجام دهند، باید توجه داشت که مد«آ» و «او» به سمت صدای « ای» حرکت می کند اما به صورت «یا» ادا نمی شود.

 

وی به موارد تقلید اشاره کرد و افزود: برای شروع کار مرثیه سرایی می توان در مقام، سبک و کشیدگی و تحریر تقلید کرد اما این تقلید نباید دائمی و ادامه دار باشد.

 

مدیر عامل مؤسسه خانه خورشید با اشاره به ضرورت آشنایی هرچه بیشتر مبلغان با زیارت ها و مقاتل، اظهار داشت: مبلغان می توانند با فراگیری زیارت ها و مقتل ها افزون بر تأثیرگذاری بیشتر در تبلیغ، مادحان اهل بیت(ع) را در مرثیه خوانی یاری کرده و سبب پیوند منبر و مرثیه شوند.

 

وی ادامه داد: در مقدمه ذکر مصیبت باید شخصیت فردی که برای او مرثیه خوانی می شود، تبیین شود تا مخاطبان با معرفت و آشنایی بیشتر به عزاداری بپردازند.

 

حجت الاسلام وافی با اشاره به انواع گریز، ابراز داشت: گاهی گریز از یک مصیبت به یک مطلب بوده که ممکن است پیام اجتماعی، اخلاقی و تربیتی را در بر داشته باشد به عنوان مثال از سبک زندگی حضرت زهرا(س) می توان به مسأله عفاف و حجاب اشاره کرد.

 

وی عنوان کرد: گریز از مصیبت به مصیبت از انواع دیگر گریز است به عنوان مثال می توان از روضه مدینه و حضرت زهرا(س) به حوادث واقعه کربلا گریز زد؛ گاهی نیز می توان از مطلب به مصیب گریز زد که غالبا در منبر ها از همین روش استفاده می شود؛ شعر متمم به شعری می گویند که برای پایان دادن جلسه از آن استفاده می شود./1323/پ202/ف

ارسال نظرات