مد و لباس زیرزمینی به شبکههای اجتماعی تلفن همراه رسید
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، میان مد و لباس و حجاب و عفاف ارتباطی تنگاتنگ وجود دارد تا بدانجا که همواره در برابر بد پوششی افراد با این پرسش مواجه میشویم که چه مدها و لباسهای جایگزین و مورد قبولی در برابر این بدپوششیها ارائه شده است؟ طرح ساماندهی مد و لباس در پاسخ به چنین سؤالی بود که در سال 85 در مجلس به تصویب رسید.
یک سال پیش از تصویب این قانون، مصوبه عفاف و حجاب را داشتیم اما از آنجایی که مد و لباس حلقه مفقوده حجاب است پس باید مدلهایی هماهنگ با ارزشها و هنجارهای اجتماعی ارائه شود. به همین خاطر هم نمایندگان مجلس قانون ساماندهی مد و لباس را به تصویب رساندند. در همین راستا هم چند سالی میشود که مد و لباس به عنوان یکی از هنرهایی که با ارزشهای جامعه گره خورده است به جشنواره فجر راه یافته و جشنواره مد و لباس فجر امسال برای بار چهارم است که برگزار میشود. با وجود این و به رغم ارائه مدلهای قابل قبولی از پوشش در این جشنواره اما انگار جشنواره مد و لباس فجر در تجاریسازی پوششهای قابل قبول چندان موفق نبوده است.
با نگاهی به سطح جامعه میتوان متوجه شد هنوز نبض مد و لباس در دستان برگزارکنندگان شوهای زیرزمینی و حتی مدلهای عرضه شده در فروشگاههای سطح شهر، همچنان تقلیدی از مدلهای ماهوارهای است.
بگذریم از اینکه اگر در گذشته شما مدلهای لباس را در ویترین مغازه یا حداکثر بر تن مانکنهایی که در فروشگاهها به صف ایستادهاند میدیدید اما طی یکی، دو سال اخیر حتی دستفروشهای کنار خیابان هم ژورنالهای خارجی با زنان و دخترانی که لباسهای مزبور را بر تن دارند به مشتریانشان نشان میدهند تا بتوانند تنخور لباسها را ببینند و بهتر خرید کنند. اما حالا باید مدلهای ارائه شده در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی تلفن همراه را هم به شوهای زیرزمینی و مدلهای ماهوارهای اضافه کرد، چراکه اپلیکیشنهای جدید اعم از اینستاگرام، وایبر و واتساپ به محلی برای ارائه مد و لباس غربی تبدیل شده، تا جایی که گروههای متعدد مد و لباس در اینگونه نرمافزارهای تلفن همراه تشکیل شده است؛ گروههایی که بخش فروش هم دارد و در کنار تصاویری که از لباس ارائه میدهد این امکان را هم برای شما فراهم میکند تا در صورت پسندلباس مورد نظر، با فرستادن پیام آن را با پیک در خانهتان تحویل بگیرید. از مدیران گروههای شو و لباسهای زیرزمینی وایبر، لاین، واتساپ یا ایسنتاگرام معمولاً به جز یک نام احتمالاً جعلی و مستعار و یک شماره تلفن چیز دیگری در دست نیست و گاهی وقتها خیلی مشخص نیست با چه واسطهای نام شما هم به لیست گروههایشان اضافه میشود. از سوی دیگر شبکههای اجتماعی تلفن همراه همیشه و همه جا در دسترس هستند و مخاطبان اصلی آنها قشر جوان جامعه به شمار میآید، به همین خاطر هم نمایش مد و لباسهای مغایر با فرهنگ و هنجارهای جامعه ایران میتواند اثرگذاری به مراتب بیشتری در ذائقهسازی در جامعه داشته باشد.
اما در عین حال کنترل فضای مجازی کاری به مراتب سختتر است، آن هم در شرایطی که همچنان بسیاری از شوهای زیرزمینی در سطح شهر برگزار میشود. در کنار این همچنین شوها و نمایشگاههای لباس متعددی به صورت زیرزمینی برگزار میشود و مهمانان این شوها هم افراد قابل اعتمادی هستند که البته جزو مشتریهای پر و پا قرص این شوها به شمار میآیند. در واقع آنچه مشهود است، حوزه مد و لباس دچار آشفتگی شدیدی شده که بنیاد ملی مد و لباس و برگزاری چند دوره جشنواره مد و لباس فجر نتوانسته به این آشفتگی سر و سامانی دهد. آشفتگی حوزه مد و لباس مسئولیت طراحان لباس و برگزارکنندگان چهارمین جشنواره مد و لباس فجر را به مراتب سنگینتر میکند، چراکه به نظر میرسد کار ایجابی این گروه تنها راهکار مواجهه با هجوم مد و لباسهای مغایر با فرهنگ و ارزشهای ایرانی و اسلامی جامعه ماست./997/د102/ب6
منبع: روزنامه جوان