۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۲۴۹۰۰۹
راه طلبگی(5)

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه: 400 کارکرد سازگار با طلبگی در جامعه وجود دارد

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور با بیان این‌که علم، تقوا و بصیرت سه شاخصه مهم طلبگی هستند، به بیان کارکردها و خدمتگزاری‌هایی که یک طلبه می‌تواند داشته باشد، پرداخت و گفت: بیش از 400 وظیفه و فعالیت سازگار با طلبگی در جامعه وجود دارد که اگر ریز فعالیت‌ها برای مردم شرح داده شود، علاقه جوانان را برای ورود به عرصه طلبگی بیشتر می‌کند.
فعاليت فرهنگي مبلغان

حجت‌الاسلام هادی حسین خانی، معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، خطاب به نوجوانان و جوانانی که عزم ورود به عرصه طلبگی دارند، گفت: مسیر طلبگی مسیر انبیا است و کسی که وارد حوزه می‌شود، پا جای پای ائمه طاهرین(ع) می‌گذراد.

 

وی در ادامه افزود: با توجه به رسالت‌های حوزه علمیه و طبق فرمایش امام خمینی(ره) که فرمودند «روحانی باید به گونه ای باشد که مردم با دیدن او یاد رسول خدا(ص) بیفتند» طلبه‌ای که وارد حوزه علمیه می‌شود باید سرسختانه مسیر علمی و تقوایی را در پیش بگیرد.

 

شاخصه‌های طلبگی

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر این‌که علم و تقوا دو شاخصه بسیار مهم طلبگی هستند، اظهار داشت: طلبه باید در تمام مراحل زندگی، علم آموزی را در رأس فعالیت‌های خویش قرار داده و در کنار آن خود را به سلاح تقوا مجهز کند؛ زیرا علم بدون تقوا طلبه را از مسیر و هدف اصلی دور می‌کند.

 

وی با بیان این‌که سومین شاخصه مهم طلبگی، بینش با بصیرت است، عنوان کرد: عالم بی بصیرت به زعم خود تیری به سمت دشمن می‌اندازد در حالی که آن تیر اصابت به دوست می‌کند.

 

در پذیرش طلبه نباید کیفیت فدای کمیت شود

 

حجت‌الاسلام حسین خانی خاطرنشان کرد: حوزه علمیه نیاز بسیاری با طلاب توانمند دارد و هر مقدار هم که پذیرش طلبه داشته باشد، باز هم با نیاز اسلام برابری نمی‌کند؛ اما مسؤولان حوزه نباید کیفیت را فدای کمیت کنند.

 

وی تصریح کرد: کسی که می‌خواهد وارد بر عرصه طلبگی شود باید حداقل زمینه علمی که همان هوش و استعداد و انگیزه تحصیل است را دارا باشد؛ همچنین برخوردار بودن از حداقل‌های تقوا، اخلاق و بصیرت نیز از دیگر ملاک‌های پذیرش طلبگی است.

 

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور تأکید کرد: نگاه مسؤولان برای پذیرش طلبه نباید این‌طور باشد که علاقه‌مندان با ورود به حوزه علمیه افرادی صالح بشوند؛ کسی که دروس طلبگی را آغاز می‌کند باید به مصلحی برای جامعه تبدیل شده که لازمه این نیز دارا بودن حداقل‌های علمی، تقوایی و بصیرتی است.

 

جامعه نسبت به کارکردهای روحانیت تصور صحیحی ندارد

وی با بیان این‌که جامعه نسبت به کارکردهای روحانیت تصور صحیحی ندارد، اظهار داشت: بسیاری از مردم می‌پندارند که تنها کاکرد یک روحانی، صرف تبلیغ دینی است؛ در حالی که تبلیغ در شرایط امروز تنها یکی از صدها کارکردی است که یک روحانی و حوزوی می‌تواند داشته باشد.

 

حجت‌الاسلام حسین خانی بیان کرد: چنانچه روش‌های مختلف خدمت گذاری از سوی روحانیان را به مردم ارائه دهیم، علاقه و جذب بیشتری برای ورود به حوزه میان مردم ایجاد می‌شود.

 

کارکردها و خدمت‌گذاری‌هایی که یک طلبه می‌تواند داشته باشد

 

وی با اشاره به کارکردها و خدمت‌گذاری‌هایی که یک طلبه می‌تواند داشته باشد، یادآور شد: مهم‌ترین فعالیت طلبگی تبلیغ دین است که این نیز از راه‌های بسیاری محقق می‌شود که یکی از این راه‌ها تدریس در سطوح مختلف دانشگاهی و آموزش و پرورش است.

 

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: تحقیقات و پژوهش‌ها در راستای اسلامی کردن علوم انسانی بخشی دیگر از کاکردهای طلبگی است به ویژه این‌که طلاب دغدغه دینی داشته و با تحصیل در رشته‌های تخصصی ذهنیت آماده‌ای در خصوص علوم انسانی اسلامی پیدا می‌کنند.

 

وی عنوان کرد: بخش گسترده‌ای از خدمتگزاری‌های روحانیان، کاکردهای مدیریتی است چراکه سمت‌های مختلف فرهنگی، تربیتی و اجرایی را بهتر است که یک روحانی عالم و فاضل در دست بگیرد.

 

حجت‌الاسلام حسین خانی با بیان این‌که بیش از 400 وظیفه و فعالیت سازگار با طلبگی در جامعه وجود دارد، گفت: کارکردهایی که ذکر شد، کلیاتی از مشاغل طلبگی است که اگر ریز فعالیت‌ها برای مردم شرح داده شود، علاقه جوانان را برای ورود به عرصه طلبگی بیشتر می‌کند. /997/ت302/س

ارسال نظرات